הצעות חוק שיידונו בישיבה הקרובה של וועדת השרים לענייני חקיקה ב- 13.6.2016

בתחילת השבוע התפרסמו בארבעה אתרים לפחות ידיעות בדבר הצעת חוק פרטית חדשה שתידון בישיבה הקרובה של וועדת השרים לענייני חקיקה לאחר חג השבועות ביום שני 13.6.2016. “ישראל היום”, “גלובס”, YNET”” ואתר ערוץ 7 דיווחו בהרחבה על הצעת החוק הזו.

אלא שכבר לפני יותר מ- 9 שבועות, ב- 28 במארס 2016, התפרסמה ידיעה כאן באתר בדיוק באותו נושא. בידיעה נאמר:

אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – העברת נתוני מיקום ציוד קצה שממנו מתבצעת שיחה למוקד החירום של מגן דוד אדום): יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב-28.3.2016 הנחה על שולחן הכנסת של הצעת חוק (פ/2858/20) של הח”כים מיכל בירן ודוד ביטן. לפי הצעת החוק, בעל רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים-ארציים נייחים או למתן שירותי רדיו טלפון נייד ובעל רישיון רדיו טלפון נייד ברשת אחרת יעביר אל מוקד החירום הטלפוני של מגן דוד אדום את נתוני המיקום  המדויקים ביותר שברשותו של ציוד קצה שממנו מתבצעת שיחה למוקד החירום. נתוני המיקום [קרי, נתוני איכון של ציוד קצה הנמצא ברשות מנוי, לרבות נתונים המתקבלים באמצעות מערכת קביעת מיקום גלובלית (GPS)] יועברו אל מוקד החירום באופן אוטומטי, מיד עם קבלת השיחה. השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע הוראות נוספות לעניין אופן העברת נתוני המיקום. נתוני המיקום ישמשו לאיתורו של מקום אירוע החירום ולהכוונת כוחות פינוי והצלה בלבד, ולא יתקבלו כראייה בבית משפט. בדברי ההסבר להצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – העברת נתוני מיקום ציוד קצה שממנו מתבצעת שיחה למוקד החירום של מגן דוד אדום), התשע”ו – 2016 נאמר כי “אזרחים הפונים אל מוקד החירום של מגן דוד אדום (מד”א) נמצאים פעמים רבות במצבי מצוקה, לחץ רב וסכנת חיים ומתקשים במסירת תיאור מדויק של מקום האירוע. נכון הדבר במיוחד כאשר האירוע מתרחש בסביבה לא מיושבת, בכבישים מהירים ובשטחים פתוחים, כך שמסירת נתוני המיקום המדויקים קשה אף יותר.  הצעת חוק זו נועדה לחייב את חברות הסלולר והטלפון הנייד ‘לשדך’ לכל שיחה המגיעה למוקד החירום של מגן דוד אדום נתון המציין את מיקום המתקשר. חיוב זה יסייע בהכוונת כוחות ההצלה ביתר קלות ובזמן קצר יותר אל מוקד האירוע, ובכך יסייע להציל חיי אדם. בנוסף, יש בחיוב זה כדי להוריד מהעומס המוטל על מוקדני החירום, הנדרשים לבצע מספר רב של פעולות אבחון והכוונת כוחות, בזמן קצר ביותר”. יצוין כי פרקטיקה של ‘שידוך’ נתוני מיקום המתקבלים למוקדי החירום קיימת באירופה ובארה”ב ומעוגנת בתקנות מחייבות”.

בישיבה הקרובה של וועדת השרים לענייני חקיקה תידון גם הצעת חוק (פ/1642/20) של חבר הכנסת איתן כבל וקבוצת חברי כנסת שהוגשה ב- 6.7.2015 וכותרתה “הצעת חוק סינון תכנים פוגעניים באינטרנט במוסדות החינוך, התשע”ה – 2015“.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי ” על פי מחקרים שנעשו, שניים מכל שלושה ילדים בישראל צופים בפורנוגרפיה ובאלימות קשה באמצעות רשת האינטרנט, כבר בגילאי בית-הספר היסודי.

“הדברים מהווים בעיה חינוכית קשה בפני עצמה, אבל חמורים שבעתיים כאשר הם מתאפשרים במסגרת מוסדות החינוך. בבתי הספר בישראל קיימת תופעה של צפייה בתכנים של מין ואלימות הן במחשבי בית-הספר והן בטלפון החכם באמצעות הרשת האלחוטית של בית-הספר; בתקופה האחרונה פורסמו מקרים של צפייה משותפת של ילדים בסרטי פורנוגרפיה באמצעות הרשת האלחוטית של בית-הספר.

“בהצעת חוק זו מוצע לחייב את מוסדות החינוך להתקין אמצעים טכנולוגים המונעים צפייה באמצעות רשת האינטרנט של בית-הספר בתכנים של מין, אלימות, אכזריות, פורנוגרפיה, עידוד לעבריינות, עידוד לשימוש בסמים מסוכנים ועוד, וזאת באמצעות כל אמצעי טכנולוגי המיועד לכך ממגוון האפשרויות הקיים, על מנת שלא  להפוך את בית-הספר, שאמור להיות המקום הבטוח ביותר לילדים, למקום שקיימת בו סכנה מוחשית לילדים”.