בכנסת יוצגו בשלישי (13.12.2016) ממצאי הפיילוט של הפעלת מצלמות גוף ע”י משטרת ישראל [ידיעה מעודכנת]

לציון יום זכויות האדם הבינלאומי בכנסת תקיים ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ביום שלישי (13.12.2016) דיון המוקדש ל”בחינת שיטור יתר כלפי קבוצות עולים” ובין היתר יוצגו בו ממצאי הפיילוט של הפעלת מצלמות גוף הנערך לאחרונה במשטרת ישראל.

ב- 30 בדצמבר 2015 פירסמתי ידיעה כאן באתר לפיה משטרת ישראל הוציאה בקשה לקבלת מידע (RFI) ובקשה להדגמה (RFD) של מצלמות זעירות עצמאיות המיועדות לנשיאה על הגוף ומיועדת לשימוש של משטרות וגורמי ביטחון לצורך תיעוד פעילויות משטרתיות אל מול האזרחים.

“בכוונת משטרת ישראל [באמצעות מינהל טכנולוגיות (מנ”ט)/מחלקת הקשר] לבחון את השימוש במצלמות זעירות עצמאיות המיועדות לנשיאה על הגוף ומיועדות לשימוש של משטרות וגורמי ביטחון לצורך תיעוד פעילויות משטרתיות אל מול האזרחים. מ”י מעוניינת לבחון שילובן של מצלמות כאלו בפעילות אכיפת החוק שלה. לצורך כך היא מבקשת ללמוד את המערכות הקיימות לצורך גיבוש דרישות המשטרה במישור המבצעי, התפעולי והטכני. המשטרה מעוניינת לקבל מידע על יכולת מצלמת גוף לתיעוד ויזואלי וקולי של מפגש  שוטר עם אזרח לאורך כל מחזור חייה. בין הדרישות הבסיסיות: מערכת שהיא בגדר “מוצר מדף” ועומדת או מסוגלת לעמוד בתקנים ישראלים. נתוני המצלמה יועברו באופן אוטומטי למרכז שליטה וניהול ארצי באמצעות תוכנת שליטה של היצרן. המערכת תנוהל ברמת הרשאות למשתמשי הקצה ולא תתאפשר צפייה, העברה ו/או מחיקת החומר המתועד בלעדיה”.

המשטרה בחרה בח. מר תעשיות בע”מ [Mer Group] עם מצלמת AXON BODY [מתוצרת חב’ AXON מקבוצת TASER International] משום שרק מערכת זו – מתוך שלוש שהוצגו למ”י – עברה את כל השלבים והבדיקות הטכניות עפ”י מסמכי ה- RFI ונרכשו ממנה מצלמות.

עדכון: בדיון בוועדת הקליטה בכנסת היום (13.12.2016): מ”י אומרת שניסוי מצלמות הגוף לשוטרים מאד מוצלח; ההפעלה הניסיונית של מצלמות-הגוף פועלת כשנה וחודשיים בשש תחנות שנבחרו לפי תיקי אלימות; הושקעו 40 מיליון ₪ ב- 150 מצלמות ובשנה הקרובה יושקעו 20 מיליון ₪ נוספים; הסרטונים נשמרים ואינם יכולים להיערך; 78% מהציבור ו- 76% מהשוטרים סבורים כי המצלמות משפרות את פעילות המשטרה; חלה ירידה חדה בעשור האחרון במספר השוטרים שהועמדו לדין משמעתי; מ”י עומדת בשנתיים הקרובות לצייד מרבית השוטרים במצלמות כאלו; יותקנו מצלמות גם בניידות.

מחקרים חדשים: מצלמות גוף אינן מצמצמות את השימוש בכוח

העיתון Wall Street Journal פירסם ידיעה ב- 6 בנובמבר 2016 לפיה מחקרים שנערכו לאחרונה במילווקי (ויסקונסין) ובספוקיין (וושינגטון) מצאו כי מצלמות גוף בקרב שוטרים אינן מובילות בצורה עקבית להפחתה ולצמצום השימוש של כוח ע”י שוטרים אמריקנים ואף אינן מרתיעות שוטרים משימוש בכוח מופרז.

ממצאי המחקרים הללו (שהוצגו בכנס קרימינולוגיה) סותרים ממצאים של מחקרים קודמים שבחנו אף הם את מידת הפעלת הכוח בידי שוטרים העונדים מצלמות גוף. לעומת זאת, המחקר שנערך במילווקי העלה כי השוטרים עם מצלמות הגוף מבצעים יותר פעולות (דוגמת בדיקות רכב וכו’) לעומת שוטרים שאינם בעלי מצלמות כאלה.

אחד ההסברים הוא שהשוטרים פשוט התרגלו ל’נוכחות’ המצלמות הללו [כמו, למשל, משתתפים ב”אח הגדול” שהתרגלו לנוכחות המצלמות ולא מתנהגים במיוחד כלפיהן]. אפשרות אחרת היא שמקצת ממחלקות השוטרים אינן משתמשות בכוח יתר – לפני תחילת השימוש במצלמות ובמהלך השימוש במצלמות מדובר בהמשך טבעי.

מחקר של Rand Corp: לא סביר ששוטרים העונדיים מצלמות גוף ישתמשו פחות באלימות כלפי אזרחים, אבל יש סבירות גדולה ב- 15% שהם יותקפו לעומת שוטרים שאינם נושאים מצלמות גוף

Tod Burke פרופסור למשפט פלילי באוניברסיטת רדפורד בוירג’יניה (ולשעבר קצין משטרה במרילנד שהיה בעד הרחבת השימוש במשטרה של מצלמות גוף ומצלמות נייחות ברכב משטרתי] אומר כי “שקיפות חשובה ביותר במיולחד עתה כשאנו רואים חוסר אמון גובר בין המשטרה לבין הקהילה. אני חושב שלעיתים קרובות יותר מאשר לא, מצלמות גוף יזכו שוטרים ואנשי אכיפת החוק”. לדבריו, מצלמות הגוף עשויות “למזער טענות שווא נגד המשטרה”.

שוטרים רבים הביעו דאגה לגבי שמירה על פרטיותם בעת שהם לובשים את מצלמות הגוף.

מחקר של Rand Corp קובע כי לא סביר ששוטרים הלובשים מצלמות גוף ישתמשו פחות באלימות כלפי אזרחים, אבל יש סבירות גדולה ב- 15% שהם יותקפו לעומת שוטרים שאינם נושאים מצלמות גוף. המחקר שנערך בשמונה מחלקות משטרה בארצות הברית ובבריטניה וממצאים ראשונים שלו פורסמו בחודש מאי השנה טוען כי מצלמות גוף קשורות להתקפות מוגברות (15% יותר) על השוטרים וגידול בשימוש בכוח אם השוטרים הם הבוחרים מתי להפעיל את המצלמות הללו. ממצאי המחקר מצביעים, לדעת עורכי המחקר, כי אם רוצים בהפחתת השימוש בכוח ע”י שוטרים וההתקפות על שוטרים, אזי מצלמת הגוף צריכה לפעול בכל השלבים של האינטראקציה משטרה-ציבור ולא רק מתי שהשוטר חושב שיש נחיצות בהפעלת המצלמה.

מחקר: תוכניות מצלמות גוף משטרתיות אינה מגינות על זכויות האזרח ואינן שומרות על הפרטיות

ה-  Leadership Conference on Civil and Human Rights  ו- Upturn  פירסמו scorecard ב- 4 באוגוסט 2016 המתייחס לצעדי אבטחת זכויות האזרח של תוכניות נשיאת מצלמות גוף [body-worn camera/body camera ] בידי שוטרים וקצינים בחמישים ערים ברחבי ארצות הברית, תוכניות הזוכות למימון משמעותי של משרד המשפטים האמריקני. מדובר בפרוייקט מתמשך של שני הגופים הללו המתעדכן אחת לתקופה.

מהתוצאות עולה כישלון ארצי בהגנה על זכויות האזרח והפרטיות של הקהילות הנמצאות תחת מעקב מצלמות הגוף.

Wade Henderson נשיא ומנכ”ל ה-  Leadership Conference on Civil and Human Rights  אמר כי “לאור העובדה שמשטרות ברחבי ארה”ב מתחילות לצייד יותר ויותר שוטרים במצלמות גוף, חיוני להכיר בך שהמצלמות הן רק כלי – לא תחליף –לרפורמות מקיפות יותר של פרקטיקות שיטור. ללא אמצעי ביטחון מתוכננים בקפידה, המכשירים הללו עלולים להפוך כלים לחוסר צדק יותר מאשר כלים של אחריות וחבות [accountability]”.

יצוין כי במאי 2015 חתמה קואליציה רחבה של קבוצות למען זכויות אדם, שמירה על הפרטיות וגופים נוספים על ה- Civil Rights Principles on Body-Worn Cameras.

לאחר דחיות החל לפעול פרוייקט מצלמות הגוף של השוטרים בבוסטון

לאחר דחיות שנגרמו עקב האיגוד המקצועי של השוטרים בבוסטון מסצ’וסטס [Boston Police Patrolmen’s Association] החל לפעול פרוייקט מצלמות הגוף של משטרת העיר (Boston Police Department) ב- 12 בספטמבר 2016. הפרוייקט הניסיוני יימשך חצי שנה. משתתפים בו שמונה מתנדבים ומאה שוטרים שנבחרו ע”י משטרת העיר.

בחודש יולי נקראו השוטרים להתנדב לפרוייקט אולם לא היה שוטר אחד שהסכים להשתתף. בעקבות זאת חייב מפקד המשטרה וויליאמס אוונס מאה שוטרים להשתתף אולם האיגוד המקצועי פנה לבית-המשפט. ב- 9.9.2016 קבע השופט כי היה בסמכות מפקד המשטרה להורות לשוטרים לענוד את מצלמות הגוף.

יוניסיס: רשויות אכיפת החוק יובילו בשילוב ביומטריה במסגרת מכשור לביש

סקר של חברת המחקר Unisys Corporation  (שנערך בקרב 54 מומחי ביומטריה שהשתתפו בכנס Biometrics Institute Asia Pacific Conference  בסידני אוסטרליה בחודש מאי האחרון) שממצאיו פורסמו ב- 23 באוגוסט 2016 אומר כי רשויות אכיפת החוק יובילו בשילוב ביומטריה במסגרת הטכנולוגיה הלבישה.

יחד עם זאת, כיוון שאימוץ ביומטריה הופך לפרקטיקת מיינסטרים, יש להתייחס לדאגות לגבי שמירה על הפרטיות  בכל הנוגע לאבטחת נתוני הביומטריה המאוחסנים בענן.

63% מהנשאלים אמרו כי ההזדמנות הנאותה ביותר לשלב ביומטריה במסגרת הטכנולוגיה הלבישה היא מתן אפשרות לרשויות אכיפת החוק לזהות עבריינים/טרוריסטים ידועים/חשודים.

19% מהנשאלים אמרו כי ההזדמנות הנאותה ביותר לשלב ביומטריה במסגרת הטכנולוגיה הלבישה היא לאמת ביצוע תשלומים (authenticate payments) באמצעות שעונים חכמים (Smartwatches).

טרקטיקה: מכירות מצלמות גוף הסתכמו ב- 7.4 מיליון יחידות בשנת 2015

Wearable Cameras, דו”ח של חברת המחקר Tractica  שפורסם ב- 29 באוגוסט 2016 אומר כי מכירות מצלמות גוף הסתכמו ב- 7.4 מיליון יחידות בשנת 2015. להערכת חברת המחקר, היקף מכירות מצלמות גוף בשנת 2021 צפוי להגיע ל- 24 מיליון יחידות. באותה שנה יהיה מדובר בשוק ששוויו 3.4 מיליארד דולר.

השוק כולל מצלמות לצרכי פעילויות ספורט והרפתקאות [הידועות גם כ- action cameras והן מהוות את המניע הגדול ביותר עד כה לאימוץ מצלמות גוף, כש- GoPro היא החברה הידועה ביותר בתחום זה], לצרכים אישיים וליישומים צרכניים וכן לצרכי אבטחה ושמירה על שלום הציבור [בקרב גופי אכיפת החוק].

חברת  GoPro חוותה ירידה במכירות בשלושה הרבעונים האחרונים כשחברות סיניות דוגמת Xiaomi מציעות כיום מוצרים דומים מבחינת האיכות תוך כדי תחרות אגרסיבית על המחיר.

ביוני 2015 דיווחתי כאן באתר כי לפי דו”ח של חברת המודיעין השיווקי Tractica המתמחה באינטראקציה האנושית עם טכנולוגיה שפורסם ב- 28 באפריל 2015, בשנת 2014 נמכרו ברחבי העולם 5.6 מיליון מצלמות לבישות. נתון זה צפוי לגדול בשנת 2020 ליותר מ- 30 מיליון מצלמות לבישות.

הדו”ח אומר כי טלפונים חכמים (סמרטפונים) גרמו למהפיכה בדרך בה משתמשים כיום במצלמות אשר הפכו לניידות ולנוחות הרבה יותר לשימוש יחד עם יכולת לחלוק בקלות תמונות עם אחרים וכן להעלות תמונות וקטעי וידיאו.

“במידה רבה, מצלמות לבישות הן הרחבה של מצלמות הסמרטפונים המאפשרות – ללא צורך להשתמש בידיים – להנציח רגעים מתוכננים וספונטניים מפרספקטיבות ייחודיות כשהמצלמות מוצמדות לראש או לדש הבגד”.

לדברי הדו”ח, שוק המצלמות הלבישות נמצא עדיין בשלבי הפיתוח המוקדמים והוא חווה גידול מהיר לאור התרחבות השימוש במצלמות לבישות. אימוץ המצלמות הלבישות יהיה חזק ביותר באותם תחומים בהם יש שימוש ברור וספציפי או הקשר בו נעשה שימוש במצלמה. כך, למשל, מצלמות ה- GoPro מיועדות לתחומי הספורט וחובבי ההרפתקאות והאקסטרים ואילו במגזר הביטחון הציבורי האימוץ של מצלמות לבישות על הגוף הינו בעיקר ע”י שוטרים ואנשי רשויות אכיפת החוק.