וועדת הפנים בכנסת תקיים דיון בנושא “החלת החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים על איגוד האינטרנט הישראלי”

וועדת הפנים והגנת הסביבה בראשותו של ח”כ יואב קיש תקיים ביום שלישי, 12.6.2018, דיון בנושא “החלת החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים על איגוד האינטרנט הישראלי“.

ב- 13 במארס 2018 שיגר השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מכתב אל יו”ר הוועדה בו כתב: “בהתאם לסעיף 18 (א) לחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, תשנ”ח – 1998, אבקש לקבל את אישור וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לצו המצ”ב שעניינו הוספת עמותת איגוד האינטרנט הישראלי לתוספת החמישית לחקיקה לחוק, שעניינה הנחיית הרשות הלאומית להגנת הסייבר בכל הקשור לפעולות לאבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות שגוף שהסמיכה הממשלה קבע שהן מערכות כאמור, על המידע האגור במערכות אלה ועל מידע מסווג הקשור בהן וכן פעולות למניעת פגיעה במערכות אלה או במידע כאמור.

“צירוף עמותת איגוד האינטרנט הישראלי לתוספת החמישית לחוק, מתבקש על-ידי מערך הסייבר הלאומי, לאור פוטנציאל המיוחס לפגיעה במערכות הממוחשבות הקיימות בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי ולאור העובדה כי פגיעה במערכות עלולה להוביל לפגיעה מתמשכת באורח החיים ובשירות חיוני למשק ולאזרח.

“לאחר בחינה מול כל הגורמים המקצועיים, נמצא כי אין מניעה להיעתר לבקשה.

“סעיף 18(א) לחוק, קובע כי תיקון התוספות לחוק ייעשה בהתייעצות עם השר הממונה כהגדרתו בחוק ובאישור ראש הממשלה ו- וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

“איגוד האינטרנט הישראלי הוא עמותה פרטית שאין לגביה ‘שר ממונה’ כהגדרתו בסעיף 10 לחוק. בהתאם לפרשנות משרד המשפטים בנושא, החוק אינו מאפשר להשלים התקנת צו ללא היוועצות עם השר הממונה, ומשכך התקיימה היוועצות עם ראש הממשלה בהיותו השר הבכיר, כסמכות שיורית.

“מצ”ב אישור ראש הממשלה מיום 11 במארס 2018 כי קויימה עימו חובת היוועצות כנדרש בחוק וכן אישורו לתיקון כמבוקש.

“בהתאם לחוק, אבקש לקבל אישור הוועדה לתיקון החוק כאמור”.

אל פנייתו של השר ארדן ליו”ר וועדת הפנים צורף מכתב של עו”ד שלומית ברנע פרגו היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה בו היא כותבת לשר לבט”פ: “ביום 5.2.2018 פנית אל ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, וביקשת לקיים עימו את חובת ההיוועצות כשר הממונה על איגוד האינטרנט הישראלי ואת אישורו כראש הממשלה לצר שצורף, בהתאם לאמור בסעיף 18(א) לחוק להסדרת הביטחון בגופים הציבוריים, התשנ”ח – 1988, שעניינו הוספת האיגוד לתוספת החמישית לחוק.

“ראש הממשלה קיבל את פנייתך ואישר את קיום חובת ההיוועצות כימו כשר שניתן לראותו כשר הממונה ומתוקף תפקידו כראש הממשלה. רצ”ב מכתבו של ראש הממשלה”.

הערות עורך Read IT Now:

■ ב- 24 במאי 2018 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה: מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה הודיע כי איגוד האינטרנט הישראלי יוכפף, בהיבטי הגנת הסייבר, לרגולציות ולהנחיות של מערך הסייבר הלאומי. האיגוד, שמאז הקמתו לפני יותר משני עשורים היה עצמאי בכל פעילויותיו, ימשיך לתפקד כך.

בהודעת מערך הסייבר הלאומי נאמר כי האיגוד הוקם בשנת 1994 ומפעיל שני שירותי תשתית מרכזיים של האינטרנט בישראל: מרשם שמות המתחם של מרחב (.il) ומחלף האינטרנט הישראלי (IIX) . המחלף, שהוקם עוד בשנת 1996, פועל כשדרת (Backbone) האינטרנט הישראלי.

בנוסף, האיגוד פועל לקידום השימוש באינטרנט לצרכי מחקר, תקשורת ושיתוף פעולה בין גורמים שונים. מדובר בגוף עצמאי, שמשמש כשלוחה של איגוד האינטרנט העולמי (Internet Society, ISOC) .

בשנים האחרונות בחנו אנשי מטה הסייבר הלאומי והרשות הלאומית להגנת הסייבר, אשר כיום מאוחדים למערך הסייבר הלאומי, את הסוגיה האם פגיעה בפעילות האיגוד עומדת תחת ההגדרה של פגיעה בציבור ובמשק הישראלי.

לאחר משא ומתן עם הנהלת איגוד האינטרנט הוסכם כי פעילותו, בהיבט הגנת הסייבר, תוכפף תחת הרגולטור לתחום – מערך הסייבר הלאומי.

ככל הנראה, השינוי יקבל ביטוי בחוק ויאושר עד סוף שנת 2018.”

■ ב- 28 במאי 2018 כתב אבי וייס עורך האתר ‘טלקום ניוז’ בין היתר: “רק לפני כמה ימים איגוד האינטרנט הישראלי התגאה בכך, שהוא חלק ממערך הסייבר הלאומי. אנו לא פרסמנו זאת, כי אתר זה משתדל לא לפרסם ספינים מנותקים מהמציאות ביום 24.5.18 איגוד האינטרנט הישראלי התגאה, שהוא הצטרף למערך הסייבר הלאומי”. מעניין מה הוא יכתוב עכשיו לאור הדיון הצפוי בוועדת הפנים של הכנסת ובפנייתו של השר גלעד ארדן [לשעבר, שר התקשורת, מהדמויות ‘האהודות’ של אבי וייס] לוועדה.

■ ובהקשר זה, אני מבקש להזכיר מה שכתבתי, בין היתר, רק לפני חודש: “בשנים האחרונות מרבה אבי וייס באתר שלו לבקר ולתקוף את איגוד האינטרנט הישראלי. כלום לא היה זה ראוי שבכל אייטם שלו הוא יפרסם ‘גילוי נאות’ בו יציין כי בעבר הוא עצמו היה חבר האיגוד?”.