הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה (67ב): ‘תמונת המצב כפי שמתקבלת מקריאת הדו”ח אינה עולה בקנה אחד עם פעילות התקשוב הממשלתי’

כמידי שנה, עם פרסום הדו”ח השנתי של מבקר המדינה, פירסם במקביל אגף המפקח הכללי לענייני ביקורת המדינה במשרד רוה”מ את הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה 67ב’.

*הגופים המבוקרים בפרק זה הם: משרד ראש הממשלה – רשות התקשוב הממשלתי ויחידת הממונה על היישומים הביומטריים, מזכירות הממשלה – אגף ממשל וחברה, משרד האוצר – מינהל הרכש הממשלתי שבאגף החשכ”ל, משרד המשפטים – נציבות לשוויון לאנשים עם מוגבלויות, המשרד לשוויון  חברתי – מטה ישראל דיגיטלית

תמצית ביקורת המבקר: מבקר המדינה בדק את מידת קידום המשימות שהוגדרו בתחום התקשוב הממשלתי בשנים האחרונות. בשנת 2009 החלה מדינת ישראל לפעול לשילוב טכנולוגיות תקשוב במשרדי הממשלה ולשיפור השירות לציבור באמצעים טכנולוגיים. בשנת 2011 הוקם מטה התקשוב הממשלתי במשרד האוצר כדי לקדם, לייעל ולשפר את מערך התקשוב הממשלתי ואת רמת השירות לאזרח. באוקטובר 2014 החליטה הממשלה להעביר את מטה התקשוב לאחריותו של משרד ראש הממשלה, שמו שונה לרשות התקשוב הממשלתי ותחומי פעילותו הורחבו.

מאז הקמת רשות התקשוב בתחילת 2015 ומינויו של ראש רשות התקשוב הממשלתי במאי 2015, יש התקדמות ניכרת בעשייה בתחום התקשוב הממשלתי בתחומים רבים. הדבר בא לידי ביטוי, בין היתר, בנושאים אלה:

+ פרסום תוכנית אסטרטגית של רשות התקשוב לשנים 2016-2018;

+ הקמת האתר האחוד שיארח אתרי אינטרנט של משרדי ממשלה במתכונת אחידה כדי להנגיש את המידע הממשלתי לציבור באופן נוח ופשוט;

+ גיבוש מדיניות בנושא הנגשת מאגרי מידע ממשלתיים;

+ גיבוש מדיניות בנושא העברת מידע בין גופים ציבוריים;

+ הקמת רשת תקשורת פנים-ממשלתית שתאפשר חיבור בין המשרדים.

עם זאת יש לתת את הדעת על כך שבידי רשות התקשוב אין עדיין תמונה מערכתית מקיפה על מצבם של כל הפרוייקטים בנושא התקשוב בממשלה; אין לה תמונת מצב על הסיכונים בתחום התקשוב בממשלה שהתממשותם עלולה לגרום נזקים ולפגוע ביעדי המשרדים ובאיכות השירות הניתן לאזרחי המדינה; הרשות מעורבת באופן חלקי בלבד בפיקוח על פרוייקטים מרכזיים ועל הפעילות של יחידות המחשוב בממשלה; הרשות טרם גיבשה מתודולוגיה מלאה לניהול מחזור החיים של מערכות מידע ולניהול יעיל של פרוייקטים; מרבית השירותים הממשלתיים הניתנים לאזרח אינם מקוונים מקצה לקצה, והוא עדיין נדרש להגיע למשרדים הממשלתיים כדי לקבל את השירות.

כדי לשפר את המצב ולתקן את הליקויים – על הממשלה לפעול לכינוסה של ועדת השרים לתקשוב שהחליטה על הקמתה, כדי שתגבש מדיניות תקשוב ממשלתית; עליה לבחון את המבנה התפקודי הקיים, ולפיו העיסוק בתחומים האמורים מפוצל בין משרד רה ם” ובין המשרד לשוויון חברתי; עליה לקבוע מנגנוני אכיפה וכלים שיאפשרו לרשות התקשוב להתמודד עם משרדים שאינם פועלים בהתאם להחלטות הממשלה ולפי הנחיותיה.

על רשות התקשוב להכין תוכניות עבודה רב-שנתית מפורטות לפרוייקטים שהיא מנהלת; להגדיל את מעורבותה בפעילות של אגפי התקשוב במשרדי ממשלה ובפיקוח עליהם; לקדם את השיתוף בידע מקצועי בין המשרדים וכן להרחיב ולשפר את השירותים המקוונים לציבור, כדי לקדם את היעדים של שיפור השירות הממשלתי לציבור והפחתת הנטל הבירוקרטי.

תקציר תגובות המבוקרים: לדעת רשות התקשוב הממשלתי תמונת המצב כפי שמתקבלת מקריאת הדו”ח, ובמיוחד מקריאת תקציר הדו”ח, אינה עולה בקנה אחד עם פעילות התקשוב הממשלתי. אופן הצגת הדברים בתקציר הדו”ח, ללא התייחסות לתגובה שנמסרה מטעם רשות התקשוב על הפעילות שבוצעה ומבוצעת יוצרת תמונת מציאות לא מאוזנת.

כך, לדוגמא, ממועד עריכת הביקורת המשיכה רשות התקשוב ביישום תכנית העבודה, בין היתר, בהתייחס לחלקים נרחבים בהם עוסק הדו”ח. בנוסף, התייחסות בדו”ח אינה מדויקת בלשון המעטה בכל הנוגע לניהול פרוייקטים ברשות התקשוב, ואינה מציגה את תמונת המצב המלאה והמפורטת, כפי שהוצגה לנציגי מבקר המדינה בעשרות מסמכים שהועברו אליו.

כמו כן, בכל הנוגע לפעילות חטיבת המשילות, בקרה ושקיפות, השלימה הרשות, ממועד הביקורת עריכת ועד למועד חתימת הדו”ח, חלקים נרחבים עליהם מדווח בדו”ח כאילו טרם בוצעו.

פעילות רשות התקשוב הממשלתי, לרבות תהליכי תכנון אסטרטגיים שנקבעו בהחלטת הממשלה 2097, התקיימו למרות אי-כינוסה של וועדת השרים לתקשוב. הממשלה הפנתה קשב רב לסוגיות המדיניות שעל סדר יומה של הרשות לאחר שהושלמה עבודת המטה המקצועית במספר ישיבות. אין חובה להביא את תוכנית התקשוב האסטרטגית לאישור הממשלה. למרות זאת, עיקרי התוכנית האסטרטגית הוצגו לממשלה במסגרת סקירת ראש רשות התקשוב, מיום 15 במאי 2016.

מיקומן הארגוני של רשות התקשוב ומטה ישראל דיגיטלית אינו פוגע, הלכה למעשה, בתהליכי העבודה המשותפים, וביכול התיאום והביצוע בין שני הגופים.

המיזם הלאומי “ישראל דיגיטלית” חותר לשינוי עומק בחברה ובמשק באמצעות מינוף השימוש בטכנולוגיות מתקדמות בתחומים כגון חינוך, בריאות, רווחה, שלטון מקומי ועוד. מנגד, רשות התקשוב הממשלתית אמונה על ייעול אופני עבודת הממשלה ושיפור השירותים הניתנים לציבור באמצעות קידום טכנולוגיות מתקדמות בממשלה.

* מתוך הפרק המלא של התגובות:

+ מכרז להעסקת יועצים בכירים לליווי פרוייקטים במשרדי מורכבים הממשלה פורסם ונמצא בתהליכים מתקדמים לבחירת זוכה, לאחר שהושלם שלב בדיקת האיכות בו

+ כיום יש 20  וועדות היגוי משרדיות בתחום התקשוב אשר בקשר שוטף מול חטיבת משילות, בקרה ושקיפות ברשות התקשוב הממשלתי.

+ רשות התקשוב, בשיתוף עם מטה התיאום הלאומי ישראל” דיגיטלית” פועלת לאחרונה להשלמת המיפוי הקיים ולעריכת מיפוי מלא בשנת 2017 של השירותים הממשלתיים. תהליך זה יוביל לגיבוש בסיס-מידע על השירותים הממשלתיים לציבור, הכולל רכיבי מידע לתוכנית עתידית לדיגיטציה של השירותים לרבות מידע על היקף השימוש בשירותים, מידע על רמת הדיגיטציה של השירותים, פילוח אוכלוסיות אליהן פונים השירותים, אישורים הנדרשים מהאזרח/מתאגיד כתנאי למתן שירות, מידע על אגרות ועוד. על בסיס המיפוי, תגובש תוכנית לדיגיטציה של שירותים. במקביל פועלת הרשות לגבש הנחיות למשרדי הממשלה בנוגע לאופן איסוף המידע הנדרש ביחס לשירותים, ולתחזוקתו של המידע לאחר השלמת איסופו.

+ במהלך 2017 מתוכננת הקמת שלוש מערכות רוחביות לפחות, באמצעות חטיבת המערכות והיישומים הרוחביים ברשות.  בתוכנית העבודה של רשות התקשוב הממשלתי לשנת 2017 כלולות שלוש מערכות רוחביות שבכוונתה לפעול לפיתוחן ולהטמעתן: מערכת ניהול ועדות להעברת מידע, מערכת לניהול בקשות לפי חוק חופש המידע והקמתה של שדרת מידע ממשלתית מאובטחת.

* הערת עורך Read IT Now: תמצית ביקורת המבקר ותקציר תגובות המבוקרים בנושא זה מובאים בעמ’ 20-21 לדו”ח; החומר המלא מובא בעמ’ 143-155 לדו”ח.