המדינה השלישית “השנייה”: יותר ממחצית מתושבי אוגנדה מעדיפים mobile money על פני כסף מזומן

סקר של ה- National Information Technology Authority-Uganda, NITA-U  שממצאיו פורסמו ב- 6 באפריל 2018 מצביע על גידול בשימוש בתשלומים אלקטרוניים (electronic payments­ או e-payment) באוגנדה, המוזכרת לאחרונה כמדינה השלישית “השנייה” [אחרי רואנדה] לקליטת האפריקנים שהגיעו לישראל בשנים האחרונות.

ממצאי הסקר עולה כי 52% מתושבי אוגנדה מעדיפים mobile money על פני טרנזקציות מבוססות כסף מזומן.

ממשלת אוגנדה פועלת לקדם טרנזקציות נטולות מזומנים כדי לשפר יעילות.

תשלומים באמצעות מובייל עבור חשבונות של חברות תשתית (חשמל, מים) הם הפופולריים ביותר עם שיעור של 62.6%. במקום השני – רישום מקוון עבור מספרי זיהוי לצרכי מיסוי.

שירותים פופולריים אחרים בתחום הם תשלומים מקוונים של מיסים, UNEB e-payment [סטטוס רישום לבחינות, תוצאות בחינות, לוחות זמנים וכד’), פעילויות הקשורות לתוכנית החיסכון הלאומית National Social Security Fund, NSSF   ועוד.

מהסקר עולה עוד כי היעדר מימון מספיק, היעדר תשתיות והשקעות וכן מספר עובדים שאינו מספיק הם בין האתגרים המשפיעים על רמת היישום של יוזמות מימשל זמין [e-government].

רק 1.7% מהתושבים במדינה האפריקנית ביצעו אי-פעם רכישה מקוונת. ככלל, יש העדפה לאינטראקציה פיסית על הסחורה קודם לביצוע הרכישה. גם נושא של אמון ודאגה לגבי שמירה על פרטיות הם בין הגורמים המפריעים לאימוץ של מסחר אלקטרוני.

בתחום טכנולוגיות מידע ותקשורת באוגנדה הרי שהעובדים בתחום מהווים 1.9% מכלל כוח העבודה במדינה, לעומת שיעור של 1.6% בשנים 2012/2013. מאז שנת 2011 הממשלה משקיעה בתשתיות ICT במטרה לקדם דיגיטציה של שירותי המימשל ופועלת לגבי החוקים והתקנות הרלבנטיים לתחום זה.