בקשה לפטור ממכרז: רשות האוכלוסין וההגירה/PayCall [פיתוח ממשק מסרונים קוליים בין מערכת ‘אביב’ למערכת ספק מסרוני קול; מסירת ת.ז. ביומטריות לאזרחים]

הגוף המפרסם: משרד הפנים/רשות האוכלוסין וההגירה

שם הספק: PayCall

מהות ההתקשרות: פיתוח ממשק מסרונים קוליים בין מערכת ‘אביב’ למערכת ספק מסרוני קול

התחלת ההתקשרות: 2 באוקטובר 2016; סיום ההתקשרות: 1 באוקטובר 2017

החלטה: אושר; דיווח פטור משרדי

הערות: וועדת המכרזים של רשות האוכלוסין אומרת בהחלטתה כי במסגרת תהליך שינוי תהליך המסירה של תעודת זהות (פרוייקט מזור) קיים צורך לוודא באופן מוחלט את מסירת תעודת הזהות הביומטרית למגיש הבקשה. מסירת התעודה מבוצעת ע”י דואר רשום הכולל תהליך מסירה אישי ובדיקת התעודה באמצעות קוד מסירה אישי.

בהמשך תהליך המסירה ועל-מנת לוודא כי מגיש הבקשה אומנם קיבל את התעודה לידיו והיא ברשותו פיזית (ולא נמצאת עדיין אצל בא כוחו אשר קיבל את התעודה וטרם מסר אותה לבעליה), הרשות מתכננת להפעיל מערך של מסרוני טקסט (SMS) ומסרוני קול. התושב משיב למסרונים באם התעודה אכן בידיו ובאם לאו. לתשובת התושב יש חשיבות רבה כיוון שבהתאם לתשובתו מופעלת התעודה במימשל זמין.

הפנייה לתושב מבוצעת באמצעות מסרוני טקסט לתושבים בעלי טלפונים ניידים. לבעלי ‘טלפונים כשרים’ ובעלי טלפונים קוויים (בזק, הוט ודומיהם) יש צורך לשלוח מסרוני קול.

בעת איפיון דרישות הפרוייקט לפני יותר משנה הוגדר תהליך המסרונים ובהתאם לכך הוגשה הצעה ע”י חברת HPE. ההנחה הטכנית בזמנו הייתה כי משלוח מסרון טקסט/קולי הינה קבועה וכי כל ספק מסרונים יודע לטפל במסרון בהתאם לטכנולוגיה שבידיו. בהתאם לכך הוגשה הצעת חברת HPE לפיתוח של ממשקי מסרונים בפרוייקט מזור.

עם התקדמות הפרוייקט ובדיקות טכנולוגיות מעמיקות, התברר כי קיימים שינויים טכנולוגיים מהותיים בין ממשקי מסרוני הקול לבין מסרוני הטקסט. בדיקת חוזה ההתקשרות על חברת HPE העלתה כי אין כל התחייבות לפיתוח ממשקים לפיתוח ממשקים למסרונים קוליים בין מערכת ‘אביב’ למערכת ספק המסרונים. כל פיתוח נוסף מוגדר כתוספת לחוזה הקיים.

בדיקה טכנולוגית וכלכלית הראתה כי אם הפיתוח יבוצע ע”י הספק HPE לביצוע במערכת ‘אביב’ ובטכנולוגיה המיושנת של מערכת ‘אביב’ היוצאת, התהליך יהיה יקר מאוד וזמן המימוש יהיה כשלושה חודשים ויעכב מאוד את מימוש תהליך זה בפרוייקט.

חברת PayCall נבחרה כספק מסרוני הקול לפרוייקט מזור לתקופת הפיילוט ותקופת הייצור. החברה יכולה לפתח את הממשק באופן מהיר, יעיל וכלכלי באופן משמעותי מהערכת עלות הכוללת של חברת HPE.

הערת עורך Read IT Now: בסוף נובמבר 2015 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה “וועדת המכרזים של רשות האוכלוסין אישרה הגדלת ההתקשרות עם בזק לטובת משלוח הודעות  SMS [הודעות/תזכורות לאזרחים להגיע ללשכות לקבל תעודות זהות ביומטריות]”.