וועדה משותפת של וועדת הכנסת וועדת הכלכלה תדון בהצע”ח התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – אסדרת ערוצים ייעודים)

בדיון שהתקים ביום רביעי (27.12.2017) בבוקר בוועדת הכנסת אושרה פה-אחד הקמתה של וועדה משותפת — של וועדת הכנסת וועדת הכלכלה — לדון בהצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – אסדרת ערוצים ייעודים), התשע”ח – 2017 של ח”כ שרן השכל.

בראש הוועדה המשותפת יעמוד ח”כ יואב קיש שהוא גם יו”ר וועדת הכנסת (והיו”ר החדש של וועדת הפנים במקומו של ח”כ דוד אמסלם שמונה ליו”ר הקואליציה במקומו של ח”כ דוד ביטן).

בוועדה המשותפת יהיו שישה חברים מוועדת הכנסת ושישה חברים מוועדת הכלכלה.

הוועדה המשותפת מוקמת בתיאום ובהסכמה של יו”ר וועדת הכלכלה ח”כ איתן כבל. ח”כ שרן השכל ביקשה להעביר את הדיון בהצעת החוק שלה מוועדת הכלכלה לוועדה משותפת.

בפתיחת הישיבה אמר ח”כ קיש כי “הסיבה לדחיפות בכל המהלך, ואפשר לומר זאת בצורה הכי ברורה, זו הקריסה של הערוצים הייעודיים ובמיוחד של ערוץ 20 ואין ספק שהרפורמה שהממשלה מתכוונת להעביר יש לה דחיפות, חשובה לנו הנוכחות של מגוון תקשורתי, תחרות ולשמור על הערוצים הייעודיים כולם והכוונה בהחלט לעשות כאן הליך חקיקה מהיר ויעיל”.

ח”כ שרן השכל אמרה בדיון הקצר כי החוק “יסיר רגולציה, בירוקרטיה, פיקוח מיותר. שוק התקשורת בישראל כיום הוא מאוד סבוך, מאוד מפוקח עם הרבה מאוד רגולציה. למעשה זה לא נותן מרחב נשימה לא לערוצים הייעודיים ולא לערוצים המסחריים”.

ב- 20 באוקטובר 2017 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה: וועדת השרים לחקיקה תדון בישיבתה ביום ראשון הקרוב (22.10.2017) בין היתר בהצע”ח של ח”כ שרן השכל, הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – אסדרת ערוצים ייעודים) (פ/4143/20) הקובעת כי “מוצע לאפשר לערוצים ייעודיים להגדיל את היקף הפרסום, להחיל עליהם קריטריונים דומים לערוצים מסחריים אחרים ולהגביל את יכולתה של מועצת הכבלים והלוויין להטיל עליהם סנקציות”.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב –  1982, מסדיר, בין היתר, את סמכות מועצת הכבלים והלוויין לתת רישיון מיוחד לשידורי כבלים למשדר ערוצים ייעודים. הערוצים הייעודיים נועדו לתת מענה למגזרים ולנושאים אשר אינם זוכים דרך כלל לייצוג הולם באמצעי התקשורת המרכזיים.

“נוכח החשיבות המרכזית שיוחסה לערוצים הייעודיים ובהתאם לחוק, ערוץ ייעודי רשאי לממן את שידוריו באמצעות שידורי פרסומת כחריג לאותם ערוצים המופצים על גבי תשתיות הכבלים או הלווין.

“בהתאם לחוק התקשורת, חוייבו הספקים להעביר למנויים את שידורי הערוצים המסחריים וכן את שידורי הערוצים הייעודים.

“בחלוף השנים, השתנתה מפת שידורי התקשורת ללא-היכר. יחד עם האינפלציה ההולכת וגוברת של תכנים גלובליים ושגשוגן של הרשתות החברתיות. תמורות אלו מכרסמות בהיתכנות הכלכלית של הערוצים הייעודיים אשר נלחמים על קיומם בעשור האחרון בקושי רב. המועצה לשידורי כבלים ושידורי לוויין [במשרד התקשורת] הנהיגה בשנת 2015 שורה של שינויים והקלות כדי לגוון את הערוצים הייעודיים ולשפר את יכולת הישרדותם הכלכלית. עם זאת, האסדרה הכבדה המוטלת עליהם בחוק התקשורת מקשה עליהם לעמוד בתחרות ולשרוד בעולם המשתנה בקצב מהיר.

“הצעה זו נשענת על מסקנות הוועדה המייעצת לעניין הסדרת הרגולציה על שוק השידורים שפורסמו ביוני 2016 (ועדת פילבר) [שבראשה עמד מנכ”ל משרד התקשורת (כיום, בנבצרות) שלמה פילבר], ומטרתה להקל את הרגולציה הכבדה המוטלת על הערוצים הייעודים ולאפשר להם חופש רב יותר לפרסום ובמגוון התכנים המשודרים בהם. יכולתם של הערוצים הייעודיים למלא את תפקידם ולתת קול ייחודי לקבוצות אוכלוסייה מגוונות, תלוי באופן משמעותי ביכולתם לשרוד כלכלית בשוק תחרותי.

“הגבלתם של הערוצים הייעודים בקשיחות לתכנים ספציפיים שהוגדרו להם מראש אינה מאפשרת תחרות הוגנת ומקשה עליהם לפעול.

“על כן, מוצע לאפשר לערוצים ייעודיים להגדיל את היקף הפרסום להחיל עליהם קריטריונים דומים לערוצים מסחריים אחרים, ולהגביל את יכולתה של מועצת הכבלים והלווין להטיל עליהם סנקציות”.

הערת עורך Read IT Now: בשני מקומות בהם נוסף טקסט בסוגריים מרובעים, מדובר בתוספות שלי שאינן מופיעות במקור.