היום הוכרז על מרכז מחקר וניסויים בינלאומי ראשון להגנת סייבר ותחבורה חכמה בשיתוף אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

במסגרת הסדנה הבינלאומית לתחבורה חכמה שהתקיימה ב- 30 באוקטובר 2017  באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בחסות מטה הסייבר הלאומי, הכריזו האוניברסיטה, חברת סיימוטיב טכנולוגיות בע”מ [CYMOTIVE Technologies], חברת HARMAN [חברה-בת בבעלות מלאה של סמסונג], מעבדות החדשנות של Deutsche Telekom, וקרן JVP, על השקת Smart-Mobility Analysis & Research Test Range, SMART Range””, מיזם ייחודי שיהווה מרכז בינלאומי בתחום התחבורה החכמה בבירת הנגב, באר שבע.

בהודעת האוניברסיטה נאמר כי ה-SMART Range יממש חזון של ‘מגרש משחקים’ מוטורי בסביבת עיר חכמה, וישמש למחקר אקדמי, מרכז חדשנות, מרכז לבחינה ורישוי בתחומי הסייבר, ומרכז בחינה והגדרת תקנים לתחבורה חכמה.

ה-  SMART Range יפעל בתפיסת מעבדה חיה (Living lab) במתווה של עיר חכמה על כל המאפיינים הקשורים במערכי התחבורה העתידית, כגון תחבורה ציבורית, תחבורה פרטית, כלי ניוד אישיים, בסביבה המדמה מציאות מורכבת ויאפשר לבצע בדיקות של טכנולוגיות מתקדמות, בחינת ממשקים של אדם – מכונה – סביבה, בחינת פתרונות תחבורתיים במציאות הרשתית העירונית העתידית וכן בחינות תפקוד ועמידות של מערכות תוכנה וחומרה מול איומי סייבר.

ייחודיות המרכז תהיה ביכולתו לשלב ידע מעשי ברמות הגבוהות ביותר המצוי בחברות המובילות בתחומים אלו בשוק יחד עם מחקר אקדמי מתקדם שיאפשרו לממש את מטרות המרכז: קידום החדשנות בתחום התחבורה החכמה; קידום תקינה עולמית בתחום הגנת הסייבר לתחבורה החכמה; רישוי “סייבר” מערכות תוכנה וחומרה בתחום התחבורה החכמה; הובלה עולמית בגיבוש, בחינה והוכחת חסינות (resilience) התחבורה החכמה מפני איומי סייבר; מימוש מעמדה של מדינת ישראל כמובילה עולמית בתחום.

פרופ’ רבקה כרמי נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב אמרה כי “המרכז מהווה שלב נוסף טבעי בעשייה המחקרית הרחבה והמגוונת באוניברסיטה בתחומי הטכנולוגיה, הרובוטיקה האוטונומית, מערכות המידע ואבטחת הסייבר, ותואמת את ייעוד האוניברסיטה כמובילה בפיתוח חדשנות ומצוינות בבאר-שבע”.

רוני זהבי מנכ”ל סייברספארק אמר כי “המרכז ייתן מענה לצורך ההולך וגובר בעולם לתשתית בחינה והערכה של עמידות פתרונות תחבורה חכמה אל מול איומי הסייבר ההולכים ומתגברים וכן לצורך במרכז רישוי בינלאומי מוכר כתנאי לשילוב פתרונות אלה בסביבת העיר החכמה”.

לדברי נטע כהן מנכ”ל חברת Technologies BGN [חברת הטכנולוגיות של אוניברסיטת בן-גוריון], “המרכז מעורר עניין רב בתעשייה העולמית. אנו עובדי בתיאום מלא עם הגורמים הרלוונטיים בממשלה ובתעשייה המקומית ונעים במהירות לשם יצירת מרכז מחקר חזק ומקיף, עם חיבור חזק לעסקים, לממשלה ולעיר. אנו צופים שגיבוש קבוצת המייסדים יושלם עד תום השנה, והמרכז יתחיל לפעול כבר בתחילת השנה הבאה”.

יגאל אונא ראש אגף טכנולוגיות במטה הסייבר הלאומי אמר בדברי הברכה שלו כי “תחום התחבורה החכמה הוא מרחב סייבר רב הזדמנויות אשר להגנה עליו חשיבות מכרעת לטובת מימוש הפוטנציאל שלו. ממשלת ישראל הגדירה זה מכבר את באר שבע כ-‘קרית הסייבר הלאומית’ ואני רואה במרכז זה יוזמה מבטיחה נוספת מבית היוצר של האקוסיסטם השוקק בה”.

* פורסם לראשונה בחלון המבזקים של אתר זה היום בשעה 12:25.