התקשרות של משרד הבריאות בפטור ממכרז עם חברת HP עבור תמיכה ותחזוקת מערכת נמ”ר; היקף כספי: 27.14 מיליון ₪

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

שם הספק: חברת היולט-פקרד HP

מהות ההתקשרות: תמיכה ותחזוקה של מערכת נמ”ר (ניהול מרכזים רפואיים)

היקף ההתקשרות המבוקש/המאושר: 27.14 מיליון ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2016; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2017

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור ממכרז הממשלתית

הערות: וועדת הפטור ממכרז המרכזית כותבת בהחלטתה כי משרד הבריאות מבקש לאשר את ההתקשרות עם חברת היולט-פקרד עבור תמיכה ותחזוקה של מערכת נמ”ר (ניהול מרכזים רפואיים) בתקופת סיום העברת האחריות לתחזוקת המערכת למשרד הבריאות. מערכת נמ”ר משרתת 10 בתי-חולים ממשלתיים כלליים לניהול תהליכי העבודה האדמיניסטרטיביים ולניהול תהליכים קליניים.

המערכת מתוחזקת ע”י חברת HP בהמשך לזכייה במכרז משנת 1998 וההסכם שנחתם איתה אז. במהלך השנים אושר מעת לעת עדכון של ההתקשרות הקיימת. במהלך השנים חל גידול בעלות התחזוקה בשל הרחבות בתכולת הפרוייקט והמשתמשים ובגין הצמדה למדד ושינויי מע”מ.

במסגרת מהלך אסטרטגי של משרד הבריאות, הוחלט להקים ולפרוש מערכת ERP שתתמוך בכל תהליכי הליבה המתבצעים בבית-החולים (פיננסיים, קליניים ומשאבי אנוש) כך שאלו יבוצעו במערכת אחת אחודה [פרוייקט מזור].

לאחר בחינת כלל האפשרויות להקמת המערכת, הוחלט כי יהיה נכון לפתח את המערכת על בסיס מערכת נמ”ר המשמשת את המשרד לניהול תהליכי העבודה האדמיניסטרטיביים והקליניים אשר מופעלת באמצעות חברת HP.

במסגרת פרוייקט מזור תוחלף מערכת אביב המשמשת לניהול התהליכים הלוגיסטיים בבתי-החולים ומערכות נוספות המשמשות לניהול תהליכים שונים בבתי-החולים, כאשר כיום בכל מוסד קיימת מערכת אחרת. לאור זאת, ביוני 2014 אושרה התרחבות עם חברת HP עבור ביצוע פרוייקט מזור.

במסגרת הפרוייקט יבסס משרד הבריאות תשתית ידע ויכולת להפעלת המערכת באופן עצמאי במטרה לנתק את התלות בגורמים חיצוניים.  אישור הפטור לביצוע פרוייקט מזור ניתן בכפוף לכך שיעוברו למשרד הידע והאחריות לתחזוקת מערכת הליבה בבתי-החולים הממשלתיים במטרה להבטיח שליטה של המדינה במערכות מחשוב קריטיות ולהפחית התלות בגורמים חיצוניים.

בעת ההיערכות לפרוייקט מזור הציג משרד הבריאות תוכנית עבודה להקמת מערך הפיתוח והתחזוקה למערכת נמ”ר שאורכה 30 חודשים ממועד החתימה על הסכם מזור, 31.12.2014. המשרד החל בתהליך גיוס של אנשי מקצוע והכשרתם ע”י HP. כמו כן מימש המשרד אפשרות שניתנה במסגרת ההסכם לקליטת שבעה אנשי מקצוע של HP במשרד.

“תהליך העברת האחריות הינו מורכב ועתיר סיכונים. לצד הרצון להבטיח העברת ידע מקסימלית בטרם מסירת האחריות, קיימת שאיפה לצמצם את תקופת חוסר הודאות של אנשי המערך ואת תקופת החפיפה מול החברה. על כן המשרד מבקש לקצר את תקופת העברת הידע ולבצע העברת אחריות רשמית ביום 1.1.2016. במועד זה ייקח צוות המערך החדש את האחריות ויחל לספק בעצמו שירותי תחזוקת מערכת לבתי-החולים”.

“בכדי לבצע מהלך זה באופן אחראי ולהפחית את הסיכון לפגיעה משמעותית בתפקודם של בתי-החולים, בסמוך לתקופת החפיפה, המשרד מבקש לקבל תמיכה וליווי מקצועי של צוות הספק לתקופה מוגבלת לאחר העברת האחריות, עד לסוף שנת 2017”.

היקף ההתקשרות עם החברה בשנתיים האחרונות לצורך פרוייקט נמ”ר עמד על 70,270,000 ₪. יצויין כי לאחר שנת 2017 המשרד לא צפוייה להיות התקשרות עם חברת HP לטובת פרוייקט נמ”ר.

יאיר פראנק ראש רשות התקשוב הממשלתי חיווה דעתו והמליץ לאשר את ההתקשרות.