ההתפתחויות האחרונות בפרשת חקירת ה- FBI לגבי הרצח הסן ברנרדינו והאייפון שנפרץ לצורך כך

  • שני סנטורים מנסחים הצעת חוק שתגביל שימוש בהצפנה על טכנולוגיה צרכנית וידרוש מהיצרניות לסייע לרשויות אכיפת החוק בנושא. השניים (הסנטורית הדמוקרטית מקליפורניה דיאן פיינשטיין תודרכה כבר ולסנטור הרפובליקני Richard Burr יו”ר וועדת המודיעין) מסרבים לומר האם “מסמך לדיון” בן שלושה דפים שפורסם באחד האתרים בחמישי האחרון (7.4) בלילה הוא אכן נוסח החוק המוצע. למחרת אמרו בהודעה משותפת כי הם “עדיין עובדים לסיום המסמך לדיון ולפיכך אינם יכולים להתייחס לגירסאות שונות של החוק. המטרה המוצהרת היא ברורה: בכל פעם שיש צו של בית-משפט להושיט סיוע טכני לרשויות אכיפת החוק או לספק מידע בדבר הסרת ההצפנה, יש לבצע צו זה. אין אדם או חברה מעל לחוק.
  • חברת Apple אינה מתכוונת לפנות לערכאות משפטיות לחייב את ה- FBI לחשוף את השיטה בה נקט לפריצת מכשיר האייפון. עו”ד של אפל אמרו בשישי (8.4.2016) כי הם “בטוחים” שהשיטה תהיה יעילה ובעלת “חיי מדף” לזמן קצר בלבד.
  • רשויות אכיפת החוק בארה”ב עומדות על דעתן שעל חברת אפל לסייע להן בפריצה למכשיר האייפון של Jun Feng שנתפס והודה במספר עבירות סמים בניו יורק. בשישי (8.4.2016) הוגש מסמך לבית-המשפט הדן בנושא ובו אומרים התובעים מטעם המדינה כי התיק “אינו שנוי במחלוקת” למרות ההצלחה בפריצה למכשיר האייפון של הרוצח מסן ברנרדינו. משרד המשפטים אמר כי ימשיך להיאבק כדי לכפות על אפל לסייע בנושא.
  • העיתון Wall Street Journal: העימות הנוכחי בין ה- Federal Bureau of Investigation , FBI לבין חברת Apple התחיל למעשה לפני שמונה שנים: במהלך פרשת התביעה במשפטם של בני הזוג הצעיר Amanda and Christopher Jansen במדינת ניו יורק בנושא פגיעה מינית בילד בשנת 2008 (מהמקרים הקיצוניים ביותר שאירעו בארה”ב בתחום זה) הורה שופט פדרלי לאפל לסייע בפריצת מכשיר אייפון. לדברי העיתון לא רק שאפל צייתה להוראת השופט אלא שאף סייעה קודם לכן לתובעים לנסח את בקשת הצו שיורה לה לסייע לרשויות אכיפת החוק לגבי אייפונים שהחלה לשווק בשנת 2007. מאז סייעה אפל ביותר מ- 70 מקרים כאלה אולם לאחרונה היא סירבה לתריסר מקרים כאלה לפחות.
  • דיווח: היקף ההסכם בין ה- FBI לחברה הישראלית Cellebrite במקרה הנוכחי עומד על 15,000 דולר.
  • בכנס International Association of Privacy Professionals אמר James Baker היועץ המשפטי של ה- Federal Bureau of Investigation , FBI כי הארגון ממשיך לנתח את הנתונים באייפון של Syed Rizwan Farook הרוצח מסן ברנרדינו ועדיין ‘מוקדם לדעת’ האם מדובר במידע בעל ערך לחקירה. לדבריו ה- FBI לא יחליט האם לדווח על הממצאים עד לאחר השלמת הבדיקה המקיפה של הממצאים.
  • דיווח: סנטורים אמריקנים המכינים טיוטת חוק להגבלת ההצפנה במכשירים צרכניים, מתודרכים ע”י ה- FBI לגבי אופן פריצת האייפון של הרוצח מסן ברנרדינו. הסנטורית הדמוקרטית מקליפורניה דיאן פיינשטיין תודרכה כבר ולסנטור הרפובליקני Richard Burr יו”ר וועדת המודיעין הוצע לעבור תדרוך כזה. שני הסנטורים מנסחים הצעת חוק שתגביל שימוש בהצפנה על טכנולוגיה צרכנית וידרוש מהיצרניות לסייע לרשויות אכיפת החוק בנושא.
  • בהופיעו ב- Kenyon College אמר James Comey ראש ה-  FBI: הכלי שנרכש ואיפשר פריצת האייפון של הרוצח מסן ברנרדינו עובד רק לגבי מכשירי iPhone 5c  המריצים מערכת הפעלה iOS 9 אך לא iPhone 5s/6.
  • מומחי אבטחה: השיטה ה’סודית’ של ה- FBI לפריצת אייפונים תיחסם בקרוב ברגע שמהנדסי החברה יזהו את פירצת האבטחה ויתקנו את בעיית ההצפנה. סביר להניח של- FBI לא יהיה הרבה זמן להשתמש באותה שיטה עד לאיתורה ולתיקונה בידי מהנדסי אפל.
  • ה- FBI הודיע לרשויות אכיפת החוק ברחבי ארה”ב כי יסייע להם לפרוץ מכשירים דוגמת אייפונים באותן חקירות בהן החוק יתיר לפעול בדרך זו.
  • דיווח: אב איטלקי פנה במייל לטים קוק מנכ”ל Apple וביקש שהחברה תסייע לפרוץ את האייפון של בנו המאומץ בן ה- 13 מאתיופיה שנפטר מסרטן העצמות; רוצה לקבל את התמונות של הבן האגורות בסלולר שלו; אם החברה לא תסייע לו הוא אומר שיפנה להאקרים לסיוע. האב האיטלקי אמר עוד כי חברת Cellebrite הישראלית הציעה לנסות – ללא תשלום – להגיע לתמונות שבתוך האייפון של בנו המאומץ בן ה- 13 שנפטר מסרטן העצמות.

הערה: מקצת הדיווחים הללו פורסמו במהלך השבוע שעבר בחלון המבזקים של Read IT Now.