“המדינה השלישית השנייה” (אוגנדה): מ- 1.7 חברות הסלולר גובות מס על משתמשי המדיה החברתית במדינה

החל מ- 1 ביולי 2018, חברות הסלולר באוגנדה גובות מס על משתמשי המדיה החברתית במדינה. זאת בהוראת הממשלה שאמרה כי המיסים שייגבו באמצעות חברות הסלולר וה- Uganda Revenue Authority, URA, ישמשו לטובת שירותים ציבוריים שיוענקו לתושבים.

כבר מרגע שפורסמה הכוונה למסות את השימוש היומי במדיה חברתית [באמצעות החוק החדש Excise Duty (Amendment) Bill 2018] הובעה התנגדות רבה במדינה כאילו מדובר בצעדים מדכאים המיועדים להקטין את הביקורת על הממשלה. בעבר כבר הוגשו מספר כתבי אישום על רשומות (פוסטים) נגד הממשלה מצד אזרחים.

המס היומי הוא בגובה של 200 שילינג מקומיים [UGX 200], סכום השווה ל- 0.0517 דולר.

לדברי סוכנות הידיעות רויטרס, עפ”י נתונים שפירסמה ה- Uganda Communications Commission, UCC  הממשלתית, באוגנדה יש כיום ג- 23.6 מיליון משמשי סלולר פעילים. 17 מיליון מתוכם משתמשים באינטרנט נייד.

ארגון זכויות האדם הבינלאומי Amnesty International קרא לממשלה אוגנדה לבטל את המס החדש וטען כי הוא פוגע בחופש הביטוי והוא בעל השפעה גם על זכויות אדם אחרות. “זה ניסיון ברור להשתיק מחאה תחת המסווה של גיוס הכנסות למדינה”, נאמר בין היתר בהודעת הארגון.

ב- 3 ביולי דווח כי חמישה אזרחים וה- Cyber Law Initiative פנו ל- Constitutional Court במטרה להביא לביטולו של המס החדש. התביעה שהגישו היא נגד Uganda Communications Commission, UCC.