וועדת הכספים דנה היום בתקנות שהוגשו ע”י משרד הפנים לקראת כניסתו לתוקף של החוק הביומטרי ב- 1.7.2017; משרד הפנים: עלות הפקת תעודות ביומטריות יקרה לאין ערוך לעומת התעודות הקיימות

וועדת הכספים מעכבת לעת עתה את אישורן של תקנות של משרד הפנים שאמורות לקבוע תעריפים חדשים עבור הנפקת תעודות שונות: תעודות זהות, דרכונים ותעודות מעבר. זאת בעקבות עלייה של התעריפים או לחילופין עקב קיצור משך התקופות עד לחידוש התעודות במקרה של דרכונים מעשר שנים לחמש שנים.

וועדת הכספים של הכנסת קיימה היום (12.6.2017) דיון שבו חברי הכנסת דנו בתקנות שהוגשו לוועדה ע”י משרד הפנים, לקראת כניסתו לתוקף של החוק הביומטרי בעוד פחות משלושה שבועות, ב- 1 ביולי 2017.

עפ”י התקנות שהונחו על שולחן הוועדה, חלק מהאגרות אמנם הופחתו, אך לגבי חלקן מדובר בעליית התעריף. לטענת משרד הפנים, עלות הפקת תעודות בשיטה הביומטרית יקרה לאין ערוך בהשוואה לסוג הישן של התעודות, אך את עיקר העלויות סופגת המדינה.

יו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני אמר בתחילת הדיון כי “אם נראה שהנושא של החוק הביומטרי מנוצל כדי להעלות אגרות, זה  לא יעבור כאן בוועדת הכספים”.

היועצת המשפטית של רשות האוכלוסין וההגירה עו”ד עירית וייסבלום הסבירה את עיקריי השינויים ואמרה כי מה- 1.7.2017 הנפקת תעודות חדשות תחייב עמידה בהוראות החוק הביומטרי, כלומר שילוב תמונות פנים וטביעות אצבע. מי שלא יסכים לשמירת טביעות האצבעות שלו במאגר הביומטרי תעודת הזהות או הדרכון שהוא יוציא או יחדש, יהיה בתוקף לחמש שנים בלבד במקום לעשר, במקרה שיסכים לשמירת הטביעות.

לדבריה, “הסיבה לכך היא שתמונות ותווי פנים משתנים עם הזמן, בין בגלל הגיל ובין בגלל השמנה, מצבים בריאותיים וכד’ ואילו טביעות אצבעות אינן משתנות החל מגיל הבגרות ולכן המאגר המשלב את שני הדברים גם יחד לגבי אדם מסוים יהיה תקף לפי שניים זמן, ל- 10 שנים”.

לדבריה, “תיעוד ביומטרי עולה למדינה לאין ערוך יותר מתיעוד רגיל. לא העלנו את כל אגרות הבסיס והן נשארות אותו דבר והמדינה סופגת את ההפרש”.

ח”כ מיקי רוזנטל אמר בדיון כי “החוק הביומטרי יצר מצב חדש שהאזרחים לא רצו אותו אלא המדינה. יש לזה עלויות וזה עולה הרבה כסף ועכשיו אומרים שישיתו את העלויות האלה על האזרחים. בעבר היית מאריך אוטומטית דרכון ל- 10 שנים אך עכשיו אומרים יש ‘עונש ביומטרי’, אם נותן רק תווי פנים אז מוארך לחמש שנים בלבד. אם גם תביעות אצבעות ל- 10 שנים”.

ח”כ אוסאמה סעדי אמר כי “אנחנו התנגדנו לחוק הביומטרי, אך עתה לאחר שהחוק אושר ונכנס לתוקף, צריך למזער פגיעות. אם משרד הפנים עדיין לא נערך ואנשים מחכים שעות על גבי שעות לקבל התעודות הביומטריות, אז שיתארגנו. אנחנו מקבלים המון תלונות. לגופן של התקנות, אם משרד הפנים החליט שרוצים את הפרטים הביומטריים אז לא יכולים לומר שאנחנו יכולים לקבל דרכון ל- 10 שנים בתנאים שנאפשר לשמור את הפרטים שלנו במאגר הביומטרי ואם לא תשלמו פעמיים עקב החידוש פעם בחמש שנים”.