וועדה משותפת של וועדות הכנסת והמדע והטכנולוגיה תדון בנושא “אבטחת מאגרי מידע ממשלתיים ואופן השימוש בהם”

08:55 21.05.2017

קטגוריות: אבטחת מידע/סייבר

וועדה משותפת של וועדות הכנסת והמדע והטכנולוגיה תדון בנושא “אבטחת מאגרי מידע ממשלתיים ואופן השימוש בהם”. כך הוחלט ביום שני (15.5.2017) בדיון שהתקיים בוועדת הכנסת בראשותו של יו”ר הוועדה יואב קיש ובהסכמת יו”ר וועדת המדע ח”כ אורי מקלב.

הוועדה המשותפת לדיון בנושא זה תכלול 14 חברים מוועדת הכנסת ומהוועדה למדע וטכנולוגיה: 8 חברי קואליציה ושישה חברי אופוזיציה.

שבוע קודם לכן בחלון המבזקים של אתר זה דיווחתי כי יו”ר הכנסת וסגני היו”ר אישרו ב- 8.5.2017 דחיפות של הצעה לסדר-יום: “אבטחת מאגרי מידע ממשלתיים ואופן השימוש בהם”  (של חברי הכנסת יואב קיש, טלי פלוסקוב, בצלאל סמוטריץ’, מיכאל מלכיאלי, יחיאל חיליק בר ומנחם אליעזר מוזס).

בדיון שנערך בכנסת יומיים מאוחר יותר הוחלט להעביר את הנושא לדיון בוועדת הכנסת כדי שזו תחליט באיזו מוועדות הכנסת הנושא יידון.

מסתבר כי הסיבה להעלאת הנושא הוא הידיעה לפיה תנועת “יש עתיד” נקנסה בקנס כספי בגין שימוש בפרטי ניצולי שואה כדי לשלוח אליהם דיוור ישיר לטובת המפלגה.

בדיון ביום רביעי (10.5) אמרו מספר חברי כנסת ובהם ח”כ יואב קיש כי משונה שהמפלגה רק נקנסה בקנס כספי ואולי היה מקום לנקוט הליכים חריפים יותר.

בהודעה של הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו”ט) במשרד המשפטים, שפורסמה באתר האינטרנט שלה ב- 10 במאי 2017, נאמר:

בעקבות תלונות שהתקבלו במשרדי רמו”ט, הרשות ביצעה הליך פיקוח מקיף, הכולל עריכת חיפושים וחקירות מחשב במשרדי המפלגה והעמותה. על פי ממצאי ההליך, במהלך הבחירות לכנסת ה- 20, הגב’ קולט אביטל, יו”ר עמותת “מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל”, העבירה ליושב ראש המטה של מפלגת יש עתיד לבקשתו, קבצים הכוללים רשומות שמכילות מידע אישי רגיש ומזוהה על ניצולי שואה. זאת, ללא הסכמה מפורשת של הניצולים, תוך פגיעה בפרטיותם ובניגוד לחוק הגנת הפרטיות.

בהמשך המפלגה השתמשה במידע לצורכי תעמולה ולשם פניות בדיוור ישיר לניצולי שואה לקראת הבחירות לכנסת ה-20.

לנציגי המפלגה והעמותה נערך שימוע במסגרתו הוזמנו להגיב לטענות נגדם. לאחר תום הליך זה, הוחלט כי כלל הגורמים פעלו בניגוד לחוק, ועל כן הוטלו עליהם קנסות מנהליים.

  • מחלקת האכיפה ברשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים קיימה הליך פיקוח מתוקף הסמכות המוקנית לרשם מאגרי מידע ולמפקחים בסעיף 10(ה1) לחוק הגנת הפרטיות, התשמ”א – 1981 לבירור תלונות שעניינן שימוש לכאורה במאגר ניצולי שואה של עמותת “מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל” (ע”ר) לצורכי תעמולה לקראת הבחירות לכנסת ה-20 עבור “מפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד”, וזאת ללא קבלת הסכמת נושאי המידע.
  • במסגרת הליך הפיקוח ביצעה רמו”ט מספר בדיקות מקיפות לבדיקת התלונות, לרבות איסוף מידע, דרישת ידיעות ומסמכים בכתב וביצוע פיקוחים במשרדי המפלגה והעמותה, במהלכם נמסרו ידיעות ומסמכים, בוצעו חיפושים בחומרי מחשב ונתפסו הודעות דוא”ל וקבצים.
  • במסגרת הליך הפיקוח עלה כי גב’ קולט אביטל, יו”ר העמותה, העבירה ליושב ראש המטה של המפלגה ולבקשתו, קבצים הכוללים רשומות שמכילות מידע אישי רגיש של ניצולי שואה, בהם ביצעה המפלגה שימוש בפועל לצורכי תעמולה ולשם דיוור ישיר לניצולי שואה לקראת הבחירות לכנסת ה-20, בניגוד להסכמה שלשמה נמסר המידע לעמותה ובניגוד לקבוע בסעיף 8(ב) לחוק הגנת הפרטיות.
  • בהתאם לממצאים שעלו בהליך הפיקוח, נשלחו למפלגה ולעמותה מכתבי הפרה לכאורה של חוק הגנת הפרטיות, התשמ”א-1981 והנחיות לתיקון ליקויים בו פורטו עובדות האירועים הידועות לרמו”ט, פעולות הפיקוח שבוצעו, המסמכים שהתקבלו במהלך הליך הפיקוח, ממצאיו ומסקנות הפיקוח, וכן ניתן להם הזדמנות להשמיע את טיעוניהם העובדתיים והמשפטיים ביחס למפורט במכתב ההפרה לכאורה, בטרם קביעת הפרה סופית.
  • בתגובה למכתבי ההפרה לכאורה, שלח בא כוחה של המפלגה את תשובתה, בה השמיע את טענותיה העובדתיות והמשפטיות, ובהמשך לדרישת רמו”ט במסגרת ההנחיות לתיקון הליקויים, הגישה המפלגה תצהירי ביעור אשר מקורו בעמותה, חתומים בידי נושאי משרה במפלגה ובידי גורמים נוספים אליהם הועבר המידע כאמור.
  • בהתאם, שלח גם בא כוחן של גב’ אביטל והעמותה את תשובתן למכתב ההפרה לכאורה, ובהמשך לדרישת רמו”ט במסגרת ההנחיות לתיקון הליקויים, הגישה העמותה בקשה לרישום מאגר מידע.
  • לאחר שרמו”ט בחנה את כלל הידיעות והמסמכים שנתקבלו במסגרת הליך הפיקוח, הממצאים שנתפסו והטענות שעלו במכתבי המענה, מסקנות הפיקוח הן כי המפלגה, העמותה וגב’ אביטל הפרו את הוראות החוק, ונשלחו אליהן הודעות הפרה עם הטלת קנסות מנהליים כדלהלן:

+ הוטל על המפלגה קנס לפי סעיף 31א(א)(1) לחוק בסך 25,000 ₪ בגין פגיעה בפרטיותם של נושאי המידע בדרך של שימוש בפרטיהם לשם ביצוע דיוור ישיר של מכתב התעמולה ושל שיחות התעמולה, והכל ללא הסכמת הנמענים.

+ הוטל על המפלגה קנס לפי סעיף 31א(א)(7) לחוק בסך 15,000 ₪ בגין ביצוע דיוור ישיר לנמענים מבלי שפירטה את הפרטים שהחוק מחייב לפרט בעת פנייה בדיוור ישיר.

+ הוטל על גב’ אביטל קנס לפי סעיף 31א(א)(1) לחוק בסך 5,000 ₪ בגין כך שהעבירה למפלגה קבצים הכוללים רשומות שמכילות מידע אישי רגיש של ניצולי שואה הנשמרים במערכת הממוחשבת של העמותה – וזאת לצורכי תעמולה וביצוע של דיוור ישיר לניצולי שואה לקראת הבחירות לכנסת ה- 20.

+ הוטל על העמותה קנס לפי סעיף 31א(א)(1) לחוק בסך 10,000 ₪ בגין כך שניהלה והחזיקה מאגר מידע החייב ברישום בפנקס מאגרי מידע, מבלי לרושמו.