במסגרת מחקר המבוצע בבנק ישראל נבנה מדד לאיכות המימשל התאגידי של חברות בארץ

הגוף המפרסם: בנק ישראל/חטיבת המחקר/תחום שוק ההון

תקנה: 3 (29)

שם הספק: אנטרופי יועצים [Entropy]

מהות ההתקשרות: רכישה של נתונים בנושא מימשל תאגידי ושכר מנהלים

הערות: ד”ר רועי שטיין, ראש תחום שוק ההון בחטיבת המחקר של בנק ישראל כותב בין היתר בבקשה לפטור ממכרז בהתקשרות עם חברת אנטרופי יועצים כי “בשנים האחרונות התפתח תחום מחקרי חדש המתמקד בבניית מדדי מימשל תאגידי לחברות המאפשר השוואה ביניהן. נציין כי במסגרת מחקר המבוצע בבנק נבנה מדד לאיכות המימשל התאגידי של חברות בישראל.

“מדד לאיכות מימשל תאגידי של פירמות בישראל עשוי לשמש את הבנק למטרות מחקריות שונות ומגוונות ובהן: בחינת הקשר בין איכות המימשל התאגידי של פירמה לבין ביצועיה; בחינת הקשר בין מימשל תאגידי ברמת פירמה למערכת החוקית ברמת המדינה; השפעת המימשל התאגידי על אופן מימון הפירמה והמחיר היחסי של אפשרויות המימון בשוק ההון; התפקיד של המימשל התאגידי בפיתרון ‘בעיות הסוכן’ בין הצדדים השונים בחברה. כמו כן מדד כזה עשוי לסייע בגיבוש המלצות רגולטוריות בכך שהוא מאפשר לקבל תמונת מצב אודות איכות המימשל התאגידי של פירמות במשק ולהחליט באופן מושכל יותר על נקיטה בצעדים רגולטוריים נדרשים או על ביטול הוראות קיימות.

“בנייה של מדד לאיכות מימשל תאגידי היא תהליך עתיר תשומות והוא מחייב איסוף מידע פרטני, חלקו כמותי וחלקו איכותי. המידע נאסף בדרך כלל מהביאורים של הדו”חות הכספיים של החברות, המתפרסמים אחת לרבעון לציבור, ולא ממאגרי מידע ממוחשבים.

“לאחרונה השיקה חברת אנטרופי יועצים בע”מ מדד לאיכות מימשל תאגידי של פירמות בישראל הכולל כ- 90 רכיבים עבור כלל החברות הציבוריות בכל שנה החל משנת 2011.

“(…) נושא נוסף בו אנו מעוניינים להיעזר במאגרי המידע של חברת אנטרופי הוא נתונים בדבר תגמול של מנהלים בחברות ציבוריות בישראל. חברת אנטרופי מעניקה שירותי ייעוץ לגופים מוסדיים שונים לגבי אופן הצבעתם באסיפות כלליות של חברות ציבוריות בישראל. במסגרת זו מתחזקת חברת אנטרופי מאגר מידע הכולל נתונים על תגמול למנהלים בחברות הציבוריות. מאגר זה יכול לשמש בסיס מאוד חשוב ומקיף בקידום המחקר שהחל בנושא זה באגף ליציבות פיננסית. נתוני תגמול הבכירים יכולים להיאסף רק באופן ידני, מכיוון שהם מצויים בקבצי PDF בלבד. יש להדגיש כי איסוף ידני של נתונים אלו הינו תהליך עתיר תשומות.