ביום ראשון (1.4.2018) תחת הכותרת ‘ראשונים לדווח’, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ פירסם ידיעה 4.5 שעות אחרי שאמיתי זיו פירסם את המידע בדה מארקר

ביום ראשון לפני שלושה שבועות, 1 באפריל 2018, בשעה 17:15, תחת הסיווג ‘ראשונים לדווח’, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ פירסם אייטם שכותרת המשנה שלו היא “ללא כל הודעה לציבור (מזל שהוט מדווחת לבורסה), ללא כל פרסום באתר האינטרנט של משרד התקשורת ובהליך חשאי, שמוסתר היטב ע”י שמילה מימון המנכ”ל בפועל והשר איוב קרא, אישר השר להוט להמשיך ב’ישראבלוף’ של ‘פריסה אוניברסלית’ כ- OTT  על הרשת של בזק… מתנת חג להוט של עשרות מיליוני ש”ח על חשבון הציבור“.

אבל אם בודקים את העובדות הרי שאמיתי זיו – כתב הטלקום של TheMarker – פירסם ידיעה בנושא זה באותו היום כבר בשעה 12:41.

ואם לא די בכך שהדיווח של אבי וייס לא היה ראשון אלא שני, הרי שב- 2.4.2018 בשעה 16:00 הוסיף אבי וייס עדכון לידיעה בה נאמר בין היתר: “בעקות [הטעות – מופיעה במקור (צריך להיות: בעקבות)] החשיפה אצלנו (ואח”כ גם בעוד כמה כלי תקשורת, משרד התקשורת נאלץ להוציא הודעה לתקשורת”. הקישור שהוא נותן הינו לידיעה שהופיעה ב”דבר ראשון” ב- 2 באפריל 2018 בבוקר.

מוטב לדייק בדברים: אבי וייס לא היה הראשון לדווח בנושא זה וכיוון שלא היה הראשון לפרסם, הידיעה שפירסם ממילא לא הייתה כלל ‘חשיפה’.

מעבר לכך נשאלת השאלה האם פרסום עצם העובדה שחברה מסרה דיווח (פומבי) לבורסה יכול, מבחינה עיתונאית אמיתית, להיות ידיעה ‘בלעדית’ או כזו ש’ראשונים לדווח’?

ראשונים לדווח‘? האומנם אבי וייס הוא הראשון לדווח (בעניין הזה) או שהוא רק (תושב) ראשון (לציון) שמדווח?

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

על “בלעדיות” קצרת מועד, או הפיקציה של “בלעדי/ראשונים לדווח”

כבר כתבתי על כך מספר פעמים באייטמים הקודמים של “בשם האג’נדה”, אבל אחזור שוב לטובת מי שלא קראו אז: לפני זמן רב שמתי לב לכך שמדובר במה שאני מכנה “בלעדיות קצרת מועד“: לאחר יומיים-שלושה שידיעה המעוטרת כ”בלעדי” מתפרסמת בידיעות העיקריות של האתר “טלקום ניוז”, היא ‘יורדת’ קצת למטה בדף הבית, באופן טבעי, כדי לפנות את מקומה לידיעות חדשות וטריות יותר.

אלא ששינוי המיקום גם גורר שינוי הסטטוס של הידיעות ה’בלעדיות’ או ה’ראשונים לדווח’ לידיעות עם כותרות-על צנועות יותר כמו ‘חדשות מקומיות’ או ‘דעות ומחקרים’ או ‘עמדות ניתוחים’ או ‘חדשות ICT’. כך תוכנן אותו אתר ו’כך חולפת תהילת עולם’ של בלעדיות הידיעה.

אם אבי וייס נהג בעבר להשתמש במושג “פירמידת הפטורים ממכרז” אזי בפרפראזה אולי כדאי לדבר על “פירמידת טלקום ניוז”: בידיעות המובילות והמובלטות של האתר שלו [או מה שמכונה ב”פירורי הלחם, אצלו כ- ‘כתבות ראשיות לדף הבית’] יש ארבע קטגוריות:

  1. בלעדי – הידיעות העליונות ביותר.
  2. ראשונים לדווח – הקטגוריה השנייה בחשיבותה בדירוג הידיעות המובילות.
  3. נושא חם – הקטגוריה השלישית בחשיבותה בדירוג הידיעות המובילות.
  4. שיחת היום – הקטגוריה הרביעית בחשיבותה בדירוג הידיעות המובילות.

כך בנוי האתר מלכתחילה. לא ברור מדוע אייטם שהוא ניתוח/דעה/פרשנות של בעל האתר יכול בכלל להיות מוגדר כ’בלעדי’. שהרי אבי וייס כותב את הדברים הללו ומפרסם אותם באתר שלו אז מה בדיוק ‘בלעדי’ כאן אלא אם כן המטרה היא לפרסם את האייטם בראש הידיעות שבדף הבית (לתקופה זמנית בלבד)?

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

עדכון, 4.4.2018: הערב ‘שידרג’ אבי וייס את האייטם שלו: ב- 1.4.2018 האייטם הזה פורסם אצלו תחת הסיווג ‘ראשונים לדווח’ אלא שהערב, 4.4.2018, האייטם הזה כבר שודרג וזכה לסיווג ‘בלעדי’. אולי, בעקבות כך, צריך לדבר על פייקלוסיב (צירוף של Fake Exclusive).

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

עדכון, 5.4.2018: לאחר שאתמול, 4.4.2018, אבי וייס שידרג את האייטם שלו מ’ראשונים לדווח’ ל’בלעדי’, הרי שהבוקר, 5.4.2018, אותו אייטם זכה ל’שנמוך’ וכעת הוא מוגדר אצלו באתר כ’חדשות מקומיות’ בלבד. צעד קדימה, שניים לאחור, כדברי השיר.

*** ידיעות נוספות לגבי אבי וייס וטלקום ניוז פורסמו ועוד יפורסמו כאן באתר. ניתן לחפש “אבי וייס” או “טלקום ניוז” (עם מרכאות) כדי לקרוא דברים שפירסמתי בעבר עליו כאן באתר שלי.