בעקבות אירועי הטרור בבריסל: ממשלת בלגיה מתכוונת לחקור תפקוד חברות הסלולר לאחר ההתקפות

Alexander De Croo סגן ראש הממשלה והשר לענייני סדר יום דיגיטלי [Digital Agenda] בממשלת בלגיה אמר כי בכוונת הממשלה לחקור את בעיות גודש התעבורה ברשתות הסלולריות לאחר התקפות הטרור שהיו בנמל התעופה וברכבת התחתית בבריסל ב- 22 במארס 2016.

ב- 23 במארס דיווחתי כאן באתר כי אירועי הטרור בבריסל גרמו באופן טבעי לעומס רב על רשתות הסלולר במדינה. שלוש החברות הסלולר [חברת Proximus/Belgacom, חברת Mobistar/Orange S.A וחברת Base/KPN. במדינה גם מספר מפעילי רשתות וירטואליות ניידות, MVNOs] ביקשו מהצרכנים שלא לבצע שיחות ולהשתמש ברשתות הסלולר במשורה רק לתקשורת חירום ובמקום זאת להשתמש במסרוני SMS, יישומוני מסרים ומדיה חברתית. בחשבונות הטוויטר שלהן הודיעו חברות הסלולר הבלגיות כי הן מתמודדות עם גודש התעבורה הסלולרית.

השר אמר כי ביקש מארבע חברות הסלולר לנהל ניתוח מעמיק של בעיות הרשת כדי להגיע לפיתרונות אשר ימנעו אותו דבר במקרים דומים בעתיד. הוא גם קרא לבדוק את כל המרכיבים הרלבנטיים לרבות השאלה האם המגבלות הנוכחיות על עוצמת האנטנות יכולה לגרום מהר יותר לעומס על הרשתות. בעקבות ממצאי הבדיקה הוא צפוי לשבת עם כל גורמי התעשייה כדי להחליט באיזה צעדים לנקוט כהפקת לקחים.

יצויין כי לאחר האסון בפסטיבל המוסיקה Pukkelpop בשנת 2011 [בו קרסה הבימה בשל רוחות עזות וגרמה למותם של מספר צופים] פותחה תוכנית חירום. במקרה הנוכחי, מפעילי הסלולר ומרכז החירום הלאומי פעלו עפ”י אותה תוכנית חירום, קרי הקריאה לציבור  להימנע משיחות קוליות שיעמיסו על הרשתות. חברת Base אמרה לעיתונאים כי עברה את גבולות האותות כדי לאפשר ליותר אנשים לבצע שיחות טלפון.

השר הבלגי יעבוד גם עם מרכז המשברים על שימוש נוסף במדיה חברתית במצבי משבר והזמין לשיחות גם נציגי חברות שונות ובהם חברת Microsoft/Skype, חברת Facebook/Whatsapp, חברת Twitter וחברת Google להשתתף בהן.

בעקבות אירועי הטרור בבריסל, ארגון ההאקטיביסטים “אנונימוס” מאיים שוב לפגוע בדאעש: בוידיאו שפורסם נאמר כי “החירות שלנו שוב מותקפת והדבר אינו יכול להימשך”.

בעקבות אירועי הטרור הרצחניים בבריסל שהיו ביום שלישי 22.3.2016, חברת  Facebook הפעילה את שירות ה- Safety Check שלה למשתמשים בבריסל ובסביבתה כדי להודיע לחבריהם ברשת החברתית כי לא נפגעו.

שירות זה נחנך רשמית באוקטובר 2014 והפעם הקודמת בה הוא יושם הייתה בנומבר 2015 בהתקפות הטרור הרצחניות בפאריס. גירסה מוקדמת של השירות שימשה את החברה בעת רעידת האדמה והצונאמי שבעקבותיה ביפן בשנת 2011.

חברות סלולר שבדיות ופיניות הודיעו שהן מאפשרות שיחות, מסרוני SMS/MMS ללא תשלום [רטרואקטיבית משלישי 22.3 ב- 07:00 ועד חמישי 24.3 ב- 07:00] בין שבדיה ופינלנד לבין בלגיה.

החברות השבדיות הן Tele2, Telenor, Telia, Tre והחברה הפינית היא Sonera’s Tele Finland. הרשויות ושלוש חברות הסלולר גם חברת Telekom Albania האלבנית וחברת T-Mobile האוסטרית הודיעו על מבצעים דומים.

חברת הוט מובייל הודיעה באתר האינטרנט שלה: בעקבות אירוע הטרור הקשה שפקד את בלגיה, אנו מעניקים ללקוחותינו אשר שוהים בבלגיה, באופן אוטומטי וללא הרשמה מוקדמת, 100 דקות שיחה בחיוג ישיר לישראל, ללא עלות. ללקוחותינו בארץ אשר התכנית שלהם אינה כוללת שיחות לחו”ל, יוענקו 100 דקות חינם בחיוג מישראל ליעדים נייחים בבלגיה באמצעות HOT 017. תוקף ההטבות החל מהיום, ה- 22/03/2016 בשעה 09:00 בבוקר ועד ליום שלישי ה- 29/03/2016, בשעה 09:00 בבוקר שעון ישראל.