בית-המשפט העליון הוציא צו על תנאי המורה לנציבות שב”ס, למנהל מרכז השהייה בחולות ולרשות האוכלוסין בשאלה מדוע לא ייפתחו בחולות כיתות מחשב שיכללו קשר אינטרנט

20:27 17.04.2017

קטגוריות: אינטרנט משפט

תגים:

בית-המשפט העליון בשבתו כבית-משפט גבוה לצדק הוציא ב- 4 באפריל 2017 שלושה צווים על תנאי לגבי שלוש מתוך חמש עתירות שנדונו יחדיו וביקש הודעות עדכון לגבי שתי העתירות האחרות. חמש העתירות הוגשו נגד נציבות שירות בתי-הסוהר (שב”ס), מנהל מרכז השהייה “חולות” ולרשות האוכלוסין וההגירה.

בהרכב בית-המשפט ישבו כבוד המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין, כבוד השופט עוזי פוגלמן וכבוד השופטת דפנה ברק-ארז.

העתירות הוגשו בידי שישה שוהים במתקן חולות [טספהיוט מדיו, אפוורקי טספאיסיוס, אלנעים מוחמד, עוסמאן מוחמד עלי, חלופום חגוס ומנסור מנסור מוחמד] וכן ע”י המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח בישראל, האגודה לזכויות האזרח והמוקד לפליטים ולמהגרים.

בהחלטתו פותח המשנה לנשיאה השופט רובינשטיין בפסוק ” ‘… כי גרים הייתם בארץ מצרים‘ (שמות כ”ב, כ’) הוא זיכרון הטבוע בצופן הגנטי של עם ישראל משחר תולדותיו, ובוודאי ראוי להזכירו ערב חג הפסח”.

“עסקינן בחמש עתירות שעניינן נושאים שונים באשר לתנאים בהם מוחזקים שוהים במרכז שהיה למסתננים … עסקינן במסתננים, שהגיעו ארצה – כנובע מהגדרתם ככאלה – באורח בלתי מוסדר. ועל כן נחקקה המסגרת של מרכז השהיה הפתוח (חולות) בו שוהים הם על פי הוראת שהיה, ועל פי הדין (סעיף 32ה לחוק למניעת הסתננות) יש לספק להם תנאי מחיה הולמים, לרבות שירותי בריאות ורווחה; הם אינם רשאים לעבוד בישראל (סעיף 32ו) אך בידם לעבוד בתחזוקה ושירותים שוטפים במרכז השהיה, ועליהם לשהות בתחומי המרכז בין 2200 ל-0600. אין חולק כי המדובר באנשים מוחלשים, והתכלית של שהייתם במרכז (תוך חובה לשהיה לילית) היא מניעת השתקעות במרכזי הערים. יוער, כי כיון שאין מדובר באסורים או עצורים, ‘עתירות האסיר’ לגביהם מובאות לפתחו של בית משפט זה”.

“העתירות שלפנינו עוסקות בחפצים שאסור להחזיקם במרכז השהיה (בג”ץ 4386/16); בפעילות חוגים וספורט שם (4388/16); במחשבים באגפי השהיה (4389/16); בהסדרי תורים וקריטריונים לאישור בקשות חופשה (4391/16); ובמספר החדרים בכל מגורון, בהתאם לתמ”א 46 החלה במקום (4602/16)”.

“עיינו בעתירות ובתשובות המדינה ושמענו את העותרים והמשיבים, וקוים שיג ושיח. נציין כבר כאן, כי בשלוש מן העתירות, כפי שיפורט להלן, החלטנו להוציא צוים על תנאי, ובשתי העתירות האחרות נבקש הודעות עדכון. אין בכך כדי לגרוע מההערכה למאמצי שירות בתי הסוהר בתחום שלא הורגל בו, גם אם ישנם נושאים הראויים לתיקון”.

בהתייחס לבג”ץ 4389/16 כותב השופט רובינשטיין כי “… עניינה מחשבים ורשת אינטרנט, מתוך הטענה כי כיום – ‘דור שני’ של שוהים – מדובר בשוהים המחזיקים בטלפונים ניידים, אך אין להם גישה למחשב ולאינטרנט, בין השאר נוכח העלות הרלבנטית. אין כיום כיתות מחשב. הוזכר לעניין זה ‘הנספח החברתי’ של תמ”א 46. המדינה סבורה כי  חלו שינויים בפועל שהמצב הקיים משקף, וישנן עלויות גבוהות. הוצע מצדנו כי ייערך “פיילוט” לפתיחת כיתות מחשב. ניתן בזה צו על תנאי בשאלה מדוע לא ייפתחו כיתות מחשב שיכללו קשר אינטרנט, ולמצער קווי”.

המשנה לנשיאה הורה כי תשובה לשלושה הצווים על תנאי תינתן תוך 21 יום (לרבות ימי פגרה). הודעת העדכון יימסרו באותו מועד. מזכירות בית-המשפט העליון תקבע מועד דיון באותו ההרכב זה עד ליום 10 במאי 2017.