בקשה לפטור ממכרז: משרד ראש הממשלה/FACEBOOK

שם המשרד: משרד ראש הממשלה

שם הספק: פייסבוק

נושא ההתקשרות: פרסום מודעות ממומנות המקדמות תכני הסברה מדינתיים, ביטחוניים וכלליים של מערך ההסברה הלאומי ושל ראש הממשלה באמצעות הרשת החברתית פייסבוק. היקף ההתקשרות 900,000 ₪ בשנת העבודה 2012.

רקע: בתחום מנועי החיפוש חברת גוגל מוכרת כחברה מובילה עם מנוע חיפוש פופולרי וייחודי אך היא איננה החברה הבלעדית הפועלת בתחום החיפוש. מנועי החיפוש בינג ויאהו או רבים אחרים נישתיים ופחות מוכרים מהווים אף הם שחקנים ומתחרים. כך גם בתחום הרשתות החברתיות מוכרת חברת פייסבוק כענק ייחודי שהפך לשם נרדף כמעט לתחום הרשתות החברתיות כולו. אולם גם לפייסבוק יש אלטרנטיבות או מתחרים נישתיים בתחום הרשתות החברתיות. אגב, גוגל ופייסבוק עצמן מצויות בתחרות אדירה על קשב הגולשים ועל האפשרות לספק להם מידע וקשרים איכותיים. תפיסת העולם של גוגל קשורה בצרכי הגולש המחפש מידע ושל פייסבוק באדם כיצור חברתי לשניהם מנגנון חיפוש ורשת חברתית אך כל אחת מהן מקדימה את רעותה בתחום התמחותה המקורי. גוגל בארגון המידע, פייסבוק בקשרים החברתיים.

בדיקות שנערכו: בחנו את סוגיית הפרסום הממומן בפייסבוק מול הגורמים המקצועיים במשרד החוץ ובלשכת הפרסום הממשלתית (לפ”מ). הנושא נמצא בחיתוליו. נועצנו בד”ר איתן אלירם מנהל תחום הניו מדיה והאינטרנט במטה ההסברה הלאומי ומצאנו שהדרך הטובה ביותר שהיא גם החסכונית ביותר, תהיה, שעובד משרד ראש הממשלה המיומן לכך ינהל את נושא המודעות הממומנות ישירות באתר פייסבוק. בדקנו מול החברות ויש למשרדי מימשל מובילים אפשרות כזאת.

לשם בניית התשתית העובדתית הקשורה בהיקפים של פייסבוק ערכנו מחקר אינטרנט מקיף ובכלל זה בדו”חות של חברות מדד מובילות כמו נילסן ומקינזי העולמיות. מצאנו כי לרשת חברתית זו ישנם מתחרים אך אלו נופלים בהרבה בכמעט כל פרמטר משמעותי עבור עבודתנו. מסקנתנו החד-משמעית היא כי הפעילות ברשת החברתית פייסבוק דווקא תהיה בעלת ההשפעה המירבית על הפצת מסרי ההסברה של מערך ההסברה הלאומי, ראש הממשלה ומשרד ראש הממשלה.

מדוע איפוא אנו בוחרים בפייסבוק?

1. בגלל יתרון הגודל: לרשת כ- 800 מליון משתמשים פעילים. החברה דיווחה כי באחד מימי השיא שלה פעלו בשרתי החברה חצי מיליארד איש ביום אחד. לאף רשת חברתית אחרת אין סדרי גודל כאלו.

2. בגלל הרב מימדיות והמולטימודאליות: ניתן לשתף בה בטקסט, תמונות, קישורים, אפליקציות, וידאו צ’ט, קבוצות דיון, אירועים ועוד. בהגדרה, המימשק שלה פתוח לקלוט אפליקציות שפותחו על ידי עשרות אלפי מפתחים חיצוניים. החברה מרחיבה תדיר את שירותיה.

3. בגלל יכולת הפילוח: מימשק הרשת זמין ב- 70 שפות (בקרוב תשיק החברה שירות תרגום על הדף עצמו) 800 מיליון המשתמשים יכולים לכתוב בכל שפה שיירצו. מערך הפרסום המקוון של פייסבוק מאפשר פילוח לפי גיל, מין, השכלה,אזור מגורים עד לרמת ישוב ורדיוסים שונים סביבו. אולם חשוב מכך ניתן לעניין גולשים בתכנים ספציפיים על פי נושאי העניין שדיווחו שמעניינים אותם.

4. בגלל הזמן שהיית הגולשים: דו”ח נילסן העולמי לשנת 2011 קובע כי משתמשי האינטרנט בארה”ב מבלים יותר זמן בפייסבוק מאשר בכל פלטפורמת אינטרנט אחרת ובהפרש זמנים ניכר. לדעת מחברי הדו”ח פייסבוק הפכה שם נרדף לא רק לרשת חברתית אלא גם לשימוש כללי באינטרנט היות והאמריקאים מבלים בה זמן יותר מכל אתר או פלטפורמה אחרת. זמן השהייה של כלל משתמשי האינטרנט בארה”ב ברשת פייסבוק משתווה לכל זמן השהייה הנמדד בגוגל, יאהו, יוטיוב, ובינג גם יחד .

5. בגלל הנגישות: פייסבוק זמינה גם במכשירים ניידים הן כאתר רגיל והן כאפליקצייה.

6. בגלל האטרקטיביות: בשל היותה מימשק פתוח מהווה פייסבוק אטרקציה למפתחי אפליקציות מכל הסוגים בכל השפות ובכל הנושאים. בשל היקפה משתלם לפתח אפליקציות תוך מתן עדיפות להפצתן בפייסבוק כזירה הגדולה בעולם. מצב זה מעלה לאין ערוך את מוטיבציית הגולשים לשהות בה.

7. בגלל ההתאמה הסגנונית: מיספייס ממוקדת יותר ונתפסת כקשורה בתכני מוזיקה. אורקוט נתפסת כרשת נישה. וגוגל+ טרם הפכה מתחרה ממשית לפייסבוק.

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2012

סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2012

החלטה: טרום החלטת הועדה

הערות: פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד