וועדת המדע תדון (ב’) בנושא “בינה מלאכותית – הזדמנויות ואתגרים”

וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת בראשות ח”כ אורי מקלב תדון (שני, 4.6.2018) בנושא “בינה מלאכותית – הזדמנויות ואתגרים”.

לרגל הדיון פירסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ”מ) מסמך חדש שכותרתו: מידע בנושא “בינה מלאכותית”. את המסמך חיבר רועי גודשמידט והוא אושר ע”י אורלי אלמגור לוטן, ראש צוות.

“בפתח המסמך מובא רקע קצר בנושא בינה מלאכותית; בהמשך מציג המסמך סוגיות הקשורות לשימושים השונים בבינה מלאכותית והשפעותיהם האפשריות, וכן שאלות מדיניות הנגזרות מהם; התייחסות לתוכניות שונות של ממשלת ישראל שיש להן זיקות לנושא; ושאלת הצורך בקיומה של אסטרטגיה ממשלתית כוללת לתחום הבינה המלאכותית.  מפאת קוצר היריעה ולוח הזמנים לדיון, אין מדובר בסקירה ממצה של הנושא, אלא בהצגה כללית שלו ושל סוגיות מדיניות מרכזיות הקשורות אליו”, נאמר בפתיח של המסמך, אותו ניתן לקרוא – כאן.

תשומת לב מופנית לדברים הבאים הנאמרים במסמך זה :”בישראל קיימות תוכניות לאומיות שונות שיש להן זיקה לתחומי הבינה המלאכותית, ובהן: התוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית; התוכנית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה; התוכנית הדיגיטלית הלאומית; החלטות הממשלה ויישומן ביחס להסדרת מרחב הסייבר והקמת מערך הסייבר ועוד. בהכללה, תוכניות אלה נועדו הן לאסדרה והן ליצירה או מיסוד של מובילות ישראלית ורתימה של התחומים השונים להשפעה על יצירת טובין ציבוריים וחדשנות בשירותים.

” עם זאת, לא מצאנו התייחסות ממשלתית אינטגרטיבית לנושא הבינה המלאכותית, הכוללת אסטרטגיה לאומית וחלוקת סמכויות לכלל הגופים הרלבנטיים לנושא. בין גופים אלה יש כאלה העוסקים בסוגיה במישרין, ובהם: [רשות] התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה; ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי; מינהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה; מערך הסייבר במשרד ראש הממשלה; הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים; רשות החדשנות במשרד הכלכלה; משרד המדע והטכנולוגיה והמועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי ועוד. נוסף על גופים אלו קיים מעגל רחב יותר של גופי ממשלה שיש להם תפקיד בנושא, בין אם כצרכנים או כגורמי מדיניות, ובהם: משרד החינוך, המועצה להשכלה גבוהה, המשרד לביטחון פנים, משרד הביטחון, המשרד להגנת הסביבה ועוד.

“… יש לציין, [ש]על-פי מידע שהועבר לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי מבצעת סקר לאומי בנושא בינה מלאכותית, ובין השאר ביחס לשאלת הצורך במדיניות ממשלתית כוללת.

“עוד צוין, כי ראש הממשלה עומד למנות את חה”כ לשעבר, פרופ’ יצחק בן ישראל, יו”ר סוכנות החלל הישראלית ואת ד”ר אביתר מתניה, לשעבר ראש מערך הסייבר, לעמוד בראש מיזם לאיתור וגיבוש תוכנית לאומית של שטחים טכנולוגיים קריטיים לביטחון ולכלכלה שבראשם בינה מלאכותית“.

הערה: ככל ההדגשות מופיעות כך במסמך המקורי.