ההיקף הכספי השנתי של פעילות התקשוב הממשלתית ב- 2017 עומד על 3.1 מיליארד ש”ח

ההיקף הכספי השנתי של פעילות התקשוב הממשלתית ב- 2017 עומד על 3.1 מיליארד ₪ לעומת 2.8 מיליארד ₪ בשנת 2016. הנתונים הללו כוללים עלויות שכר ורכש.

הנתונים מתפרסמים במסמך חדש של רשות התקשוב הממשלתי הקרוי ‘התקשוב הממשלתי – מבט על פעילות 2017’. הרשות אומרת כי “מסמך זה הוא תמצית של סקר מצב קיים ושל תכניות העבודה של אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך המונחים על ידי רשות התקשוב הממשלתי, למעט ‘גופים מיוחדים’ (גופים ביטחוניים, כולל משטרת ישראל), מרכב”ה וגופים שאינם חלק מהרשות המבצעת”.

לקראת שנת 2017 ריכזה רשות התקשוב הממשלתי – זו הפעם השנייה – את תוכניות העבודה התקשוביות של משרדי הממשלה ויחידות הסמך המונחים על-ידה (48 גופים ממשלתיים) ו- 27 התוכניות של המשרדים הגדולים שבהם הוצגו ונדונו בפני וועדת התקשוב העליונה ומטה רשות התקשוב הממשלתי.

לגבי ההיקף הכספי השנתי של פעילות התקשוב הממשלתית ב- 2017, אומרת הרשות כי כ- 60% מיועדים להוצאות שוטפות ולשינויים ושיפורים שוטפים (שו”ש) במערכות ובתשתיות הקיימות וכ- 40% מיועדים להשקעות ולפיתוח במערכות ותשתיות חדשות ולשיפורים מהותיים במערכות הקיימות.

הרשות מציינת כי הנתון המדווח להשקעות ופיתוח גבוה מאמת המידה (Benchmark) הנהוגה בעולם: במגזר הממשלתי בעולם: שוטף – 67%, השקעות – 33%; בכלל המשק בעולם: שוטף – 70%, השקעות – 30%.

סך העלות בתקשוב הממשלתי בישראל בשנת 2017 מתחלק באופן הבא: חומרה – 14%, מיקור-חוץ – 23%, תוכנה – 12%, משאבי אנוש – 52%.

ההבדלים בנושא משאבי אנוש ותוכנה בין נתוני התקשוב הממשלתי בישראל לבין אמת המידע העולמית יכולים לנבוע מהסיבות העיקריות הבאות:

+ זמינות נמוכה יחסית של מוצרי תוכנה יישומית בעברית.

+ ייחודיות של הצרכים הרגולטוריים בישראל לעומת דימיון בין צורכי מדינות בארה”ב ו/או באירופה.

+ נטייה של גופי התקשוב הממשלתיים לפיתוח עצמי עקב הקשיים בביצוע התקשרויות רכש.

מניתוח התקציב עולה כי אגפי מערכות המידע מתחילים את השנה כאשר תחת ניהולם נמצאים, בממוצע 64% מהמקורות הכספיים הנדרשים למימוש תוכניות העבודה שלהם. משמעות הדבר היא שבתחילת השנה עומדים לרשותו של מנהל מערכות מידע ממשלתי, בממוצע, שני-שלישים מתקציבו המעשי.