הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד החברות Qualcomm ו- Apple; ב- 24.1 הטילה הרשות להגבלים עסקיים באיחוד האירופי קנס על קוואלקום ששילמה לאפל 2 מיליארד דולר כדי שתרכוש מעבדים רק מתוצרתה ולא ממתחרותיה

לבית-המשפט המחוזי חיפה הוגשה היום (28.1) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד החברות Qualcomm ו- Apple באמצעות קוואלקום ישראל בע”מ ואפל ישראל בע”מ, בהתאמה.

זאת בעקבות כך שב- 24.1 הטילה הרשות להגבלים עסקיים באיחוד האירופי קנס על קוואלקום משום ששילמה לאפל 2 מיליארד דולר כדי שתרכוש מעבדים רק מתוצרתה ולא ממתחרותיה.

התובעות בתביעה זו הן רינה אוויס [בעלת מכשיר iPhone 6 מתוצרת אפל ובו מעבד של קוואלקום] וסוהיר זינאתי [בעלת מחשב לוח מסוג iPad mini Retine מתוצרת מתוצרת אפל ובו מעבד של קוואלקום].

בתביעה נאמר בין היתר כי “ביום 24.1.2018 פירסמה הרשות להגבלים עסקיים באיחוד האירופי הודעה לפיה הטילה היא על הנתבעת 1 קנס בסך 997 מיליון אירו (4.9% מהמחזור הכספי של הנתבעת 1 לשנת 2017) משום וזאת לאחר שמצאה כי הנתבעת 1 שילמה לנתבעת 2 שני מיליארד דולר בכדי שבהנתבעת 2 תרכוש מעבדים רק מהנתבעת 1 ולא מהמתחרות שלה”.

לדברי התובעות, חברת אפל “הינה מבין החברות המובילות, החזקות והמצליחות בעולם בתחום הטכנולוגיה ומייצרת, בין השאר, מחשבי לוח (iPad) וטלפונים ניידים חכמים (iPhone). במסגרת הליך ייצור המכשירים, משתמשת הנתבעת 2 גם במעבדים אשר אותם ביכולתה לרכוש ממספר חברות טכנווגיה מובילות שאמורות להתחרות ביניהן על הזכייה באספקת המעבדים למכשירין אותן מייצרת הנתבעת 2”.

“נדגיש כי המעבד הינו החלק החשוב והיקר ביותר במכשירים, ולכן תחרות חופשית בין ספקיות המעבדים של הנתבעת 2 אמורה להוזיל את מחיר המעבד מבחינת הנתבעת 2 ובהתאם לכך להשפיע על מחירו הסופי של המכשיר הרלבנטי עבור הצרכן בכך שתגרום להוזלתו ו/או להשפיע על איכות המעבדים שהנתבעת 2 עושה בהם שימוש לצורך ייצור המכשירים”.

עוד נאמר בכתב התביעה כי “בנסיבות אלו הבינו התובעות כי הן נפגעו מאותה הסכמה שהשתכללה בין הנתבעות”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד זינאתי רימון.