בריטניה: רשויות להגנת הצרכנים רוצות שכוכבי רשת יגלו מתי הם מקבלים תשלום עבור ‘תמיכתם’ במוצרים שונים

הרשות להגנת הצרכן בבריטניה – Competition and Markets Authority, CMA  – מזהירה ידוענים כי תנקוט נגדם צעדים אם ימשיכו לקדם מותגים ומוצרים במדיה החברתית מבלי שהם מפרסמים שהדבר נעשה תמורת תשלום.

הדבר דומה לקריאתה של ה- Federal Trade Commission, FTC בארצות הברית הדורשת גילוי מלא של ‘חסות’ כלשהי המוענקת ע”י ככבי המדיה החברתית.

ה- CMA כבר שלחה מכתבי אזהרה לסוכנות שיווק דיגיטלית בעיר מנצ’סטר בגין הטעיית  הציבור בשל פרסום ברשתות החברתיות שלא הוצג בבירור כי מדובר בפרסום. 43 אנשים שכיכבו ו- 15 חברות שהשתמשו בפרסומי סוכנות במנצ’סטר בדרך זו הוזהרו במכתבים אולם טרם פורסמה זהותם.

מדובר ב- 19 קמפיינים פרסומיים במדיה החברתית בתקופה של 3-7/2015 בה כוכבי הרשת/הידוענים לא גילו כי קיבלו תשלום עבור קידום סרטים, משחקים ויישומונים.

מדובר בצעד הננקט פעם שנייה בשנה זו ע”י ה- CMA הבריטי נגד מה שהוא מכנה ” unlabelled advertising”. מנהל בכיר ב- CMA אמר לעיתון הבריטי “פייננשל טיימס” כי אם התופעה תחזור על עצמה, אזי CMA ישקול לנקוט בפעולת אכיפה נוספת.

העיתון מציין כי מותגים וסוכנויות פרסום פונים יותר ויותר לדמויות בעלות השפעה במרחב הדיגיטלי כיוון שחסימת פרסומות [Ad Blocking] מקטינה את ההשפעה של פרסום דיגיטלי ויכולת ההגעה לקהל גדול. מבחינת כוכבי ספורט, שחקנים ומוסיקאים מדובר בעסק מכניס ומשתלם.

סוכנות הטלנטים Captiv8 מסן פרנסיסקו דיווחה כי ידועני YouTube דורשים בממוצע סכום של 187,500 דולר עבור על קטע וידיאו נותן חסות. ‘בעלי השפעה’ מקוונת עם תומכים בהיקף של 3-7 מיליון איש יכולים להרוויח בממוצע 75,000 דולר מפוסט קד”מ ב- Instagram . ב- Twitter מדובר על ממוצע של 30,000 דולר עבור ציוץ פרסומי.

ה- Advertising Standards Authority בבריטניה דורש שהפוסטים הללו יסומנו בבירור כמודעות פרסומת.