בקשה לפטור ממכרז: משרד החינוך/מט”ח [מתן רישיון חופשי לכל תלמידי ישראל מכיתה ב’-ט’ לסביבת קוד מאנקי לשם ביצוע אליפות הסייבר]

הגוף המפרסם: משרד החינוך

תקנה: 3 (29)

שם הספק: המרכז לטכנולוגיה חינוכית

מהות ההתקשרות: מתן רישיון חופשי לכל תלמידי ישראל מכיתה ב’-ט’ לסביבת קוד מאנקי (Code Monkey) לשם ביצוע אליפות הסייבר

היקף ההתקשרות המבוקש: 1.8 מיליון ש”ח

התחלת ההתקשרות: 15 בינואר 2017; סיום ההתקשרות: 30 בספטמבר 2017

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: בבקשת הפטור ממכרז נכתב כי “המשאב העיקרי של מדינת ישראל הוא ההון האנושי שלה. בשנים האחרונות גורמים רבים הן ממשלתיים, הן תעשייתיים והן אקדמאים עסוקים בחיפוש אחר דרכים לעודד את תלמידי ישראל ללמוד מקצועות מדעיים וטכנולוגיים, וזאת כדי להמשיך ולשמור על היתרון היחסי של ישראל, בתחומי המדע והטכנולוגיה. אחד האתגרים העולים תדיר הינו מציאת הדרך להעלות את המוטיבציה, הרצון והידע של תלמידים בתחום התכנות, המצריך חשיבה חישובית, אבסטרקטית ולוגית.

אחת הדרכים בה בחר משרד החינוך הינה קיום תחרות לאומית לתכנות לתלמידי בית הספר היסודי וחטיבות הביניים, שאין להם בהכרח רקע בתכנות, וזאת באמצעות לומדה ליסודות התכנות המלמדת בדרך חווייתית עקרונות בסיסיים של תכנות: פקודות, משתנים, תנאים, לולאות, פונקציות.

לשם כך הגדיר המשרד דרישות מהלומדה, מהפלטפורמה ומהתחרות:

  1. הלומדה צריכה לחשוף את התלמיד לקוד המקור ולהמחיש את הקשר בין הקוד לבין תוצאת הרצתו.
  2. הלומדה צריכה להיות ידידותית מבחינת תחביר syntax)) ולהדריך את התלמיד במקרה של syntax error.
  3. הלומדה צריכה להיות בעלת התאמה מלאה לעברית ולערבית.
  4. הלומדה צריכה להיות סביבת Web: לא דורשת התקנה, וניתנת לגישה מכל מחשב המחובר לאינטרנט.
  5. המשימות יבנו במדרג קושי עולה ויכללו תרגול.
  6. הלומדה תתעד את התקדמות התלמיד במשימות ותאפשר מדידה של הישגיו בשלבים השונים.
  7. הלומדה תעניק טווח ניקוד לפתרון של כל שלב שיהיה תלוי באיכות הפתרון. במידה שהתלמיד לא קיבל את מלוא הניקוד, הלומדה תציג את הפערים לניקוד המירבי.
  8. הלומדה תאפשר לתלמיד לחזור על שלבים לצורך תיקון, שיפור הפתרון או תרגול נוסף.
  9. הלומדה תאפשר לצוות ההוראה לבנות שלבים חדשים. השלבים שייבנו ישולבו במערך השלבים הקיים ויהיו בבעלות המשרד, לרבות שמירה על סודיות לצורך שימוש בתחרויות ומבחנים.
  10. הלומדה תכלול רכיב שיאפשר לתלמידים לכתוב בעצמם שלבים חדשים.

 

דרישות מהפלטפורמה לצורך ניהול התחרות:

  1. המערכת תאפשר לרשום תלמידים ככיתה ולשייך אותם למורה.
  2. המערכת תאפשר לשייך כיתות לביה”ס.
  3. המערכת תאפשר לקבל נתונים על הישגי כיתה (מספר נקודות של כלל התלמידים בכיתה / מספר השלבים שעברו וכו’).
  4. המערכת תאפשר למורה לצפות בהישגי תלמידיו וברשימת המשימות שפתרו.
  5. המערכת תהיה Webית.
  6. המערכת תעמוד בתנאי המשרד לנושא אבטחת מידע ובדגש על אבטחת המידע על התלמידים.
  7. הכניסה למערכת תתבצע באמצעות מערכת סיסמה אחידה של משרד החינוך (IDM) ודרך אתר ייעודי של המשרד.
  8. נתוני התלמידים והישגיהם ימצאו בשרתי משרד החינוך.

 

דרישות מהתחרות:

  1. התחרות תתקיים בין בתי ספר על פי שכבות גיל. מקצה בתי ספר יסודיים – כיתות ב’ – ו’ ומקצה חטיבות הביניים – כיתות ז’ – ט’.
  2. התחרות תכלול שלבי אימון, תחרות בית ספרית, ושלב גמר ולכל שלב יהיו משימות שונות. מספר המשימות ומורכבותן יהיו כאלו שיאפשרו שלב אימון בן שבועיים לפחות, תחרות בית ספרית שתארך חודש, ושלב גמר שיערך כ- 3-5 שעות. המטרה הינה לעודד כמה שיותר תלמידים להשתתף בתחרות ועל כן: מספר בודד של תלמידים מוצלחים לא יהווה יתרון; התחרות תעודד תלמידים חזקים לסייע לחבריהם; חישוב הניקוד לבית הספר יעשה על ידי חלוקת מספר ההישגים של כלל תלמידי ביה”ס, במספר התלמידים הכולל בשכבות המשתתפות.
  1. שלב התחרות הבית ספרי יאפשר לדרג את בתי הספר על פי ממוצע השתתפות התלמידים כך שבסיומו יבחרו 50 בתי ספר יסודיים ו-10 חט”ב אשר יבחרו נבחרת שתעלה לגמר.

 

ניהול התחרות:

  1. התחרות תתבסס על פעילות ‘קוד מאנקי’ שמט”ח הינה נציגתו בישראל. תלמידי בתי הספר שישתתפו בתחרות יקבלו גישה חופשית ל- 200 פעילויות לשלב האימון ול- 150 פעילויות נוספות לשלב התחרות. כל פעילות ניתן לבצע ברמה טובה, טובה מאד ומצוינת. כל משתתף בתחרות נדרש לעמוד באותן המשימות ולהתחרות כנגד עצמו.
  2. בתי הספר ימדדו על פי מספר הכוכבים הממוצע בו זכה כל תלמיד בביה”ס. בדרך זו בתי ספר ימדדו על סמך היכולת לשתף מספר רב של תלמידים בפעילות ועידוד המצטיינים לסייע לחבריהם.
  3. נבחרות בתי הספר היסודיים המצטיינים וחט”ב מצטיינות יוזמנו למחנה אימונים בו ילמדו תכנות בסביבת פיתוח אמתית. כמו כן ידרשו המצטיינים לכתוב בעצמם שלבים חדשים, תוך שימוש ברכיב ה- builder. מספר הנבחרות וגודלן יקבע על ידי משרד החינוך
  4. התלמידים שהשתתפו במחנה האימונים, יוזמנו בהמשך להתחרות באירוע הגמר. המנצחים יזכו בפרסים.
  5. שלב הגמר יכלול 40 שלבים חדשים וייעודיים לגמר, בהתאם למקצי הגיל השונים.

 

תוצרי התכנית:

  1. לחשוף תלמידי יסודי וחט”ב ליסודות התכנות וללמד אותם בדרך חווייתית עקרונות בסיסיים של תכנות
  2. להעלות את המוטיבציה והרצון אצל תלמידים ללמוד מקצועות טכנולוגיים
  3. להגביר את המוטיבציה של תלמידים לתכנת בתוך ומחוץ לשעות הפעילות בביה”ס
  4. לעודד יותר בני נוער לפתח יכולת לימוד עצמית, עבודה קבוצתית, תחושת מסוגלות וחשיבה מחוץ לקופסא.
  5. לספק אתגרים חווייתיים ולהעשיר את מגוון הידע הטכנולוגי אליו נחשפים התלמידים.
  6. לאפשר לבני הנוער לרכוש מיומנויות של לימוד עצמי, התמודדות עם אתגרים ופתרונם, פיתוח סקרנות, חשיבה מחוץ לקופסה, עבודת צוות, יצירתיות ובטחון עצמי.

 

המוצר המתאים לדרישות המשרד – נימוקי ספק יחיד: מבדיקה שערך המשרד, מוצר הלומדה היחיד, העומד כיום בכל הדרישות שפורטו לעיל, הן מהלומדה והן מהפלטפורמה, הינו משחק התכנות קוד מאנקי שמט”ח היא המשווק הבלעדי שלו בישראל. הלומדה כוללת ממשק למורה המאפשר מעקב אחר הישגי התלמידים, ספר למורה כולל מערכי שעור מובנים, פתרונות עם הסברים לשלבים השונים, התממשקות למנב”ס לבתי ספר המעוניינים בכך (דרך מט”ח). לומדה זו הינה היחידה שמציעה שילוב של כל היתרונות הבאים, שנדרשים כולם לצורך ביצוע התחרות המפורטת לעיל על דרישותיה המקצועיות:

+ למידה באמצעות משחק (Game Based Learning): חוויה משחקית מלאה, לא רק אלמנטים משחקיים (“Gamification”).

+ שפת מחשב אמיתית: כל התכנות מתבצע מהרגע הראשון בשפת התכנות  CoffeeScript שהיא שפת קוד פתוח המצויה בשימוש נרחב בתעשייה, ולא רק “חשיבה תכנותית” באמצעות בלוקים.

+ תוכנית לימודים מובנית: מערכת הבנויה מא’-ת’ כתוכנית לימודים בעלת מהלך התקדמות לינארי המותאם ללומד, כולל מערכי שיעור מובנים למורים.

+ התאמה מלאה לעברית ולערבית

+ מערכת Web: לא דורשת התקנה, וניתנת לגישה מכל מחשב המחובר לאינטרנט.

+ רכיב המאפשר ליצור שלבים חדשים – builder, אשר ישולב בשלבים המתקדמים של התחרות, בעבור תלמידים מצטיינים ויאפשר ליצור שלבים לפי צרכי המשרד.

+ מערכת המאפשרת שמירת כל נתוני התלמידים בשרתי משרד החינוך ובהתאם לכללי אבטחת המידע הנדרשים.

+ מערכת המאפשרת ביצוע התחברות מאתר ייעודי של המשרד ובאמצעות מערכת הסיסמאות האחידה של משרד החינוך.

השילוב של מאפיינים אלו הוא ייחודי. סביבות אחרות שנבדקו חסרות חלק מהמאפיינים. קוד מאנקי הינו המוצר היחיד כיום העונה לקריטריונים מהלומדה, מהפלטפורמה ומהתחרות כפי שהוגדרו למעלה.

■ מתן רישיון חופשי לכל תלמידי ישראל מכיתה ב’ – ט’ לסביבת קוד מאנקי דרך אתר ייעודי של המשרד. ההזדהות תעשה באמצעות מערכת הסיסמאות האחידה של משרד החינוך. הרישיון יכלול: 200 שלבי אימון, 150 שלבי תחרות שיכתבו במיוחד לתחרות, 23 שלבים ייעודיים לבקרה, 40 שלבים לגמר– מותאמים למקצים השונים: ב’ – ד’, ה’ – ו’ , ז’ – ט’, רכיב builder לכלל המשתמשים, ניהול משתמשים, אינטגרציה, הדרכה ותמיכה.

■ המשרד שומר על זכותו להאריך את ההתקשרות בעוד שנתיים נוספות, שנה בכל פעם. כמו כן, המשרד שומר על זכותו להרחיב את ההתקשרות בכל אחת מתקופות ההתקשרות (כולל ההתקשרות הראשונה) בהיקף של 30%.