הלמ”ס: 1.3 מיליון ישראלים חסרי אוריינות דיגיטלית; עמותת תפוח: קיים פער של 50% בזמן השימוש במחשב בין בעלי הכנסה גבוהה לנמוכה, פער של 40% בשימוש בדוא”ל ופער של 57% בחיבור לאינטרנט

18:59 25.02.2017

קטגוריות: כללי

תגים: , , , ,

ביום שני האחרון [21.2.2017] קיימה ועדת הכלכלה בכנסת — במסגרת ציון יום העוני  — ישיבה שנועדה לצמצם את הפער הדיגיטלי ולקדם אוכלוסיות מוחלשות.

בישיבה צויין כי לדברי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס), 1.3 מיליון ישראלים (או 20% מהאוכלוסייה הבוגרת) חסרי אוריינות דיגיטלית.

לדברי מנהלת קשרי הממשל בעמותת תפוח ענבר אדמון גולדשטיין, קיימים כיום פערים משמעותיים בנגישות לעולם הדיגיטלי, לשימוש בתשתיות והשפעתם על המשתמשים; קיים פער של 50% בזמן השימוש במחשב בין בעלי הכנסה גבוהה לבעלי הכנסה נמוכה, פער של 40% בשימוש בדוא”ל ופער של 57% בחיבור לאינטרנט, זאת בעוד מבחינת השימוש בסלולרי הצטמצם הפער מאוד.

נציגי משרד הרווחה אמרו בדיון כי הפער הדיגיטלי מונע מאזרחים למצות זכויות וכי במשרד עובדים על תוכנה ממוחשבת שתציג לכל אחד מידע מלא למיצוי זכויותיו.

ראש מועצת כפר שמריהו דרור אלוני אמר בדיון כי המסקנות תואמות את מה שקורה בעולם השלישי בכל הנוגע לפערים בין עשירים לעניים. לדבריו, “לא פלא שהמגזר השלישי עשה את המחקר ולא הממשלה. אין מחלוקת באשר ליתרונות אוטוסטרדת המידע, אבל אחריות המדינה הופרה כשהיא ויתרה לחברת הכבלים ולבזק על החובה להגיע לכל בית בישראל ומנעה בכך העברת מידע בקצב מהיר לפריפריה. אנחנו חושבים אנלוגית בתחומים דיגיטליים ודורות שלמים יגדלו לבערות כי אנחנו לא מספקים להם את המידע”.

ח”כ יעקב פרי (ששימש כ”מ”מ מקום היו”ר בישיבה) סיכם ואמר כי ישראל, שנחשבת מובילה בעולם מבחינה טכנולוגית אינה יכולה להרשות לעצמה פערים כל-כך משמעותיים בתחום הזה. “כמו בהרבה נושאים, המדינה לא משכילה להרים תוכנית לאומית אחת, אין ספק שכל אחד עושה כמיטב יכולתו אבל היעדר השילוב בין הפעולות גורם להתרחבות פערים שהיינו רוצים לצמצם ולסגור. אם היה תיאום יותר הדוק בין משרדי הממשלה זה היה מועיל”, אמר.