הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד GETT ג’יטי גט טקסי סרוויס בגין “הפרה חמורה במיוחד של הזכות לפרטיות ופגיעה בפרטיות של המבקש וציבור גדול במיוחד בהיקפו באיסוף מידע לא חוקי”

11:09 20.06.2018

קטגוריות: אבטחת מידע/סייבר משפט

לבית-המשפט המחוזי מרכז בלוד הוגשה ב- 20 ביוני 2018 תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד ג’יטי גט טקסי סרוויס בגין “הפרה חמורה במיוחד של הזכות לפרטיות, פגיעה בפרטיות של המבקש וציבור גדול במיוחד בהיקפו באיסוף מידע לא חוקי, פעולה בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן, ניצול מעמד של מונופול לרעה, הפרת הוראות חוקיות וגרימת נזק לציבור לרבות עשיית עושר ולא במשפט”.

התובע בתביעה זו הוא אברהם ברק. בכתב התביעה נאמר בין היתר כי “מדובר במקרה חמור מאוד של איסוף מידע ע”י גורם פרטי, ביצירת מאגר מידע אדיר מימדים ופרטי לחלוטין ע”י המשיבה, המתעד את פעילות הציבור באתרי אינטרנט שונים ובאפליקציות אחרות, ביחד עם זיהוי של המשתמש (גם זיהוי שמי, גם זיהוי מספר טלפון, גם כתובת דואר אלקטרוני וגם מספר כרטיס אשראי) ובגרימת נזק אדיר מימדים לפרטיות המבקש וקבוצה גדולה במיוחד שלא העלתה על דעתה את הפעולות הבוטות והלא חוקיות שמבצת המשיבה”.

“… נזכיר: אין ענייננו ברשת חברתית שבה אנשים מתנדבים בצורה זו או אחרת למסור מידע פרטי ואישי עליהם. אין מדובר באתר שבו מתקיימת אינטראקציה יומיומית בין חברים ולכן הם מעלים מידע ומשתפים מידע פרטי של עצמם. אין מדובר בפעילות שבה מסירת המידע היא חלק אינטגרלי ומקובל מהפעילות.

מדובר בסופו של דבר בלא יותר מאשר ‘תחנת מוניות’ וירטואלית’ אשר כפי שמתברר פועלת במסתרים ובמחשכים ואוספת מידע פרטי ואישי על לקוחותיה, מידע בהיקף אדיר, אוגרת אותו ואין איש יודע מה היא עושה בו“.

“בעידן המידע והנגישות בו אנו חיים, שימוש באפליקציה שמספקת שירות מוניות מהווה יתרון משמעותי והוא חלק מהחיים הרגילים, וכאן – בסופו שלדבר – מדובר בשימוש רגיל באפליקציה שהיא לא יותר מאשר היא אומרת: שירות מוניות“.

“… ניתן לקבוע באופן מוחלט כי כל מי אשר בחר (ובוחר באופן יומיומי) במודע ובמכוון להשתמש בשירות המוניות באמצעות האפליקציה, מבקש רק לאתר מונית בעבורו, ואינו מסכים … לוותר על פרטיותו ולמסור לתחנת המוניות מידע פרטי שלו, ואפשרות גישה של אותה תחנת מוניות למידע פרטי שלו מעבר למה שצריך לשם הזמנת מונית … לתחנת המוניות יש אספירציות אחרות לחלוטין. היא רוצה לדעת הכל על חיי הנוסע.

“המבקש (ורבים אחרים) לא חשב כי ‘מחיר’ השירות שהוא יכול לקבל יעלה לו באיבוד פרטיותו והוא סבר שפרטיותו נשמרת ואין מידע שנשמר אודותיו כתוצאה מבחירתו זו.

“… מי שמחליט לעשות שימוש באפליקציה של המשיבה למעשה משלם בעבור יתרונותיה במחיר גבוה הרבה יותר: במחיר של פגיעה בפרטיותו ובמידע האישי שלו, שכן מתברר שגט טקסי גוזלת את המידע שלו ללא הסכמתו וללא ידיעתו, ואוספת נתוני גלישה של הנוסע באתרי האינטרנט ובאפליקציות אחרות”.

“כל המידע הזה שנאסף הוא מידע בלתי חוקי ואיסופו הוא בלתי חוקי, והפגיעה בפרטיות המשתמשים היא אדירת מימדים והנזק אדיר”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד שחר בן מאיר, יצחק אבירם ומאור ברוש.

[הערה: כל ההדגשות מופיעות כך בטקסט המקורי].

■ פורסם לראשונה בחלון המבזקים של אתר זה היום בשעה 09:24.