בשבוע שחלף: Read IT Now היה הראשון לדווח על הדיון הצפוי בממשלה לגבי תוכנית הבריאות הדיגיטלית; התביעה הייצוגית בישראל נגד Facebook; המכרז הממשלתי החדש לגבי “עידן פלוס”

14:07 30.03.2018

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

סופשבוע: ריכוז ידיעות שבועי (לשבוע שהסתיים ב- 30 במארס 2018, ערב פסח)

למקרה שלא שמתם לב, הרי שבשבוע שחלף:

+ יומיים לפני שאתרים ואמצעי תקשורת שונים עסקו בתוכנית הבריאות הדיגיטלית החדשה של הממשלה, ב- Read IT Now התפרסמה ידיעה על התוכנית: הידיעה התפרסמה כאן באתר ביום שישי 23.3.2018 בבוקר ואילו כולם כתבו ודיווחו על כך בימים ראשון ושני 25-26 במארס, לפני הדיון בישיבת הממשלה ואחריו.

+ Read IT Now היה הראשון לפרסם על התביעה הייצוגית שהוגשה בישראל נגד Facebook בפרשת חברת קיימברידג’ אנליטיקה: הידיעה התפרסמה כאן באתר ביום ראשון 25.3.2018 בערב (בחלון המבזקים) ולמחרת יום שני 26.3.2018 בבוקר (ידיעה מורחבת).

+ Read IT Now היה הראשון לפרסם דבר המכרז של משרדי האוצר והתקשורת על “עידן פלוס”: הידיעה על כך פורסמה כאן באתר ביום שני 26.3.2018 בבוקר.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

התממה של מידע רפואי

שאול אמסטרדמסקי, ראש הדסק הכלכלי בכאן – תאגיד השידור הישראלי, הגיש את אחת התוכניות ברשת ב’ ביום ראשון 25.3.2018 בבוקר ולרגל הדיון בממשלה על תוכנית הבריאות הדיגיטלית הוא אירח את מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. אמסטרדמסקי צייץ בטוויטר כי המנכ”ל “… גם לימד אותי מילה שלא היכרתי – התממה. המידע יעבור התממה, בשביל שיהיה תמים, אני מניח”.

גם אני לא היכרתי את המילה הזאת עד לשנת 2015:

* ב- 29.6.2015 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה “בקשה של משרד הבריאות לקבלת מידע בנושא מוצר התממת מידע (de-identification) של מידע רפואי פרטני (Personally Identifiable Information, PII)”

* ב- 17.8.2015 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה “משרד הבריאות: מכרז למערכת לאיסוף, ניהול ואנליזה של מידע בטכנולוגיות Big Data “. בידיעה נאמר בין היתר כי “המידע המיועד להיאגר במערכת יהיה מותמם (De-Identified) למען השמירה על פרטיות האזרחים. ההתממה תיעשה עפ”י כללי ההתממה הקיימים ושיקבעו ע”י הגורמים המוסמכים לכך ותוך שימוש במנגנון התממה מתאים“.

* ב- 14 בינואר 2017 פירסמתי ידיעה כאן באתר שעסקה בדיון שנערך באותו היום בוועדת המדע בכנסת בנושא ‘בריאות דיגיטלית’. הדיון נערך בנוכחות שר הבריאות יעקב ליצמן לרגל ציון יום המודעות לבריאות והשתפה בו גם שירה לב-עמי מנהלת רפואה דיגיטלית ומחשוב במשרד הבריאות .

בדבריה היא דיברה בין היתר על “התממה  תשתית המאפשרת לבצע תהליך של אנונימיזציה של מידע שהוא במקורו מזוהה באופן שיפחית את הסיכון לפגיעה בפרטיות מחד, ויאפשר לבצע מחקר רפואי מתקדם מאידך“.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

שר התקשורת איוב קרא מציע רשמית למנות את אשר ביטון  כחבר במועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, כ”נציג הממשלה שהוא עובד מדינה”; ביטון משמש מאז 9/2017 כמנהל אגף תכנון והנדסת ספקטרום במשרד התקשורת; היועצת המשפטית של המשרד עו”ד דנה נויפלד בחוו”ד: אין מניעה למינוי.

■ הוגשה עתירה לבג”ץ למתן צו על תנאי ובקשה למתן צו ביניים ע”י עו”ד שחר בן מאיר נגד היועץ המשפטי לממשלה, מנכ”ל משרד החוץ, שר האוצר, המועצה הארצית לתכנון ובנייה ושגרירות ארה”ב בישראל; שופט העליון אורי שהם היום (30.3): “המשיבים יגישו את תגובתם המקדמית לעתירה ולבקשה למתן צו ביניים, עד ליום 29.04.2018. בשלב זה, אין מקום ליתן צו ביניים או צווים ארעיים אחרים, במסגרת עתירה זו”.

■ התנועה ליהדות מתקדמת בישראל והתנועה המסורתית הגישו ב- 28.3.2018 בקשה לתיקון העתירה בבג”ץ 5771/17 שהגישו נגד המועצה לשידורי כבלים ושידורי לוויין, משרד התקשורת וחברת ערוץ ישראלי יהודי [ערוץ 20]; ב- 29.3 הורה העליון כי המועצה ומשרד התקשורת “יגישו תגובה לבקשה לתיקון העתירה לא יאוחר מיום 12.4.2018”.

■ הוגשה היום (29.3) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד פרטנר בשם אלה מלקוחותיה שהחברה “העלתה את מחיר השירותים הנגבים מהם בניגוד לחוזה בין הצדדים ובטרם קמה לה זכות להעלות את מחיר השירותים”; התובע טוען שפניות בשמו – שנשלחו ע”י ס. היועהמ”ש של המועצה הישראלית לצרכנות – לא נענו כלל ע”י פרטנר.

■ בית-המשפט המחוזי בת”א דחה היום (28.3) עתירה מינהלית (עת”מ 34044-03-18) של מוטורולה סולושנס ישראל בע”מ נגד מדינת ישראל/משרד הביטחון, אן ג’י סופט בע”מ, אלטל טכנולוגיסטיקה בע”מ, מר מע’ אבטחה ותקשורת בע”מ, טיאסג’י איטי מע’ מתקדמות בע”מ וטלדור מע’ מחשבים בע”מ; העת”מ עסק במכרז לאספקת מערכת שליטה ובקרה לרשות החרום הלאומית (רח”ל ) שאן ג’י סופט זכתה בו.

■ הוגשה היום (26.3) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת דואר ישראל: ‘אינה מספקת את השירות ביחידות הדואר שלה בתקופת הזמן הנדרש בדין [עד 10 דקות] ומספקת אותו לאחר המתנה העולה על הנדרש ממנה בניגוד לרישיונה ולחובתה בדין’.

■ דיווח: מדענים ישראלים (בראשות ד”ר אוריאל לוי מהאוניברסיטה העברית בי”ם) פיתחו אב-טיפוס של מעבדי Terahertz; הדבר עשוי להוביל למחשבים חזקים ומהירים יותר פי מאה מהדגמים הנוכחיים; ממצאי המחקר פורסמו בכתב עת מדעי.

■ אמנון שעשוע ה- CEO/CTO של Mobileye בבלוג שלו מראה שהטכנולוגיה של החברה שלו הייתה יכולה למנוע את התאונה הקטלנית באריזונה בה רכב אוטונומי של UBER דרס למוות הולכת רגל.

■ בהמשך למבזק שפירסמתי היום בשעה 10:36 בחלון המבזקים של האתר [“הוגשה היום (25.3) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת Facebook Inc. וחברת Facebook Ireland; טרם פורסם כתב הטענות במלואו”]: תביעה ייצוגית ראשונה בישראל נגד החברה בשל פרשת המידע שהועבר לחברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג’ אנליטיקה; היקף התביעה הייצוגית: 80 מיליון ש”ח.

■ תביעה ייצוגית ראשונה בישראל נגד פייסבוק בשל פרשת המידע שהועבר לחברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג’ אנליטיקה: ‘פייסבוק אוחזת במידע רב ומשמעותי אודות לקוחותיה … קיימת חשיבות רבה לשמירת המידע המצוי בידיה בסודיות כלפי צדדים שלישיים העשויים לעשות בו שימוש  לרעה … היא מעבירה מידע זה לגורמים שלישיים, למטרות שונות ומשונות ובכך הפרה הוראות חוק הגנת הפרטיות’.

■ תביעה ייצוגית ראשונה בישראל נגד פייסבוק בשל פרשת המידע שהועבר לחברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג’ אנליטיקה: ‘פרשת קיימברידג’ אנליטיקה הינה רק קצה הקרחון, כפי שפייסבוק עצמה הודתה. פייסבוק עצמה אינה מתכחשת לכך”.

■ לבקשת משרד האוצר, וועדת הכספים בכנסת אישרה (רביעי, 21.3) העברה תקציבית של 840 מיליון ₪ לצרכי פיתוח והקמת מערכת מחשוב חדשה לרשות האוכלוסין וההגירה; “המערכת החדשה תחליף את מערכת מרשם האוכלוסין הקיימת ותאפשר יצירת ממשקים עם מערכות מתקדמות. הסכום הינו חד-פעמי והוא כולל לצד הקמת המערכת גם את תפעולה בשנים הבאות. המערכת כוללת את מרשם האוכלוסין של ישראל וכן את פרוייקט שידורג מסמכי הדרכונים ותעודות הזהות למסמכים מתקדמים”.

■ נתונים שאספה Thomson Reuters ממסד הנתונים של World Intellectual Property Organisation, WIPO: סין מובילה במספר הבקשות לפטנטים שהוגשו ב- 2017 לגבי Blockchain; יותר ממחצית מהבקשות (406 בסה”כ) – היו מסין; שנייה – ארה”ב, שלישית – אוסטרליה.

■ העיתון SF Gate: עד כה הוגשו בבתי-משפט פדרליים בארה”ב ארבע תביעות משפטיות נגד חברת Facebook בשל פרשת הניצול לרעה של מידע שלה בידי חברת הייעוץ הפוליטי Cambridge Analytica.

■ עדכון של מערך הסייבר הלאומי: האקרים גנבו ממועדון הכדורגל האיטלקי לאציו [Società Sportiva Lazio SpA] שני מיליון יורו באמצעות דוא”ל שנשלח למועדון כחלק מעסקת העברה של שחקן ממועדון הכדורגל ההולנדי פיינורד [Feyenoord Rotterdam]. עפ”י דיווחים בתקשורת האיטלקית, בהודעת הדוא”ל שנשלחה ללאציו היה מוטמע הסמל של פיינורד ובה צויין מס’ חשבון בנק שלא היה שייך למועדון ההולנדי.

Spotify (חברת המוזיקה בסטרימינג משבדיה) פירסמה תחזית פיננסית לרבע הראשון של 2018 ולשנה כולה (לפני ההנפקה הצפוייה ב- 3.4): צופה גידול של 30% במספר המשתמשים החודשיים הפעילים ובמנויי הפרימיום בשנת 2018; צפי לגידול של 20-30 אחוזים בהכנסות השנה (6.1-6.8 מיליארד דולר) לעומת גידול של 38% בשנת 2017.

■ Pavel Durov  מייסד יישומון המסרים Telegram בבלוג שלו: בחודש האחרון הגענו ליותר מ – 200 מיליון משתמשים פעילים בחודש; כיוון שהחברה לא מפרסמת עצמה, הגידול במספר המשתמשים מגיע לדבריו אך ורק מ”חבר מביא חבר”.

■ המגזין Forbes מדווח על מה שהיה עד כה בגדר שמועות בלבד: שוטרים בארה”ב מצליחים להתגבר על טכנולוגיית ה- Touch ID  של Apple ולפרוץ למכשירי iPhone של אנשים שנהרגו וזאת באמצעות שימוש באצבע המורה [Index finger] של ההרוגים.

■ ניו יורק טיימס: ליועץ החדש לביטחון לאומי [השלישי שמכהן בתפקיד במהלך מימשל טראמפ] בשגריר ג’והן בולטון היה קשר לחברת Cambridge Analytica מפרשת Facebook: ה- The John Bolton Super PAC, political action committee  שכרה את שירותי חברת הייעוץ הפוליטי ב- 8/2014 תמורת 1.2 מיליון דולר.

■ בשנת 2013 הונפקו 50 חברות היי-טק; בשנת 2014 גדל המספר ל- 62 חברות; בשנת 2015 הונפקו 31 חברות היי-טק; בשנת 2016 ירד המספר ל- 26 ובשנת 2017 גדל קמעא ל- 27 חברות היי-טק שהונפקו.

■ דיווחים: מצרים משיקה גירסה משלה לרשת החברתית Facebook; ב- 12.3 הכריז שר התקשורת המצרי על היוזמה החדשה ובתחילה גרסו רבים שהדבר נעשה ע”י המימשל וסוכנויות הביון במדינה לאסוף מידע על האזרחים.

■ חשבון מרכיבי המוצר [Bill of Materials, BOM] שערכה חברת המחקר IHS Markit לגבי מכשיר Galaxy S9 פלוס החדש מצביע על כך שהוצאות המרכיבים גבוהות ב- 43 דולרים בהשוואה להוצאות מרכיבי Galaxy S8 פלוס  של סמסונג.

■ חברת המחקר IDC: המכירות העולמיות של מכשירים לבישים [wearable devices] יגדלו ב- 15.1% ב- 2018 ל- 132.9 מיליון יחידות; ב- 2022 יגיעו המכירות ל- 219.4 מיליון יחידות; ב- 2022 קרוב לשתיים מכל חמש מכירות של מכשירים ניידים יהיו של שעונים חכמים [Smartwatches].

■ CEB מקבוצת גרטנר: התקפות מבוססות Internet of Things, IoT הן כבר מציאות כיום; ההוצאות על הגנה ואבטחה בתחום זה יגדלו ב- 28%: מ- 1.2 מיליארד דולר ב- 2017 ל- 1.5 מיליארד דולר ב- 2018.

קנליס: גידול של 21% בהכנסות תחום Security-as-a-Service, SaaS בשנת 2017, ל- 4 מיליארד דולר; כלל שוק האבטחה גדל אשתקד ב- 10% ל- 30.89 מיליארד דולר.

■ חב’ Cisco Systems הודיעה על תרומה של 50 מיליון דולר לפיתרון בעיית חסרי הבית בעמק הסיליקון.

■ אנליסט של Morgan Stanley  מעריך ש- Microsoft תגיע לשווי שוק של 1 טריליון דולר; מציין שלמרות התחרות מצד Amazon/Google, עסקי הענן של החברה ימשיכו להצליח.

גוגל הודיעה היום (27.6.2018) בבלוג שלה כי 39 שפות נוספות – ובהן עברית – תומכות מעתה ב- Google Maps; כ- 1.25 מיליארד איש דוברים את השפות הללו.

■ חב’ המחקר IDC: ההוצאות העולמיות על פיתרונות אבטחה יגיעו ב- 2018 ל- 91.4 מיליארד דולר, גידול של 10.2% לעומת 2017; ב- 2021 יסתכמו ההוצאות בתחום זה ב- 120.7 מיליארד דולר.

 סטרטג’י אנליטיקס: ב- 2023 יהיו בעולם 9 מיליארד מנויים לשירותי אלחוט לעומת 7.7 מיליארד כיום; מס’ חיבורי דור חמישי [5G] יגדל מ- 5 מיליון ב- 2019 ל- 577 מיליון ב- 2023.

■ אקואדור (שבשגרירות שלה בלונדון מצא מקלט Julian Assange  מייסד WikiLeaks) מענישה אותו בשל התערבותו בפוליטיקה [ביקר את בריטניה ובעלות בריתה בשל גירוש הדיפלומטים הרוסיים]: ניתקה את חיבור האינטרנט שלו.

■ העיתון The Seattle Times: חב’ Boeing  נפגעה ע”י כופרה (Wannacry Ransomware) שהתפשטה בעולם אשתקד; החברה אישרה מאוחר יותר בטוויטר את האירוע אולם טוענת שהדיווחים מוגזמים ואינם מדוייקים.

■ חברת Hewlett Packard Enterprise, HPE מעבירה את המטה המרכזי שלה מ- Palo Alto ל- San Jose; תעביר במהלך השנה אלף מעובדיה למיקום החדש; לפני מס’ חודשים החברה דווקא הודיעה שתעבור ל- Santa Clara שם ממוקם מטה חב’ Aruba Networks אותה רכשה.

■ סוזאן רייס [Susan Rice], לשעבר היועצת לביטחון לאומי במימשל נשיא ארה”ב ברק אובמה, מצטרפת למועצת המנהלים של Netflix.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ באישור החשכ”ל: התקשרות המשך מכוח מכרז מרכזי של מינהל הרכש הממשלתימשרד האוצר) עם מגלקום בע”מ ובינת יישום מערכות בע”מ לרכישה, אספקה והתקנת ציוד תקשורת פסיבי [בהיקף 25 מיליון ₪ עד 31.12].

■ באישור החשכ”ל: התקשרות המשך מכוח מכרז מרכזי של מינהל הרכש הממשלתימשרד האוצר) עם בינת תקשורת מחשבים בע”מ להתקנה, תחזוקה ואינטגרציה למערכות תקשורת נתונים עבור משרדי הממשלה [בהיקף 7 מיליון ₪ עד 31.12].

משרד המדע והטכנולוגיה מפרסם היום (27.3) שני מכרזים חדשים: מכרז לשירותי ייעוץ אדמיניסטרטיבי לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה ומכרז להפעלת פעילויות קיץ בתחומי המדעים והטכנולוגיה.

משרד התקשורת מפרסם היום הודעה לגבי מכרז מס’ 2018/004 אספקת שירותי אבטחה עבור המשרד ומודיע כי “משרד התקשורת מתכוון לדחות את מועד הגשת ההצעות למכרז. הודעה מפורטת הכוללת את המענה לשאלות ההבהרה תפורסם לאחר החג”.

■ מכרז חדש של משרד המשפטים/הנהלת בתי-המשפט (הב”ה) המתפרסם היום (29.3): מכרז להקמה, ניהול והפעלה של מוקד מידע רב-ערוצי.

■ מכרז חדש של רשות האכיפה והגבייה המתפרסם היום (29.3): מכרז פומבי לרכישה, התקנה, רישוי ושירות של  McAfee Enterprise Security Manager 5700.