וועדת השרים לחקיקה תדון בהצעת חוק החברות הממשלתיות (תיקון – הגבלות על העברת ייצור מישראל)

20:40 24.05.2018

קטגוריות: כללי

תגים:

וועדת השרים לענייני חקיקה תדון בישיבתה הקרובה ביום ראשון (27.5.2018) בהצעת חוק פרטית: הצעת חוק החברות הממשלתיות (תיקון – הגבלות על העברת ייצור מישראל).

ההצעה [פ/5079/20] היא חברי הכנסת איתן כבל, מאיר כהן, איציק שמולי וחברות הכנסת יעל גרמן ועליזה לביא. היא הונחה על שולחן הכנסת ב- 5.2.2018.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “חברות ממשלתיות – הן חברות בבעלות או בשליטת הממשלה. סעיף 4 לחוק החברות הממשלתיות, התשל”ה – 1975 קובע כי חברה ממשלתית תפעל לפי שיקולים עסקיים לפיהם פועלת חברה לא ממשלתית, אלא אם כן קבעה הממשלה שיקולים אחרים שעל פיהם צריכה החברה הממשלתית לפעול. סעיף זה מבהיר את מטרתן של החברות הממשלתיות, והיא בראש ובראשונה לקדם את האינטרסים של הציבור בישראל, בשונה מחברות בבעלות פרטית או ציבורית.

“התפתחויות טכנולוגיות וגלובליות הביאו בשנים האחרונות לשינויים כלכליים מרחיקי לכת. בין היתר, העבירו חברות רבות מרחבי העולם את המפעלים שלהן למדינות שהייצור בהן זול באופן משמעותי. תופעה זו הביאה לסגירת מפעלים ולפיטורים המוניים ושינתה את פני התעשייה ושוק התעסוקה בעולם.

“כחלק מתופעה זו גם חברות ישראליות רבות העבירו את הייצור שלהן מישראל למדינות זרות. ואולם, נראה כי כיום, בשנת 2018, אנו נמצאים בזמן שבו העולם מבין את הנזקים שגרמו שינויים אלה לתעשיות המקומיות וחלק מהמדינות אף פעולות למזער נזקים אלה ולשקם את כלכלתן. מדיניות כזו כבר ננקטת על ידי מעצמות כמו הודו וארצות הברית, המוכנות להתקשר עם חברות המייצרות בשטחן בלבד.

“למרבה הצער, המגמה העולמית של שיקום כלכלה לאומית והגנה על הייצור המקומי עדיין לא מיושמת בישראל. ייצור מקומי ותעשייה כחול-לבן הן מטרות לאומיות בעלות חשיבות ראשונה במעלה, על אחת כמה וכמה משמדובר בהתקשרויות שעושה מדינת ישראל וחברות ממשלתיות המוחזקות על ידה. עידוד ופיתוח התעשייה המקומית תורמים לפיתוח המשק ולחיזוק מדינת ישראל כמו גם ליצירת מקומות תעסוקה – שני אינטרסים ציבוריים בעלי חשיבות אדירה.

“לאחרונה פורסם באמצעי התקשורת כי התעשייה האווירית שוקלת להעתיק חלק ניכר מהייצור שלה אל מחוץ לישראל. המהלך נעשה כחלק מתכנית התייעלות שנועדה לצמצם עלויות וכן לעמוד בדרישות הודו וארצות הברית שהייצור ייעשה בשטחן.

“לתעשייה האווירית 20 מפעלים בישראל ומועסקים בהם 14.5 אלף עובדים. העתקת הייצור למדינות אחרות תפגע אנושות בכלכלת מדינת ישראל, באלפי עובדים וכן בחברות רבות המשמשות כקבלנים וכקבלני משנה של התעשייה האווירית.

“הדברים נכונים ביתר שאת כשמדובר בחברות ממשלתיות העוסקות בתעשייה הביטחונית של ישראל, לגביהן יש בהעברת הייצור אל מדינות זרות סכנה לאומית שבמצב מלחמה ישראל תמצא עצמה מייצרת את כל הציוד הביטחוני שלה בחו”ל.

“נוכח האמור לעיל, מוצע לעגן בסעיף 11(א) לחוק, הקובע רשימת החלטות בחיי החברה שצריכות להיות מאושרות על ידי הממשלה, גם אישור ממשלתי להחלטה להעביר מעל ל-30% מהייצור של החברה מישראל למדינה זרה, וכן אישור של החלטה להעברת מרכז עסקיה וניהולה של החברה מישראל למדינה זרה. על ידי כך יושג פתרון ראוי ומידתי, המבטיח כי יילקחו בחשבון גם שיקולים לאומיים ולא רק שיקולים עסקיים קרים”.