וועדת הכלכלה תדון (ג’, 21.3) בנושא “היעדר טכנולוגיית דור 3 בשטחי הרשות הפלסטינית”; נציגי משרד התקשורת הוזמנו לדיון

וועדת הכלכלה של הכנסת תדון ביום שלישי (21 במארס 2017) בנושא “היעדר טכנולוגיית דור 3 בשטחי הרשות הפלסטינית”.

יוזם הישיבה הוא סגן יו”ר הכנסת ח”כ אחמד טיבי שביקש מנשיאות הכנסת לקיים דיון מהיר בנושא. לדבריו, המדינה התחייבה לספק לשתי חברות הסלולר הפלסטיניות — Jawwal [מקבוצת PalTel] ו- Wataniya Mobile  — תדרים אולם היא מפרה התחייבויותיה ולפיכך בשטחי הרשות לא הושקה רשת דור שלישי [3G]. לישיבה הוזמנו נציגים של משרד התקשורת.

■ [פורסם כאן באתר ב- 23.10.2016]: האתר Al-Monitor פירסם בסוף ספטמבר 2016 כתבה ארוכה של Iyad Qatrawi  מהעיר עזה. הכתבה עסקה ברובה בנושא בעיית החשמל ברצועת עזה אך התייחסה גם לנשוא הטלקום הפלסטיני.

כתב האתר התייחס להסכם החשמל שנחתם ב- 13.9.2016 ע”י שר האוצר משה כחלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים [מתפ”ש] אלוף יואב מרדכי והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חסיין א-שייח. ההסכם מסדיר גם את החוב הפלסטיני לחברת החשמל הישראלית (חח”י).

היה זה הסכם שלישי בסידרה בין ישראל לרשות הפלסטינית. קדמו לו שני הסכמים אחרים:

+ הסכם הבנות לגבי דור שלישי [3G] שנחתם ב- 19 בנובמבר 2015;

+ הסכם בנושא דואר שנחתם ב- 4 בספטמבר 2016.

בהודעה לעיתונות שפירסם חסיין א-שייח הוא אמר כי ההסכם ישפיע על תחומי האנרגיה והטלקום בשטחים הפלסטינים. לגבי נושא הטלקום הרי שחברת הסלולר הפלסטינית השנייה Wataniya Palestine Mobile Telecommunications  Company, Wataniya Mobile    תוכל להתחיל לפעול גם ברצועת עזה [עד כה פועלת שם רק חברת Jawwal  (המכונה גם Palestine Cellular Communications company) מקבוצת התקשורת והאינטרנט Palestinian Telecommunication Company, Paltel  ] וכי עד סוף שנת 2016 יופעלו שירותי דור שלישי [3G] בגדה המערבית וברצועת עזה (על-בסיס הסכם קודם) וכיום זמינים שם רק שירותי דור שני [2G].

בשיחה עם אל-מוניטור אמר Haitham al-Shawa המנהל הכללי של פעילויות ווטניה מובייל ברצועת עזה (שמונה לפקח את פעילות החברה למקרה שישראל תסכים לאפשר לה לפעול גם שם) כי קיבל הודעה רשמית מהרשות הפלסטינית כי יוכלו להתחיל לפעול ברצועה ואף להכניס את כל ציוד התקשורת שרכשו זה-מכבר (ושוכב במחסניה באל בירה) וזאת בעקבות ההסכם. הוא הזכיר כי בשנת 2014 היעה ישראל לאפשר לפלסטינים דור שלישי בגדה ובעזה אולם כשהשירות יופעל ע”י מפעיל ישראלי, דבר שהרשות הפלסטינית התנגדה לו בתוקף.

אל-מוניטור מציין כי בפברואר 2013 אישרר משרד התקשורת וטכנולוגיית המידע ברצועת עזה את הרישיון של ווטניה מובייל לפעול שם אולם בשל התנגדות ישראל החברה לא הייתה יכולה להעביר לשם ציוד תקשורת עד כה.

כתב אל-מוניטור ניסה להשיג תגובה ממשרד התקשורת וטכנולוגיית המידע ברצועת עזה להסכם החדש אולם נענה כי המשרד אינו צד להבנות הכלולות בו ולא קיבל פרטים כלשהם לגבי ההסכם.

המשרד אמר גם כי אין לו התנגדות “שווטניה מובייל תפעל ברצועת עזה כל עוד יהיה לה הרישיון הנדרש ושהיא תשלם את הסכום הנדרש לממשלה [החמאס] משום שהדבר משרת את העניין הציבורי ומוביל לתחרות הוגנת בתחום הטלקום”.

■ [פורסם כאן באתר ב- 19.11.2015]: בהתאם להחלטת הדרג המדיני בישראל, חתמו מתאם פעולות הממשלה בשטחים [מתפ”ש] אלוף יואב )פולי) מרדכי והשר לענייני אזרחים ברשות הפלסטינית חסיין א-שייח ב- 19 בנובמבר 2015 על הסכם הבנות [Memorandum of Understanding, MoU] באשר למתווה לפרישת דור שלישי [GG].

בהודעת מתפ”ש נאמר כי “ההחלטה התקבלה לאחר בחינת גורמי הביטחון ולאחר שהושלמה עבודת מטה מקצועית עם משרד התקשורת הישראלי”.

ההסכם יאפשר לשתי חברות הסלולר הפלסטיניות לספק שירותי דור שלישי לעומת שירותי דור שני [2G] שהן מספקות כיום.

חסיין א-שייח אמר בהודעה לעיתונות שפירסם כי צעד זה נעשה במסגרת מאמצי הרשות הפלסטינית למצוא פיתרון לשורה של נושאים הקיימים בין שני הצדדים. “הסכם זה יאפשר לספקי שירותי הסלולר להציע שירותי דור שלישי לפלסטינים וזאת בתיאום עם משרד טכנולוגיית המידע והתקשורת [הפלסטיני]”, נאמר בהודעה שלו שפורסמה בסוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית וואפה [WAFA].

יצויין כי הפרטים המדוייקים של ההסכם לא פורסמו וגם לא ברור האם יש הסכם/נספח ביטחוני לגבי יישום ההסכם.

מסתמן כי בשלב הראשון הכוונה היא ליישם את ההסכם בשטחי הגדה המערבית ולא בעזה אם כי בעתיד- ולאחר בחינה של היישום – ישראל עשוייה להרחיבו גם לרצועת עזה.

סוכנות הידיעות הפלסטינית מען דיווחה כי לדברי הרשות הפלסטינית, טכנלוגיית הדור השלישי תהיה זמינה למשתמשים בתוך שלושה חודשים.

אחד הדיווחים ברשת מציין כי ההסכם חל אך ורק על הדור השלישי ולא על הדור הרביעי [4G].

■ [פורסם כאן באתר ב- 17.10.2015]: בימים האחרונים קיימים דיווחים סותרים לגבי סיכום בין ישראל לבין הפלסטינים בנושא הקצאת תדרי דור שלישי (3G).

ד”ר Allam Mousa שר התקשורת וטכנולוגיית המידע הפלסטיני אמר בראיון לאתר CommsMEA  כי עדיין אין הסכם עם הישראלים לגבי הקצאת תדרי 3G. “אנו מקבלים את הצורך במו”מ אולם עדיין אין הסכם”.

לדבריו, “הפלסטינים בלבד הם אלה שינהלו את התדרים שלהם. לא צריכה להיות התערבות כלשהי בכך או שיתופיות בתשתיות בין הישראלים לפלסטינים”. הוא חזר על מה שכבר אמר בראיון אחר כי הישראלים הציעו שדחברה ישראלית היא שתנהל את הנושא עבור הפלסטינים, הצעה שנדחתה על הסף ע”י הפלסטינים. “אף חברה ישראלית שהיא לא תנהל את התדרים שלנו”, אמר.

הוא אמר כי השלטונות הישראליים לא השיבו עדיין בכתב להצעת הפלסטינים (שהוגשה בתחילת חודש ספטמבר 2015) ולא סיפקו תאריך יעד או מסגרת זמן לעבודה לגבי הסכם אפשרי בין שני הצדדים.

השר הפלסטיני אמר כי השוק הפלסטיני מוכן לקראת הדור השלישי בסלולר. פלסטינים רבים משתמשים במכשירים התומכים בדור שלישי אולם שתי החברות הפלסטיניות מספקות כיום רק שירותי דור שני (2G) [מה שמכונה על-ידו כפער דיגיטלי כשבישראל כבר הוענקו רישיונות לדור רביעי]. “קיים ביקוש גבוה מאוד לדור שלישי ולדור רביעי (4G)”.

בראיון אמר השר הפלסטיני כי אם יושג הסכם בנושא התדרים אזי משרדו ידרוש מהמפעילים לשפר את הרשתות שלהם ולהציע שירותי דור שלישי. לדבריו המעבר לדור השלישי יתרום לשיפור חיי האזרחים הפלסטינים ויצור מישרות נוספות ופיתרונות נוספים לבעיות הפרקטיות של הפלסטינים.

הוא ציין כי משרדו משתף פעולה עם איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU] לרבות פעילות האיגוד להשגת ההסכם.

הוא אמר כי ישראל לא רק שולטת בתדרים אלא גם בציוד התקשורת המיובא מחו”ל ויש להבטיח כי ציוד זה יאושר למעבר לשטחים הפלסטינים ובעתיד גם ייבוא ציוד תקשורת ללא פיקוח ישראלי.

השר הפלסטיני גם מבקש להחיל על רצועת עזה את אותם התנאים המבוקשים לגבי הגדה המערבית. כיום פועלת ברצועת עזה רק חברת סלולר פלסטינית אחת.

לעומת זאת, לפי דיווח עיתונאי אחר צוטט השר כאילו יש כבר הסכמה בין הישראלים לבין הפלסטינים בנושא זה וכי ההסכם צפוי להיחתם כנראה עד סוף החודש.

■ [פורסם כאן באתר ב- 19.8.2015]: סגן שר התקשורת הפלסטיני Suleiman  Zuheiri  אישר ביום רביעי (19.8.2015) שבשבוע שעבר נערכו שיחות בין משלחת בראשותו למשרד התקשורת הישראלי לגבי הקצאת תדרי דור שלישי ורביעי  לפלסטינים בגדה המערבית. סגן שר התקשורת הפלסטיני טען שבפגישה דחו הפלסטינים לחלוטין שתי הצעות ישראליות שהוצגו בשיחות:  ישראל הציעה שרשת הדור השלישי תופעל ע”י חברות ישראליות ואילו הפלסטינים דרשו שחברות הסלולר הפלסטיניות [חברת Jawwal מקבוצת Palestinian Telecommunication Company, Paltel וחברת הסלולר הצעירה יותר Wataniya Palestine Mobile Telecommunications  Company] הן שיקבעו האם לבחור בדור שלישי או רביעי.

הצעה ישראלית נוספת שאף היא נדחתה: חברות משני הצדדים יפעלו תוך שימוש באותה תשתית בשטחי הגדה. “כל התשתיות השייכות לחברות ישראליות והמוצבות בשטחים הפלסטינים הן בלתי חוקיות ולפיכך יש להוציאן משם”, אמר.

סגן שר התקשורת הפלסטיני טען שהישראלים הסכימו להעניק לפלסטינים תדרים ייחודיים בהם ייעשה שימוש על-ידם בגדה המערבית וציין כי יהיו תדרים בישראל שחברות ישראליות ופלסטיניות ישתמשו בהם. סגן שר התקשורת הפלסטיני אמר עוד שבמסגרת השיחות בין משרדי התקשורת הישראלי והפלסטיני נדונה האפשרות שישראל תתיר לחברת הסלולר השנייה Wataniya Mobile לפעול גם ברצועת עזה, דבר שישראל מסרבת מאז החלה החברה לפעול ב- 2009 בגדה המערבית. הפלסטינים הגישו רשימת ציוד שהחברה זקוקה להעביר לצורך תחילת פעילותה בעזה והרשימה תועבר לעיון הדרג המדיני בארץ לאישור.

■ [פורסם כאן באתר ב- 13.8.2015]: סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שישראל הגישה הצעה לפלסטינאים לגבי הקצאת תדרי דור שלישי בגדה המערבית. עפ”י הידיעה, דובר משרד התקשורת הישראלי [ד”ר יחיאל שבי] מסר שבאותו היום נערכה פגישה בין הצדדים בנושא אך לא הוסיף פרטים. רויטרס אומרת כי התקיימו מספר סבבי דיונים בנושא זה בין הצדדים. מלשון הידיעה עולה כי מספר הסבבים הללו התקיימו באותו היום אולם ייתכן כי מדובר במספר מפגשים במועדים שונים. שר התקשורת הפלסטיני Allam  Mousa  אמר לסוכנות הידיעות כי עדיין אין סיכום בין הצדדים אך מדובר מדובר ב’פריצת דרך’.