בקשה לפטור ממכרז: משרד התחבורה מבקש לשפר את השירות לעיוורים וללקויי ראייה

הגוף המפרסם: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים/הרשות הארצית לתחבורה ציבורית

שם הספק: מהלב – מרכז ישראלי לנגישות בתקשורת

מהות ההתקשרות: מהות ההתקשרות לספק שירות חדש לנוסעים עם מוגבלות המאפשר ממשק לנוסע עם מידע קולי על הקווים העוברים ולוחות הזמנים בתחנה. בנוסף החברה פיתחה שירות חדש ליצירת קשר בין הנוסע עם מוגבלות עם הנהג על מנת להבטיח איסוף בטוח ומכובד של הנוסעים בתחנה. השירות כיום ללקויי ראייה איננו מספק ורבים אינם מוצאים את התחנה ואינם מקבלים מידע על הקווים העוברים ולוחות זמנים בתחנה.

היקף ההתקשרות המבוקש: 1,755,000 ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 1 ביוני 2017; סיום ההתקשרות: 1 ביוני 2019 [שנתיים עם אופצייה לשנה נוספת]

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: דרור גנון מנהל אגף בכיר רישוי, תכנון ותפעול תחבורה ציבורית כותב בבקשה לפטור ממכרז כי חברת מהלב פיתחה אמצעי תקשורת בין האדם לקוי הראייה ובין שני מרכיבים של התחבורה הציבורית: האוטובוס והתחנה.

תקשורת זו מאפשרת: לאתר את התחנה; לאתר את קווי האוטובוס העוברים בתחנה; לקבל מידע לגבי לוחות הזמנים של האוטובוסים העוברים בתחנה; להודיע לנהג העומד להיכנס לתחנה שאדם עם מוגבלות ממתין לו בתחנה הספציפית.

בתחנה מונגשת תותקן מערכת STEP HEAR עצמאית כדלהלן. המערכת תזהה את המשתמש העובר בסמוך לתחנה ותפעיל את האפליקציה לשירותו. לבחירתו של המשתמש וכאשר יפעיל את המשדר של מערכת STEP HEAR בתחנה באמצעות השלט הרחוק או האפליקציה לטלפון החכם, המערכת תשלח בקשה למערכת מחז”א לקבלת מידע לגבי הקווים העוצרים בתחנה (לחיץ 1) ומידע לגבי כל הקווים וזמני ההגעה של האוטובוסים לתחנה (לחיץ 2). המידע יוכרז במערכת הכריזה המקומית בתחנה.

לחיצה של המשתמש על לחיץ 3, בהישמע מספר הקו שבו הוא מעוניין לנסוע, תשלח הודעה לשרת ותשלח התראת “אדם עם מגבלה בתחנה” לאוטובוס הפועל בקו וצפוי להגיע לתחנה. ההודעה תוצג על גבי צג הנהג באופן בולט כולל חיווי קולי, תחנה אחת לפני תחנת האיסוף, על מנת לאפשר העברת ההודעה לאוטובוס הראשון שיגיע לתחנת האיסוף.

כאשר האוטובוס ייצא מהתחנה הקודמת לתחנת האיסוף, תשלח הודעה על כך שהאוטובוס בדרכו לתחנת האיסוף. ההודעה תושמע לנוסע הממתין בתחנה, על-מנת שיוכל להיערך לקראת האוטובוס הקרב.

כאשר האוטובוס מגיע לתחנה, מזהה אפליקציה את מערכת STEP HEAR המותקנת באוטובוס ומפעילה את הכריזה באוטובוס 3 פעמים, לצורך זיהוי מוחלט של האוטובוס ודלת הכניסה עבור אדם עם מגבלת ראייה.

בעת הנסיעה באוטובוס, ההתממשקות של האפליקציה הינה למערכת המותקנת באוטובוס. לחיצה על לחיץ 1 מפעילה את כריזת האוטובוס ומספקת מידע לגבי תחנת העצירה (מעבר לכריזה הקבועה). לחיצה על לחיץ 2 מפעילה את בקשת העצירה בתחנה הבאה על גבי הצג הנהג באופן בולט כולל חיווי קולי.