וועדת השרים לחקיקה תדון בהצעת חוק פרטית: הצעת חוק הקמת האקדמיה הלאומית לשפת הסימנים

16:16 01.06.2018

קטגוריות: נגישות/הנגשה

תגים:

וועדת השרים לענייני חקיקה תדון בישיבתה הקרובה (ראשון, 3 ביוני 2018) בהצעת חוק פרטית: הצעת חוק הקמת האקדמיה הלאומית לשפת הסימנים.

את הצעת החוק [פ/4996/20] הגישו חברות וחברי הכנסת: יעקב מרגי, חיים ילין, נורית קורן, נחמן שי, מירב בן ארי, יהודה גליק, אילן גילאון, עמיר פרץ, מאיר כהן, איילת נחמיאס ורבין,  תמר זנדברג, דב חנין, יחיאל חיליק בר, יוסי יונה, שולי מועלם-רפאלי, אלי אלאלוף, רועי פולקמן, יצחק הרצוג, סעיד אלחרומי, מיכל בירן, אברהם נגוסה, יואל חסון, ניסן סלומינסקי ואורן אסף חזן.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “שפת הסימנים היא שפה ראשונית, עשירה וייחודית המאפשרת לכל אדם חרש לממש את הפוטנציאל המלא הגלום בו, בשפה הטבעית לו.

שפת הסימנים הישראלית חולקת היסטוריה ארוכה עם מדינת ישראל. בין אם הם עולים חדשים או ילידי הארץ, דוברי שפת הסימנים פיתחו את שפת הסימנים הישראלית בד בבד עם בניית הארץ וקיבוץ הגלויות בה. שפת הסימנים הישראלית מחברת בין כלל החרשים בישראל מכל הלאומים והמגזרים.

“מכיוון שהחרשים נולדים למשפחות ולחברה של שומעים הם חייבים לשלוט גם בשפת הסימנים. שפת הסימנים הישראלית בשילוב עם השפה העברית מהוות את המשלב שבאמצעותו האדם החרש יכול להשתלב בחברה הישראלית בכבוד, שוויון, חירות וצדק.

“מדינת ישראל מחוייבת להכיר בשפת הסימנים על פי אמנת האו”ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות, והצעת חוק זו היא נדבך נוסף המשלים את עיגון הזכויות של החרשים בישראל בנושא זה. מטרת הצעת החוק היא להגן, לשמר ולפתח את שפת הסימנים הישראלית כדי להסדיר את הזכויות הלשוניות של דוברי שפת הסימנים בישראל.

“אשר על כן, מוצע להקים את האקדמיה לשפת הסימנים הישראלית כתאגיד לפי חוק, אשר תפקידיו הם, בין היתר, חקר שפת הסימנים הישראלית, עיסוק בתחומי הסימון, האיות, המינוח, הדקדוק, אוצר המילים והביטוי של שפת הסימנים הישראלית, עריכת מילונים כלליים ומיוחדים, חקר שפת הסימנים הישראלית, קיום קשרים וחילופי מידע עם האקדמיה ללשון העברית והערבית ועם מוסדות לחקר שפות הסימנים בארץ ובעולם, פרסום כתבים ומחקרים ועריכת כנסים בתחומי פעילות האקדמיה”.