בקשות לפטור ממכרז: משרד האוצר [מרכזי להב”ה]

משרד האוצר פירסם לאחרונה מספר הודעות על בקשות להתקשרות עם ספק יחיד הקשורות כולן למרכזי להב”ה. לגבי כ”א מהבקשות הבאות: הלומדה מופעלת במרכזי להב”ה במשך כ- 7 שנים, ובהצלחה מרובה. בלהבה מקיימים סקרים באופן רציף לאיתור לומדות ותכני לימוד העונים על כלל תחומי הלימוד וההדרכה בפרויקט. במסגרת פעילות זו אנו נפגשים באופן תדיר עם ספקי תוכן ונציגי שיווק של מוצרים אלה. כמו כן, נערכים מדי שנה ימים מרוכזים בהם נקראים הספקים להציג לצוותי ההדרכה את התכנים והחידושים של המוצרים שהם מייצגים. בהתייחס למוצר הנדון, יש לציין כי הוא מאושר על ידי משרד החינוך ונהוג להשתמש בו בבתי הספר. המוצר הינו מרכיב משלים לתלמידי בתי הספר והגנים הפוקדים את מרכזי להב”ה. מוצרי התוכן – אתרי אינטרנט ומוצרי מדף – נבחנים מידי שנה על ידי צוות מקצועי בלהב”ה הכולל את מנהל להב”ה, מנהל התוכן והיועצת הפדגוגית המומחית בתחום הפער הדיגיטאלי. בין השאר נבדקת התאמה בין התכנים במוצרים לתכנים הנלמדים בלהב”ה ובמוסדות החינוך ביישובים בהם פועלים מרכזי להב”ה.

שם הספק: אלפי ישראל אתרים לילדים בע”מ

מהות ההתקשרות: האתר מתמקד ברכישת מיומנויות בסיס בקריאה וכתיבה ובחשבון. האתר בנוי דידקטית, עם מיעוט של גירויים, עיצוב ‘נקי’. האתר מתאים לילדים הצריכים סביבה ‘נקיה’ ושקטה. קהל היעד הם ילדים בגילאי 3-8. הפעילויות באתר מחולקות לשתי קבוצות גיל: גילאי גן (3-5) וגילאי בית הספר (6-8). באתר “אלפי” לומדות, סרטי אנימציה, משחקים אינטראקטיביים, סיפורים, פאזלים ופעילויות חינוכיות נוספות. אתר “אלפי” מתוכנן כך שגם ילדים שאינם יודעים לקרוא יוכלו לשחק בצורה עצמאית. הוראות ההפעלה, הסיפורים, הסרטונים והמשחקים כולם מלווים בקריינות ובדיבוב מקצועי. הטקסטים המופיעים באתר מנוקדים. לכל אחד מהמשחקים והפעילויות באתר מאפיינים משלו, ולכל אחד מהם פוטנציאל להשיג מספר מטרות חינוכיות-לימודיות. אתר “אלפי” מתוכנן כך שגם ילדים שאינם יודעים לקרוא יוכלו לשחק בכל משחק, להשתתף בכל פעילות ולהפעיל כל יישום (משחק, סיפור, סרטון וכדומה) בצורה עצמאית – הוראות ההפעלה, הסיפורים, הסרטונים והמשחקים כולם מלווים בקריינות ובדיבוב מקצועי. זהו האתר היחידי המציע מגוון פעילות לילדים עם צרכים שונים. לדוגמא: נותן מענה לילדים שאינם יודעים קרוא וכתוב ומציע פעילות לילדים ברמה קריאה וכתיבה מתקדמת יותר.

שם הספק: נולג’נט אי. לירנינג סיסטמס בע”מ

מהות ההתקשרות: אתר קידנט כולל מאות לומדות, משחקים ופעילויות חינוכיות המחולקות לפי קבוצות גיל ותחומי תוכן. באתר גרפיקה מעוררת סקרנות ושימוש באנימציה המתאימה לילדים המתקשים להתמודד עם סביבה מרובת גירויים. קהל היעד הם ילדים בגילאי 3-8, המטרה המרכזית היא להקנות בדרך של משחק אינטראקטיבי את מיומנויות הבסיס של קריאה וכתיבה, ופעולות בסיס בחשבון, מניה, כמות וכד’. חשבון גן וכתות א-ג: מוכנות לכיתה א’ וחומר הלימוד לכתות א-ג כולל המחשות דינמיות של תהליכי חישוב ועשרות משחקי תרגול ושינון. אנגלית גן וכתות א-ד: חומרי למידה לפי תוכנית הלימוד של משרד החינוך: הכרת האותיות, הכרת מילים היגוי וכתיבה. אתר קידנט כולל בתוכו כ- 700 פעילויות ולומדות בחלוקה לרמות קושי, התכנים והפעילויות באתר מותאמים לתוכנית הלימוד של משרד החינוך לקבוצות הגיל 3-8. בנוסף לאמור לעיל, האתר מציע: סביבת הפעלה מאובטחת – באמצעות מנגנון גלישה ייחודי, מתאפשרת התקשרות ישירות עם שרת קידנט בלבד, המפעילה תקשורת בין תחנת העבודה לשרת ללא הפעלת דפדפן, באופן זה נמנעת בצורה מוחלטת גלישה או קבלת מידע מאתרים בלתי מורשים – מנגנון הגנה נוסף מעבר לקיים בלהב”ה; ממשק הפעלה מותאם לילדים בעלי ליקויים ומוגבלויות מוטוריות; מערכת אינטראקטיבית המזהה את רמת הקושי של התלמיד ומתאימה עבורו תרגילים בהתאם לקצב ההתקדמות.

שם הספק: הופ! אינטרנט (ישראל) בע”מ

מהות ההתקשרות: באתר הופ עשרות משחקים המשלבים לימוד והנאה, ספריית וידיאו הכוללת מאות קליפים עם דמויות ממסך הטלוויזיה, סביבה המכינה לכיתה א’ הכוללת היכרות עם אותיות הא’ ב’, משחקי אוריינות וחשבון, אנציקלופדיה וקטעי וידאו המכינים את הילדים למפגש עם בית-הספר, וכלי דואר. האתר מתעדכן באופן רציף. קהל היעד הם ילדים בגילאי 3-7. הפעילויות באתר הן מרובות גירויים, הן אינטראקטיביות מאוד ומשולבות אנימציה, וידאו וקול. אתר הופ הופך תכנים טלוויזיוניים לפעילות אינטראקטיביות לימודיות, התכנים הטלוויזיוניים לקוחים מאתר הטלוויזיה הופ המותאם ישירות לגילאי הטף (היחיד מסוגו בארץ). אתר זה הינו בעל בלעדיות על תכני הערוץ ועל כן היחיד המספק תכנים טלוויזיוניים אינטראקטיביים לקבוצת גיל זו.

שם הספק: בריינפופ ישראל בע”מ

מהות ההתקשרות: באתר בריינפופ ישראל ישנם מאות סרטוני אנימציה קצרים, אשר מיועדים לילדים בגילאים שונים. התכנים מוצגים בסרטים קצרים המשלבים קול, צורה, תנועה, צבע ואנימציה. השימוש באנימציה, מאפשר להמחיש מושגים מופשטים ותופעות טבע שונות בפשטות ובבהירות. תחומי הידע שבהם עוסק האתר הם: מדעים, טכנולוגיה, בריאות, מתמטיקה, מדעי החברה, אנגלית, מוזיקה ואומנות. התכנים באתר מסייעים מאוד לילדים שזקוקים להמחשה ויזואלית של מושגים, תופעות טבע, תהליכים מופשטים וכדומה. התכנים באתר מסייעים מאוד לילדים שזקוקים להמחשה ויזואלית של מושגים, תופעות טבע, תהליכים מופשטים וכדומה. הסביבות תומכות בתהליכי הלמידה שמתקיימים בבתי-הספר, מעשירות את התלמידים ופותחות בפניהם אפיקים חדשים. צוות התוכן בליווי היועצת הפדגוגית בחנו מספר חלופות ומצאו כי אתר בריינפופ נותן את המענה הרחב ביותר, הן במגוון הנושאים ותחומי העניין בהם עוסק והן בקהל העיד אליו פונה- הגיל הרך ועד תלמידי תיכון.

שם הספק: המרכז לטכנולוגיה חינוכית

מהות ההתקשרות: למט”ח סביבות למידה רבות הבנויות בצמוד לתוכנית הלימודים של משרד החינוך לגני הילדים, לבתי-הספר היסודיים והתיכונים. הסביבות תומכות בתהליכי הלמידה שמתקיימים בבתי-הספר, מעשירות את התלמידים ופותחות בפניהם אפיקים חדשים. הסביבות הן דידקטיות, מרובות טקסטים מילוליים, ופעילויות חקר וגילוי. מט”ח מציעה מגוון רחב של תכנים, פעילויות ומשחקים בתחומי דעת שונים, כגון: חשבון, אנגלית, תנ”ך, שפה, מוסיקה, אומנות, אזרחות, ערבית ועוד. מט”ח מציעה גם סביבות לניהול למידה ומעקב תפוקות תלמיד. הסביבות תומכות בתהליכי הלמידה שמתקיימים בבתי-הספר, מעשירות את התלמידים ופותחות בפניהם אפיקים חדשים. מט”ח הוא ארגון העובד באופן ישיר מול משרד החינוך, התכנים פותחו בעבודה משותפת עם משרד החינוך, בכדי לתת מענה ספציפי לצרכים אשר אותרו ע”י מערכת החינוך. סביבת הלמידה אשר נבנתה עבור בתיה”ס, נותנת מענה ייחודי בתחומה ואף נדרשת ע”י מורים וגננות. התכנים במט”ח מאושרים ע”י משרד החינוך והמחלקה ללימוד ליקויי למידה. להב”ה, כחלק ממדיניות התוכן, מתאימה את סל התכנים לאוכלוסיית היעד הכוללת בין השאר את גני הילדים, בתי הספר וכל מוסדות החינוך בכל יישוב.

שם הספק: נדנדע

מהות ההתקשרות: נדנדע מקנה מיומנויות שפה וחשבון הנדרשות לגילאי הגן וראשית בית הספר בצורה חווייתית, יצירתית ומזמינה. ערכות המשחקים של נדנדע מעניקים לילדים חוויה לימודית, ההנאה של משחק מחשב אינטראקטיבי ברמה ויזואלית גבוהה, ותכנים לימודיים והתפתחותיים הנדרשים לגילם. נדנדע הינו הספק היחיד הפונה לילדים, אשר קיבל אישורים של סמכות רבנית במגזר החרדי. אמנם קיימות לומדות נוספות לילדים בשוק אך לא נמצאה לומדה נוספת לילדים המתאימה לאופי המגזר וקיבלה אישורים ממוסדות החינוך בעיר. צוות התוכן בלהב”ה בחן מוצר נוסף כחלופה (“ערוץ מאיר”) ונמצא כי בהיבטים השונים כגון אינטראקטיביות ומגוון אפשרויות הפעלה ופעילות, האתר נדנדע עדיף. מוצרי התוכן – אתרי אינטרנט ומוצרי מדף – נבחנים מידי שנה על ידי צוות מקצועי בלהב”ה הכולל את מנהל להב”ה, מנהל התוכן והיועצת הפדגוגית המומחית בתחום הפער הדיגיטאלי. בין השאר נבדקת התאמה בין התכנים במוצרים לתכנים הנלמדים בלהב”ה ובמוסדות החינוך ביישובים בהם פועלים מרכזי להב”ה.

שם הספק: עמותת סנונית לקידום החינוך הממוחשב

מהות ההתקשרות: פיתוח התכנים והפעילויות באתר האינטרנט “גלים” של עמותת סנונית, מושתת על מספר עקרונות חינוכיים מנחים: הכנת תלמידי מערכת החינוך בישראל לקראת עידן המידע באמצעות פעילויות המטפחות אוריינות דיגיטאלית, כישורי מידע וחקר, חשיבה ביקורתית ומעורבות חברתית; רתימת הערכים המוספים שמציעה הטכנולוגיה לשם הגשמת יעדים חינוכיים ושיפור הישגי התלמידים; קידום השוויון, הסובלנות, ההבנה והערבות הדדית בין חלקיה השונים של החברה; מתן מענה ליעדים והסטנדרטים המוגדרים בתוכנית הלימודים לבתי-הספר היסודיים בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי ולמגזר הערבי. הייחודיות באתר זה נובעת מהשילוב בין אוריינות דיגיטאלית, כישורי מידע וחקר, חשיבה ביקורתית ומעורבות חברתית; “עמותת סנונית לקידום החינוך הממוחשב” פיתחה את האתר “גלים” היא המפתחת תכנים עבור משרדי הממשלה כמו “מדינת הילדים” של gov.il למשרד האוצר, אתר ילדים למשרד הביטחון, אתר “סבבה” של המשרד להגנת הסביבה, אתר לפיתרון המים ועוד. כמו כן, האתר נותן מענה למגזר הערבי במקצועות השונים כמו כן גם לימוד ערבית, ערבית מדוברת ערבית ספרותית ובליווי סרטונים.