דיווח: ההסכם הישראלי פלסטיני שנחתם בספטמבר 2016 אינו מסדיר רק את נושא החשמל בעזה אלא עוסק גם בנושאי טלקום

האתר Al-Monitor פירסם בסוף ספטמבר 2016 כתבה ארוכה של Iyad Qatrawi  מהעיר עזה. הכתבה עסקה ברובה בנושא בעיית החשמל ברצועת עזה אך התייחסה גם לנשוא הטלקום הפלסטיני.

כתב האתר התייחס להסכם החשמל שנחתם ב- 13.9.2016 ע”י שר האוצר משה כחלון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים [מתפ”ש] אלוף יואב מרדכי והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חסיין א-שייח. ההסכם מסדיר גם את החוב הפלסטיני לחברת החשמל הישראלית (חח”י).

היה זה הסכם שלישי בסידרה בין ישראל לרשות הפלסטינית. קדמו לו שני הסכמים אחרים:

+ הסכם הבנות לגבי דור שלישי [3G] שנחתם ב- 19 בנובמבר 2015;

+ הסכם בנושא דואר שנחתם ב- 4 בספטמבר 2016.

בהודעה לעיתונות שפירסם חסיין א-שייח הוא אמר כי ההסכם ישפיע על תחומי האנרגיה והטלקום בשטחים הפלסטינים. לגבי נושא הטלקום הרי שחברת הסלולר הפלסטינית השנייה Wataniya Palestine Mobile Telecommunications  Company, Wataniya Mobile    תוכל להתחיל לפעול גם ברצועת עזה [עד כה פועלת שם רק חברת Jawwal  (המכונה גם Palestine Cellular Communications company) מקבוצת התקשורת והאינטרנט Palestinian Telecommunication Company, Paltel  ] וכי עד סוף שנת 2016 יופעלו שירותי דור שלישי [3G] בגדה המערבית וברצועת עזה (על-בסיס הסכם קודם) וכיום זמינים שם רק שירותי דור שני [2G].

בשיחה עם אל-מוניטור אמר Haitham al-Shawa המנהל הכללי של פעילויות ווטניה מובייל ברצועת עזה (שמונה לפקח את פעילות החברה למקרה שישראל תסכים לאפשר לה לפעול גם שם) כי קיבל הודעה רשמית מהרשות הפלסטינית כי יוכלו להתחיל לפעול ברצועה ואף להכניס את כל ציוד התקשורת שרכשו זה-מכבר (ושוכב במחסניה באל בירה) וזאת בעקבות ההסכם. הוא הזכיר כי בשנת 2014 היעה ישראל לאפשר לפלסטינים דור שלישי בגדה ובעזה אולם כשהשירות יופעל ע”י מפעיל ישראלי, דבר שהרשות הפלסטינית התנגדה לו בתוקף.

אל-מוניטור מציין כי בפברואר 2013 אישרר משרד התקשורת וטכנולוגיית המידע ברצועת עזה את הרישיון של ווטניה מובייל לפעול שם אולם בשל התנגדות ישראל החברה לא הייתה יכולה להעביר לשם ציוד תקשורת עד כה.

כתב אל-מוניטור ניסה להשיג תגובה ממשרד התקשורת וטכנולוגיית המידע ברצועת עזה להסכם החדש אולם נענה כי המשרד אינו צד להבנות הכלולות בו ולא קיבל פרטים כלשהם לגבי ההסכם.

המשרד אמר גם כי אין לו התנגדות “שווטניה מובייל תפעל ברצועת עזה כל עוד יהיה לה הרישיון הנדרש ושהיא תשלם את הסכום הנדרש לממשלה [החמאס] משום שהדבר משרת את העניין הציבורי ומוביל לתחרות הוגנת בתחום הטלקום”.

במוצאי חג סוכות, 17.10.2016, בשעה 18:52, דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה על דו”ח חדש, The Mobile Economy – Middle East and North Africa 2016, שפירסם באותו יום ארגון GSMA. לדברי עורכי הדו”ח, מתוך 334.1 מיליון מנויי סלולר ייחודיים במזרח התיכון ובצפון אפריקה, נכון לרבע הרביעי של שנת 2015 [שיעור חדירת סלולר של 59%], בשטחים הפלסטינים יש 2.1 מיליון משתמשי סלולר, שיעור חדירה של 44% (מבחינת מס’ מנויים) ו- 76% (מבחינת חיבורי סלולר). לגבי שנת 2020 צפויים להיות בכל האיזור 385 מיליון מנויי סלולר, שיעור חדירה צפוי של 63%.