בית-משפט אישר בקשת הסתלקות מתביעה ייצוגית נגד מיקרוסופט; החברה תבצע שינויים מסויימים ותשלם 75,000 ₪ לתובע ולבא כוחו

14:14 09.03.2018

קטגוריות: משפט תוכנה

תגים: ,

בית-משפט אישר בקשת הסתלקות מתביעה ומבקשה לאשרה כייצוגית נגד חברת מיקרוסופט. נקבע כי החברה תבצע שינויים מסויימים ותשלם 75,000 ₪ לתובע ולבא כוחו.

מדובר בתביעתו של אסי פידל שהוגשה בפברואר 2017 באמצעות בא כוחו עו”ד ליאור חאיק בתיק ת”צ 33090-02-17. פסק הדין ניתן ב- 19 בפברואר 2018.

כבוד השופטת הדס עובדיה מביתה-שמפט המחוזי מחוז מרכז בלוד כותבת בין היתר בפסק הדין:

■ “בבקשת האישור שהוגשה כנגד המשיבה, מיקרוסופט ישראל בע”מ, נטען, כי מיקרוסופט מוכרת מנוי לתקופה קצובה של חודש לשירות אופיס 365 Personal  המתחדש באופן אוטומטי וחד-צדדי. לשיטת המבקש, התנהלות זו  מנוגדת לסעיף 13א(ג)01) לחוק הגנת הצרכן, התשמ”א – 1981.

■ “הצדדים הגיעו להסכמה על הסדר הסתלקות מתוגמלת, טרם שמיקרוסופט הגישה תשובתה.

■ “… בתמצית יצויין כי מיקרוסופט סבורה שחוק הגנת הצרכן לא נועד לחול על עסקאות לתקופה בת חודש בלבד … עוד טוענת מיקרוסופט כי מבחינה מהותית, המנוי לאופיס 365 הוא עיסקה מתמשכת ולא עיסקה לתקופה קצובה בת חודש … בנוסף טענה מיקרוסופט כי לא מתקיממים התנאים לאישור הבקשה כייצוגית.

■ “… במענה ציין כי המבקש כי הוא כופר בכל טענות ההגנה של מיקרוסופט. בתמצית יצויין כי המבקש טוען שעל-פי לשונו של חוק הגנת הצרכן, עיסקה לתקופה ‘מסויימת’ יכולה להיות לכל פרק זמן קצוב – יום, שבוע, חודש, שנה וכו’ – והוראות הדין אינן מאפשרות לחדש עסקאות כגון העיסקה נשוא בקשת האישור באופו אוטומטי וחד-צדדי.

■ “… הצדדים טוענים כי על שום שהיקפה של בקשת האישור קטן, השינוי שמיקרוסופט נדרשת לבצע הוא טכני בלבד, ועל-מנת לחסוך בהוצאות הגבוהות הנובעות גם בשל כך שהמשיבה הרלבנטית היא חברה זרה (ולא מיקרוסופט ישראל), ניאותה מיקרוסופט להגיע להסדר הסתלקות מתוגמל לסיום בקשת האישור, במסגרתו תשונה הגדרת המנוי ותינתן הטבה משמעותית ללקוחות בשווי של מאות אלפי ₪.

■ “… הצדדים ניהלו משא ומתן לסיום מוסכם של בקשת האישור בסופו הגיעו להסכמות שיפורטו להלן:

+ שינוי תנאי ההתקשרות – מיקרוסופט תשנה את המנגנון ואת תנאי ההתקשרות באתר האינטרנט בישראל שהיא מפעילה, כך שהמנוי לא יחודש עוד באופן אוטומטי וחד-צדדי. המנוי שיוצע יהיה מנוי מתמשך בתשלום חודשי. השינוי יבוצע בתוך 60 ימים מהמועד בו פסק הדין המאשר את בקשת ההסתלקות יהפוך חלוט.

+ הטבה לחברי הקבוצה – מיקרוסופט תעניק לכל לקוחותיה המנויים במנוי חודשי לשירות אופיס 365 Personal במועד מתן ההטבה קוד למימוש מנוי לחודש אחד בחינם.

■ “… הצדדים סבורים כי ההסדר המוצע הינו ראוי והוגן ויש לאשרו. מתווה ההסתלקות המוצע מבוסס על מספר פסקי דין במסגרתם אושרו הסדרי הסתלקות דומים בבקשות אישור שעסקו בסוגיית חידוש אוטומטי של עיסקאות קצובות. סיום בקשת האישור במסגרת הסדר הסתלקות הינו הדרך היעילה וההוגנת ואין מקום להגשת הסדר פשרה בנסיבות המקרה”.

* הערת עורך Read IT Now: ב- 18 בפברואר 2017 פירסמתי כאן באתר ידיעה על הגשת התביעה ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית. בין היתר כתבתי בידיעה אז כי “התובע מציג את החוק להגנת הצרכן האוסר על חידוש גבייה אוטומטית ללא הסכמת ו/או אישור הצרכן. “חידוש אוטומטי של מנויים לתקופה קצובה באתרי האינטרנט השונים וכיוצ”ב נהפך ל’מכת מדינה של ממש’. שיטוט מהיר ברשת האינטרנט מעלה כי ניתן למצוא עשרות ואף מאות תלונות של מנויים אשר מתלוננים על כך שאתרי אינטרנט כאלו ואחרים (…) מחדשים את המנוי שלהם באופן חד-צדדי ובאופן אוטומטי, ללא ידיעתם ו/או הסכמתם”.

עוד טוען התובע כי “במקרה הספציפי של המבקש, התנהלותה של המשיבה חמורה לא רק מפני שהמשיבה פעלה בניגוד לחוק בכל הקשור לחידוש האוטומטי של המנוי הקצוב לחודש, אלא שניתנו למשיבה כמה וכמה הזדמנויות לבטל את חידושו האוטומטי ולהשיב לו את כספו שנגזל ממנו שלא כדין, וזאת לאחר כמה וכמה פניות של המבקש בכתב. אך המשיבה החליטה לעמוד על סורה ולא להחזיר למבקש את הסכומים שנגבו ממנו שלא כדין (…) והכל תוך התבססות על תנאים ותניות בתקנון שאותו יצרה המשיבה אשר אינם חוקיים ונוגדים את זכויותיו הקוגנטיות של הצרכן בישראל”.