האם אחת הסיבות לבועות בשווקים פיננסיים היא עלייה ברמת הטסטוסטרון של הסוחרים אחרי השקעות מוצלחות?

בגיליון חודש מארס של כתב העת Journal of Economic  Behavior & Organization מתפרסם מחקרם של ד”ר דני כהן-זדה מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ד”ר אלכס קרומר מאוניברסיטת סט. גאלן בשוויץ וד”ר זאב שטודינר מאוניברסיטת יהודה ושומרון שבאריאל.

שלושה החוקרים מצאו שמומנטום פסיכולוגי משפיע באופן מובהק על ביצועי גברים, אך לא על ביצועי נשים. ממצא זה יכול להסביר מדוע גברים נוטלים סיכונים מופרזים בהחלטות פיננסיות ועסקיות.

לדברי החוקרים, מומנטום פסיכולוגי מוגדר כהלך-רוח בו אדם או צוות חש שהכל הולך לטובתו, וידוע שתחושה זו מושפעת משינויים ברמות הטסטוסטרון.

ד”ר כהן-זדה הסביר כי “מטרת המחקר שלנו הייתה כפולה: לאמוד את ההשפעה של מומנטום פסיכולוגי על רמת הביצועים בסביבה תחרותית אמיתית ולבחון האם קיים הבדל בהשפעה זו בין גברים לנשים”.

החוקרים ניתחו שני מדגמים שונים של תחרויות ג’ודו של גברים ונשים בשנים 2009-2013. תחילה בחנו החוקרים את הקרבות על מדליית הארד בכל טורניר. לכל קרב כזה, שני המתחרים הגיעו לאחר שניצחו את כל הקרבות הקודמים מלבד קרב אחד. ההבדל ביניהם הוא שאחד מהם הגיע לאחר ניצחון בקרב האחרון (בבית הניחומים) והפסד בקרב הלפני אחרון (ברבע הגמר) ואילו השני הגיע מיד לאחר הפסד בקרב האחרון (בחצי הגמר) וניצחון בקרב הלפני אחרון (ברבע הגמר). לכן, למתחרה הראשון קיים יתרון ברור של מומנטום פסיכולוגי משום שהוא מגיע לקרב המדליה מיד לאחר ניצחון ואילו המתחרה השני מגיע מיד לאחר הפסד. החוקרים ניצלו סביבה ייחודית זו כדי לבחון האם למתחרה עם יתרון המומנטום יש סיכוי גבוה יותר לנצח את הקרב על מדליית הארד.

“על סמך ניתוח רוחבי של 106 קרבות גברים ו- 111 קרבות נשים משמונה הטורנירים המרכזיים השנתיים, התוצאות שלנו מראות שיתרון מומנטום פסיכולוגי מגדיל באופן משמעותי את הסיכוי לנצח בקרבות הגברים, אך לא בקרבות הנשים”, אמר ד”ר קרומר.

בחלק השני של המחקר, בהתבסס על היסטוריית התוצאות של קרבות ‘ראש בראש’ של זוגות מתחרים מהמדגם הראשון וניתוח 225 קרבות גברים ו- 231 קרבות נשים, התקבלו תוצאות דומות בניתוח השפעת מצבי מומנטום בטורנירים שונים על הביצועים של אותו זוג מתחרים. כמצופה, גם נתונים אלו מצביעים על קיומו של אפקט מומנטום פסיכולוגי בקרב גברים, אך לא בקרב נשים.

לדברי ד”ר שטודינר, “אנו יכולים לקשר בין הממצאים שלנו לבין אפקט המומנטום הפסיכולוגי בשווקים פיננסיים, בהם 90% מהסוחרים הם גברים. אפקט זה יכול להוביל סוחרים גברים, שמונעים על ידי עליות ברמת הטסטוסטרון בעקבות השקעות מוצלחות, ליטול סיכונים מופרזים, שמובילים ליצירת בועות מחירים. הגדלת מספר הנשים בשווקים פיננסיים יכולה לייצב שווקים אלו מכיוון שהשינויים ברמות הטסטוסטרון בקרב נשים הם פחות גבוהים ולכן הן פחות מושפעות מהמומנטום. טיעון זה עקבי עם התוצאות שלנו שאפקט המומנטום נוצר רק בקרב גברים, מכיוון שרק בקרב גברים רמות הטסטוסטרון עולות לאחר הצלחה”.

החוקרים מאמינים שלממצאים יש השלכות עסקיות: “שכיחות גבוהה יותר של משוב חיובי ממנהלים לאחר פעולות מוצלחות יכולה להוביל למומנטום פסיכולוגי חיובי, מה שיגביר את פריון התפוקה. באופן דומה, מנהלים צריכים להשקיע מאמצים בהפחתת ההשפעה של פעולות לא מוצלחות של עובדיהם, כדי למנוע הפסדים בתפוקה”, אמר  ד”ר קרומר.

“כיוון אפשרי למחקר עתידי הוא לבחון את ההשפעה של אפקטים פסיכולוגיים על ביצועים בתפקידים שמיואשים לרוב על ידי גברים כמו סוחרי בורסה, מנהלים בכירים, פוליטיקאים, ומפקדים בצבא”, ציין ד”ר כהן זדה.