בזק בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת: ביישובים הערביים במדינת ישראל יש תקלות ייחודיות מעבר לתקלות הרגילות בקרב לקוחות החברה; יש מקרים של חבלות בתשתיות של בזק

■ בחודש שעבר דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה כי נשיאות הכנסת אישרה [12.6] הצעה של ח”כ אחמד טיבי לדיון מהיר בוועדת הכלכלה בנושא: “אי מתן שירות הולם מטעם חברת בזק לתושבי טייבה ויישובים ערביים: לכל חמישים אלף תושבי טייבה ישנו טכנאי בזק אחד”.

■ בידיעה שפירסמתי כאן באתר ב- 2.7.2017 דיווחתי כי בדברי ההסבר בפנייתו המקורית אל יו”ר הכנסת בנושא כתב ח”כ טיבי שאלפי בתים בעיר טייבה מחוברים לשירותי חברת בזק, ועשרות אלפי בתים בכלל החברה הערבית, שמצטרכים מדי פעם לשירותי טכנאי בזק (שירות בתשלום).

על-פי ההסכם בין חברת בזק לשאר החברות שמספקות ספק ותשתית אינטרנט (לרבות טלוויזיה וטלפון דרך האינטרנט, כמו, למשל, חבילת טריפל של סלקום), מוקצה לכל 50,000 תושבי טייבה טכנאי בזק אחד, שמגיע לעיר רק פעם אחת כל 3 שבועות, בין השעות 09:00-11:00.

כלומר, מי שרוצה להתחבר לשירות חיוני זה (והחיבור איננו בחינם), יצטרך לחכות כמעט חודש. אם התאריך שמוקצה על ידי החברה איננו מתאים ללקוח, מכל מיני סיבות, הוא יצטרך לחכות חודשים. הדבר קורה במקרים רבים במיוחד כי אין אפשרות שהטכנאי יגיע לפני השעה 09:00, למשל בשעה 07:00-09:00 או אחרי השעה 17:00,  מה שגורם להפסד יום עבודה ללקוח שרוצה לקבל את השירות.

מצב זה קיים כיום כמעט בכל היישובים הערבים, בשונה מיישובים יהודיים, שם יכולים לקבל שירות תוך ימים ספורים, תוך 24 שעות לפעמים, ובשעות גמישות.

חברת בזק צריכה להעניק שירות הולם ושווה לכלל האוכלוסיות במדינה. כולם משלמים לחברה אותם סכומים עבור שירותיה. היא, לעומת זאת, מפלה בין היחס שלה כלפי החברה הערבית לבין החברה היהודית. הדבר, אומר ח”כ טיבי, מחייב דיון מהיר בנושא בוועדת הכלכלה.

■ בתוך כך,  חבר הכנסת ג’מעה אזברגה הגיש ב- 5 ביוני 2017 שאילתה לשר התקשורת בנושא אי-חיבור שכונה 11 ביישוב לקיה לתשתית טלפוניה ואינטרנט.

בשאילתה נאמר: “על-אף שהחוק מחייב את החברות השונות לפרישת תשתית ארצית שתגיע לכל משק בית בישראל, שכונה 11 בלקיה אינה מחוברת.

רצוני לשאול: האם נכון הדבר?

אם כן – מה ייעשה לפיתרון הבעיה?

האם ישנם לוחות זמנים לפתרונה? אם כן – מהם?

למה נמנע המשרד לספק פתרון חלופי בדמות טכנולוגיה אלחוטית?

המועד האחרון למתן תשובה לשאילתה היה 26/06/2017.

■ ביום רביעי, 5 ביולי 2017 בשעה 10:27, במהלך הדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה: “בזק בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת: ביישובים הערביים במדינת ישראל יש תקלות ייחודיות מעבר לתקלות הרגילות בקרב לקוחות החברה; יש מקרים של חבלות בתשתיות של בזק: בעת בנייה בלתי-חוקית אנשים מזיזים את מיקום עמודי בזק ללא אישור וכן מותקנות מצלמות פרטיות לא-חוקיות על עמודים של בזק; היו שריפות של ארונות שירות של בזק”.

■ ח”כ טיבי, שיזם את הדיון (שהשתתפו בו שבעה חברי כנסת ערבים), טען כי חברת בזק מעמידה לטובת 45 אלף תושבי טייבה טכנאי אחד בלבד, שמגיע לעיר אחת לשלושה שבועות בין השעות 09:00 ל- 11:00, והתושבים נאלצים להמתין 3 שבועות למתן שירות. זאת להבדיל מיישובים יהודים, שם ניתן השירות תוך 24 שעות. הוא הציג נתונים לפיהם זמן הטיפול הממוצע בתקלות בטייבה עומד על 26.3 ימים, בטירה – 24.5 ימים, בכפר קאסם – 15 ימים, בקלנסואה – 12 ימים ובמשהד וכסייפה – 11 ימים. זאת בעוד בפתח תקווה הנתון עומד על 4.7 ימים, בתל אביב – על 4.5 ימים ובבית אל – על יומיים בלבד. “אפשר רק להתקנא, ולהתקומם ולכעוס”, אמר ח”כ טיבי.

■ שרון פליישר בן-יהודה סמנכ”לית הרגולציה של בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ אמרה כי החברה רואה את המגזר הערבי כחלק מאוד חשוב מלקוחות החברה ומעניקה לו שירות באותה רמה. לדבריה, “השוויוניות היא נר לרגלי החברה”. באשר לנתונים הדגישה כי ערכה בדיקה יסודית בחברה. לדבריה, “בטייבה יש 7 טכנאים ייעודיים ומספר הטכנאים לנפש בטייבה גבוה ממספר הטכנאים לנפש ברעננה. 59% מהתקלות בטייבה מטופלות באותו היום. הסיבה שטיפול בתקלה מתעכב היא לא כי חסר טכנאים, אלא כי אנשים מזיזים על דעת עצמם את עמודי בזק או פוגעים בתשתיות החברה”. היא הוסיפה כי זמן הטיפול בתקלות באום אל פאחם עומד על 3 ימים, ובכל שאר האזורים הערבים על פחות מיומיים. לעומת זאת, בטייבה ובטירה, שם יש בעיות של חבלה בתשתיות, זמן הטיפול עומד על כ-6.9 ימים. היא אמרה עוד כי קשה להתמודד עם התחושות של חברי הכנסת, אך הבדיקה העובדתית מראה שיישובי המגזר מקבלים שירות זהה לישובים אחרים.

■ רוני חורי ראש תחום הפיקוח הטכנולוגי במשרד התקשורת אמר כי המשרד בדק אם בזק מפלה לקוחות שלה מול לקוחות של חברות מתחרות ולא זוהתה אפליה במתן שירות ללקוחות של חברות אחרות או במתן שירות שלה ליישובים ערבים.

■ יו”ר הוועדה איתן כבל כבל סיכם ואמר כי הנושא חשוב ויש לתת לו מענה. הוא הוסיף כי הוועדה ממליצה למשרד התקשורת להדק את הפיקוח על חברת בזק ולהבטיח שירות יעיל וטוב לכל לקוחותיה, וכן מבקשת מבזק להעביר אליה תוך חודשיים נתונים מעודכנים על מספר הטכנאים וזמני הטיפול בתקלות השונות. כמו כן אמר כי הוועדה תובעת ממשרד התקשורת לוודא כי בזק מחויבת בשירות אוניברסלי ותשלים את התקנת התשתיות בכל היישובים בארץ.