בקשות שהגיש משרד האוצר לפטור ממכרז עם חברות שונות

משרד האוצר הגיש לאחרונה בקשות לפטור ממכרז עם חברות שונות:

שם הספק: ESI – אי. אס. אי. מערכות מומחה תעשיות

נושא ההתקשרות: בקשה לדחיית מכרז לשירותי פיתוח חוקים בלוגיסט, והמשך התקשרות עם חברת ESI. רקע: באוצר נעשה שימוש בתכנת לוגיסט – כלי המאפשר כתיבת חוקים בשפה העברית בצורה מובנית, באופן המאפשר הזנת ידע ושימוש בו בזמן אמת. ההתקשרות הראשונה נעשתה בשנת 1996 בה שולבה התוכנה ונכתבו בעזרתה חוקת הגמלאות וחוקת השכר. חברת ESI כתבה את החוקים, והיא מתחזקת אותם, מפתחת חוקים חדשים, ותומכת בגירסאות החוקים בהתאם לשינויים בגירסת הכלי או שינויים טכנולוגיים בסביבת העבודה. במארס 2011 אישרה ועדת ענ”א את ההתקשרות עם ESI כספק יחיד וועדת הפטור אישרה זאת באפריל 2011. האישורים ניתנו לתקופה: 01.04.11-31.03.12

במארס 2012 אישרה ועדת ענ”א את ההתקשרות עם ESI כספק יחיד אולם וועדת הפטור החליטה כי יש לסווג את הרכישה כהתקשרות המשך. במאי 2012 אישרה ועדת ענ”א את ההתקשרות כהתקשרות המשך, וועדת הפטור, בסוף מאי, נתנה את אישורה לתקופה 01.04.12-31.03.13 והוסיפה דרישה לקיים הליך תחרותי לבחירת זוכה במכרז עד תום מרץ 2013. בסוף יולי 2012 אישרה ועדת ענ”א יציאה לתהליך כתיבת מכרז לפיתוח תמיכה ותחזוקה בחוקה על בסיס כלי לוגיסט של חברת ESI.

מהות הבקשה: בסוף מארס 2013 פג תוקף ההתקשרות עם חברת ESI למתן שירותי איפיון, כתיבה ותחזוקה של חוקים בלוגיסט. עקב חוסר משאבי זמן, וכן חוסר תקציב מדינה מאושר, נבקש להאריך התקשרות עם חברת ESI עד לסוף ספטמבר 2013. את המכרז נפרסם לפני כן.

שם הספק: FIRST

נושא ההתקשרות: התקשרות עם חברת FIRST לצורך חברות מערך אבטחת מידע בארגון. מערך אבטחת המידע במימשל זמין מפעיל את גוף ה- CERT הממשלתי, גוף התגובה לאירועים ותיאום עם גופים מקבילים בעולם. גופי CERT מקבילים בעולם מאורגנים בארגון גג כשהארגון אשר כולל גופים מקבילים במדינות מערביות נקרא FIRST. החברות בארגון מקנה לגופי ה- CERT קבלת עדכונים מיידיים על אירועים, סיוע לטיפול באירועים, אפשרות לרישום לכנסים וקבלת עדכונים מקצועיים בנושא.

שם הספק: מיקרוסופט ישראל בע”מ

נושא ההתקשרות: האגף למערכות מידע במשרד האוצר מבקש לרכוש רישיונות למוצרי מיקרוסופט. הרישיונות נדרשים לאור גידול טבעי בפעילות המחשוב במשרד ובכמות המשתמשים בו. הרישיונות בהם מדובר:

4 רישיונות למערכת הפעלה חלונות לשרתים – האגף למערכות מידע במשרד האוצר עושה שימוש נרחב במערכת ההפעלה לשרתים חלונות 2008. היות ומוצרי תשתית רבים המופעלים ע”ג מערכת הפעלה זו מחייבים שימוש בחלונות 2008 ולא במערכת הפעלה אחרת.

15 רישיונות Visio עבור צוותי תשתיות וניתוח מערכות – צוותי הפיתוח וצוותי ניתוח המערכות באגף למערכות מידע במשרד האוצר עושים שימוש בכלי Visio לצורך תיעוד תרשימים, דיאגרמות ואלגוריתמים. זה הכלי היחידי אשר גם תומך בעברית מלאה וגם משתלב בצורה אינטגרלית עם כלי הפיתוח דוט.נט שהינו כלי פיתוח אסטרטגי באגף.

4 רישיונות פיתוח דוט.נט (ברמת פרימיום) עבור צוותי פיתוח באגף למערכות מידע – כלי הפיתוח דוט.נט מבית מיקרוסופט הוא כלי אסטרטגי ומוביל באגף למערכות מידע במשרד האוצר אשר באמצעותו פותחו ומפותחים יישומים רבים בארגון ויש להמשיך ולתחזקם באמצעות כלי זה. החלפת הכלי באחר משמעותה פיתוח מחדש של כל מערכות המידע הרלוונטיות מה שמוערך בעשרות שנות אדם ולפיכך אינו אפשרי כלכלית ויישומית. חברת מיקרוסופט הינה יצרנית המוצרים נשוא רכש זה ועל כן הינה ספק יחיד לרישיונות הללו.

התחלת ההתקשרות: 1 במארס 2013; סיום ההתקשרות: 28 בפברואר 2014

החלטה: טרום החלטת הועדה

הערות: פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד. היקף כספי: 23,005 דולר [כ- 110,000 ₪ כולל מע”מ].

שם הספק: אורקל ישראל בע”מ

נושא ההתקשרות: האגף למערכות מידע במשרד האוצר מבקש לרכוש תחזוקה ותמיכה לרישיונות אורקל שבידו לשנת 2013. מסד הנתונים של חברת אורקל משמש את משרד האוצר בכל אפליקציות המידע במשרד, כולל מערכת תקציב המדינה, מערכות מידע רבות באגף שוק ההון, מערכות השכר, רשות החברות ואף עבור גזירות נתונים ממערכות בוח”ן ומרכב”ה. כל מערכות המידע אשר פותחו במשרד (למעלה ממאה) מבוססות על בסיס הנתונים אורקל. החלפה או המרה לבסיס נתונים אחר תדרוש כתיבה מחדש של המערכות בהשקעה של מאות שנות אדם . לפיכך, הנושא אינו רלוונטי וודאי שאינו כלכלי. חברת אורקל היא היחידה המספקת שירותי תחזוקה למוצרים מתוצרתה. כמו כן, עפ”י מדיניות חברת אורקל, לא ניתן לרכוש תחזוקה למוצרים ללא שירותי תמיכה (הללו בלתי נפרדים). לאור הנ”ל חברת אורקל הינה היחידה שיכולה לענות על צרכי רכש זה ולפיכך מהווה ספק יחיד. בתאריך 20.9.12 פורסמה באינטרנט הכוונה להתקשרות עם ספק יחיד ולא התקבלו השגות.

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2013; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2013

החלטה: דיווח פטור משרדי [דיווח תקין ומאושר]

שם הספק: היולט-פקרד (ישראל) בע”מ

נושא ההתקשרות: בקשה לאשר התקשרות עם חברת HP כספק יחיד לצורך תחזוקת תשתיות בחדר מחשב לשנת 2013. היחידה למערכות מידע באוצר מבקשת לחדש חוזה שירות ותחזוקה למערכות שרתי VMS מתוצרת חב’ DEC (הן לגבי חומרת השרתים והן לגבי רישיונות התוכנה בהם – מערכת הפעלה ובסיסי נתונים).

היחידה למערכות מידע באוצר מפעילה ומתחזקת את פרוייקט בוח”ן עד שיוחלף על ידי פרוייקט מרכב”ה. במסגרת פרוייקט בוח”ן מופעלת המערכת הכספית, אשר באמצעותה מנוהל תקציב ומאושר רכש ותשלום לספקים בכל חשבויות הממשלה אשר טרם הוסבו למרכב”ה.

חברת Digital Equipment Company (או DEC) הקימה, פיתחה וייצרה את חומרת שרתי VMS במשך שנים רבות. כל תשתית פרוייקט בוח”ן פותחה והתבססה על חומרה זו של חברת DEC וכן על מסד הנתונים RDB מתוצרתה.

בשנת 1998 נרכשה חברת DEC ע”י חברת Compaq ובשנת 2002 נרכשה חברת Compaq ע”י חברת Hewlett Packard (או HP).

כאמור, תשתית בוח”ן פותחה והוקמה על גבי שרתי VMS ומסד הנתונים RDB, ומכאן שאין אפשרות להפעילה בטכנולוגיה אחרת שכן פעולה כזאת תחייב כתיבה מחדש של היישום. עפ”י תוכנית העבודה של פרוייקט מרכב”ה, הצפי לסיום החלפת פרוייקט בוח”ן הינו עד סוף שנת 2013. כמו כן, יש לשמור היסטוריה למשך 7 שנים נוספות, דהיינו עד שנת 2020. מטבע הדברים, כמות הציוד תרד בהדרגה ככל שנתקרב למועד זה. חברת HP הינה הבעלים של חב’ DEC והיחידה שיכולה לספק שירות לחומרת שרתי DEC תוך שימוש בחלפים חדשים ומקוריים.

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2013; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2013

החלטה: דיווח פטור משרדי [דיווח תקין ומאושר]

הערות: היקף ההתקשרות: 1.24 מיליון ₪