הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת HP Inc: חסמה לכאורה סדרות של מדפסות מתוצרתה לשימוש במחסניות תואמות

20:13 04.11.2017

קטגוריות: חומרה והיקפי משפט

תגים: ,

כפי שדיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה, לבית-המשפט המחוזי בירושלים הוגשה היום (25.10.2017) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת חברת HP Inc: חסמה לכאורה סדרות של מדפסות מתוצרתה לשימוש במחסניות תואמות.

התובע בתיק זה הוא עו”ד עמית גנסין. בכתב התביעה נכתב בין היתר כי “במוקד תביעה זו עומדת התנהלותה הנפסדת והבלתי חוקית של הנתבעת HP Inc, יצרנית מובילה בארץ ובעולם של מדפסות ומחסניות דיו.

“כידוע, מדפסותיה של HP נפוצות מאוד בישראל (ובעולם כולו) והיא אחת החברות המובילות בתחום. HP מרוויחה בעיקר ממכירת מחסניות הדיו למדפסות המיוצרות על ידה, אשר עלות החלפתן הבודדת במדפסת הביתית מגיעה למאות שקלים חדשים.

“עקב מחירן הגבוה של מחסניות הדיו מתוצרת HP, מזה שנים רבות קיים בארץ ובעולם שוק מחסניות דיו תואמות (תחליפיות) אשר מחירן נמוך באופן משמעותי מהמחסניות מתוצרת HP. מדובר בפערים של מאות אחוזים. עפ”י פרסומים שונים מוערך כי מחסניות הדיו התואמות מהווה כ- 50% מכלל שוק מחסניות הדיו.

“לאורך השנים לא מנעה HP מלקוחותיה לעשות שימוש במחסניות דיו תואמות ואף הציגה כלפיהם מצגים מפורשים לפיהם הדבר מותר ואפשרי. כמובן שהדבר לא היה לרוחה של HP אבל זו הכירה בכך שאם היא תימנע באופן מוצהר מלקוחותיה לעשות שימוש במחסניות דיו תואמות במדפסותיה, הלקוחות פשוט לא ירכשו מדפסות מתוצרת HP אלא מדפסות של מתחרותיה.

“למרבה הצער, ביום 13 בספטמבר 2016, עשתה HP מעשה שלא יעשה וחסמה סדרות שלמות ונפוצות של מדפסות מתוצרתה (כ- 18 סדרות של מדפסות), לשימוש במחסניות תואמות. באותו היום, כמות אדירה של מדפסות, בארץ ובעולם, חדלו מלעבוד והודיעו על הודעת שגיאה במחסנית. ככל הנראה אין מדובר בפעם הראשונה ש- HP פועלת בצורה נכלולית לפגוע במדפסות של לקוחותיה.

“HP חסמה את המדפסות ע”י עדכון קושחה [Firmware] אוטומטי שבוצע ע”י HP ונשלח למדפסות. בכל קיוותה HP לפגוע בתחרות, למנוע מלקוחותיה לרכוש מחסניות תואמות שאינן מיוצרות על-ידה ולהגדיל את מכירות מחסניות הדיו המיוצרות על-ידה.

“עדכון קושחה זה בוצע במרמה, באופן כפוי, ללא קבלת הסכמה ואף מבלי שהוסבר או גולה ללקוחות כי לאחריו תחסם המדפסת שלהם לשימוש במחסניות תואמות.

“הואיל והמרבית המכרעת של המדפסות המיוצרות בשנים האחרונות ע”י HP הינן מדפסות אשר מחוברות לאינטרנט או למחשב המחובר לאינטרנט, עדכון הקושחה פגע בכמות גדולה ביותר של מדפסות”.

התובע מציין בין היתר כי “… התנהלותה הפסולה של HP שתוארה לעיל, לא יוחדה לשוק הישראלי בלבד והיא הובילה להגשת תביעות ייצוגיות ברחבי העולם כנגד HP. כך, למשל, הוגשו לפחות ארבע בקשות לאישור תביעה ייצוגית בארה”ב ואחת בקנדה בגין אותה פרשה”.

התביעה הוגשה באמצעות משרד עו”ד מושקוביץ-סטיס.