בול – קליעה: מדוע משרד התקשורת חייב להרוס סיפור טוב?

■ ביום ראשון לפני שבוע (10 ביוני 2018), בשעה 18:05, פירסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ אייטם בנושא מסויים. אותו אייטם סווג תחילה כ’בלעדי’ וכיום הוא כבר משונמך ל’חדשות מקומיות’. האייטם הזה נפתח במשפט הבא: מנכ”ל משרד התקשורת (נתי כהן) יצא לשבוע “סיור מקצועי” בארה”ב על חשבונכם [הערה: לדעתי צריך היה להיות כתוב ‘על חשבון כולנו’, אבל לא זה העניין].

למחרת, כמעט באותה שעה, אבי וייס הוסיף עדכון האומר בין היתר: “ביום ראשון (אתמול) נודע לי, שהמנכ”ל יצא לארה”ב (מופיע בתחילת הכתבה) וכששאלתי למה הוא יצא נמסר לי שהוא יצא לשבוע, שהוגדר כ”נסיעה מקצועית”.”

מעניין, כיוון שלדעתי הראשון לכתוב על הנסיעה הזאת לא היה אבי וייס אלא נתי טוקר (דה מארקר) שכתב כבר במוצאי שבת, אחרי השעה אחת בלילה, בציוץ בטוויטר: “השר איוב קרא רק נחת בחמישי בלילה מאירופה יחד עם ראש הממשלה (לא באמת ברור למה הצטרף), ואתמול בלילה שוב המריא לארה”ב ל- 8 ימים. יחד עמו שוב ראש המטה שירלי שיף, והפעם גם המנכ”ל הטרי, נתי כהן, חודש וחצי בתפקיד”. אבל גם זה לא העניין.

נחזור לעדכון של אבי וייס וכך נאמר בו: עדכון 11.6.18, 18:50:  ביום ראשון (אתמול) נודע לי, שהמנכ”ל יצא לארה”ב (מופיע בתחילת הכתבה) וכששאלתי למה הוא יצא נמסר לי שהוא יצא לשבוע, שהוגדר כ”נסיעה מקצועית”. כעת, שר התקשורת איוב קרא העלה לפייסבוק שלו ולטוויטר היכן הוא נמצא, ולידו נמצא לא אחר מאשר נתי כהן. לכן, שאלתי את דובר משרד התקשורת כך: נתי כהן עומד באמצע התצלום בוועידת הנשיאים היהודיים בניו יורק. אחלה נסיעה מקצועית.  באיזה נושא מקצועי בדיוק עוסקים נשיאי הארגונים היהודיים בניו-יורק?  אני ממתין לתשובה. עדכון “התשובה” נמצא מתחת לתמונה. הנה התצלום שהגיע היישר מניו-יורק, עם סימון השר והמנכ”ל, אם מי מקוראינו לא מזהים אותם [וכאן מתפרסמת התמונה מניו יורק].

■ למחרת, שוב מתפרסם עדכון לסיפור: ביום שלישי, 12 ביוני 2018, מפרסם אבי וייס עדכון נוסף: עדכון 12.6.18 – כנראה בעקבות חשיפתנו ופניותינו, דובר משרד התקשורת הפיץ אמש את ההודעה הבאה: שר התקשורת איוב קרא קיים מספר פגישות עם ראשי ההנהגה היהודית בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודים בניו יורק. השר קרא: אין ראוי יותר מנשיא ארה”ב דונלד טרמאפ לקבל את פרס נובל לשלום. הן בשל פעילותו למען הסדר והשלום במזרח התיכון והן בשל  המהלכים שהנשיא מקדם  בימים אלו לפירוז ולהסכם שלום היסטורי  בחצי האי הקוריאני. בדבריו הדגיש השר את הקשר המיוחד בין שתי המדינות ואת החברות האמיצה המתקיימת בין הנשיא טראמפ לראש הממשלה נתניהוקשר, שהביא להחלטה היסטורית של העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. במהלך הפגישה סקר השר בפני הנוכחים את האתגרים והסכנות העומדים בפני ישראל ובפני העולם כולו מצדה של איראן. מנכ”ל המשרד, נתי כהן, העניק בול, שהופק באופן מיוחד לציון 70 שנה לישראל“.

לאחר ציטוט הודעת משרד התקשורת מוסיף אבי וייס לעדכון את הדברים הבאים, שלו: כלומר, “הנסיעה המקצועית” של נתי כהן לניו-יורק הייתה כדי “להעניק בול”. משום מה, בתמונה, שהדובר צירף להודעתו, הנמצאת כאן מעל, ממה שאני רואה, ותקנו אותי – אולי אני לא בדיוק רואה כל כך טוב בימים אלה, אולי אני צריך להחליף משקפיים, מי שמעניק את הבול למלקולן הונליין, סגן נשיא “ועידת הנשיאים”, במו ידיו (כלומר: ביד שמאל שלו), זה דווקא השר איוב קרא. התפקיד של נתי כהן באירוע ההיסטורי המיוחד והחשוב הזה, ממה שאני רואה בתצלום הרשמי של משרד התקשורת, היה לחייך למצלמה. אז בשביל מה הוא נסע לניו-יורק, אם גם את התפקיד המקצועי היחיד שהיה לו שם (“להעניק בול”), השר לקח ממנו? כמו שכתבנו בכותרת: “מכה קטנה בכנף” למנכ”ל משרד התקשורת.” [הערה של עורך Read IT Now: השם הנכון הוא לא מלקולן הונליין, כפי שאבי וייס כתב בידיעה שלו, אלא מלקולם הונליין (Malcolm I. Hoenlein)].

ביום חמישי האחרון (14 ביוני 2018) בשעה 07:17 פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה את שני המבזקים הבאים שפורסמו ברצף: שר התקשורת איוב קרא צייץ אמש בטוויטר: היה לי הכבוד והעונג להיפגש עם עמיתי ראש ה- FCC (רשות התקשורת הפדרלית האמריקאית), מלווה במנכ”ל משרד התקשורת נתי כהן, ולחתום עימו על מסמך עקרונות ורצון לשיתופי פעולה בתחום התקשורת, בינינו לבין ארה”ב; Ajit Pai ראש ה- Federal Communications Commission, FCC האמריקני בציוץ אמש בטוויטר: שמח לחתום על הצהרה משותפת של שיתוף פעולה עם שר התקשורת של ישראל. הסכם זה משקף ידידות ממושכת בין שתי שותפות קרובות. ודיון מצויין לגבי דור חמישי [5G], פרישת סיבים, ערים חכמות ועוד; עד כה ה- FCC לא פירסם הודעה לעיתונות על המפגש.

באותו היום בשעה 12:28 פירסם האתר ‘טלקום ניוז’ ידיעה לגבי המפגש של שר התקשורת איוב קרא ומנכ”ל משרדו נתנאל (נתי) כהן יחד עם יו”ר ה- FCC האמריקני. הידיעה חתומה על-ידי ‘מערכת Telecom News’ [כלומר, כל המערכת ישבה יחדיו וניסחה את הידיעה הזאת שהיא, למעשה, נוסח ההודעה הרשמית לעיתונות שהופצה ע”י דוברות משרד התקשורת].

הידיעה החלה דרכה באתר תחת הסיווג המועדף ‘שיחת היום’ אולם למחרת, ביום שישי (15.6.2018), היא כבר שונמכה לסיווג ‘מבזקים על סדר היום’.

לא ברור מדוע דוברות משרד התקשורת הייתה צריכה לקלקל סיפור מצויין של אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’: מה לא מספיק טוב בסיפור על שר ומנכ”ל משרד ממשלתי שעושים את כל הדרך מירושלים לניו יורק כדי להעניק בול ומעטפת יום ראשון של השירות הבולאי לרגל יובל ה- 70 למדינת ישראל, לראשי ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הראשיים בארצות הברית [Conference of Presidents of Major American Jewish Organizations]?

שימו לב: לאחר ה”חשיפה” של אבי וייס על סיפור הבול, התעשתו במשרד התקשורת והבינו כי אין להם ברירה אלא לעשות משהו כדי לצמצם נזקים: ואכן, הפמליה עשתה דרכה ברכבת מניו יורק לבירה וושינגטון לאחר שאורגן מפגש עם יו”ר ה- FCC  וחתמו שם על מזכר הבנות לשת”פ בין שתי המדינות בנושאי טלקום.

כלומר, ייתכן, שאם עורך ‘טלקום ניוז’ לא היה חושף ומרים את המסך מעל סיפור הבול, ייתכן שלא היה צריך לטלטל אותם לבירת ארה”ב ולא היה נחתם כלל מזכר ההבנות בין שתי המדינות? הישג נוסף ל”מומחה הטלקום”!

■ בחשבון הפייסבוק של משרד התקשורת פורסם ב- 15 ביוני 2018 כי “השר נפגש עם דיוויד רצל, תת מזכיר הסחר האמריקאי לתקשורת ולמידע ומנהל הסוכנות הפדרלית לתקשורת ולמידע NTIA. הסוכנות מופקדת מטעם החוק לייעץ לנשיא בתחומי מדיניות תקשורת וחברת המידע. השר דן עם מר רצל בנושאי היערכות לדור 5, הקצאות הספקטרום, פיתרונות אלחוטיים בפרישת סיבים אופטיים, מתן שירותי אינטרנט באזורים מרוחקים ע”י חברת החשמל, שיפור שיתוף הפעולה הבינ”ל והבילטרלי בנושאי הסייבר ותיאום המדינות בנושאי משילות האינטרנט בזירה הבינ”ל השניים סיכמו כי מומחים מה- NTIA  ישתתפו בקבוצת העבודה המשותפת למשרד התקשורת ול- FCC  שהוכרזה בתום הפגישה עם יו”ר ה- FCC בנושאי 5G, פרישת סיבים אופטיים, ביטחון הסייבר ומשילות האינטרנט העולמית”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

ביום ראשון האחרון (17.8.2018), בשעה 08:20 בבוקר, פירסם אבי וייס אייטם נוסף. בשורה הראשונה של אייטם זה נכתב: “שר התקשורת (איוב קרא) חוזר השבוע מארה”ב, לאחר שבין היתר, חתם שם על הסכמים עם ה- FCC וגורמי ממשל נוספים”.

מעניין, משום שבחשבון הטוויטר שלו פירסם השר איוב קרא — במוצאי שבת (16.8.2018) — תצלום שלו עם מקצת מבני משפחתו, בביתו, בעת צפייה במשחק כדורגל מהמונדיאל ואל התצלום צורף הכיתוב: “עם כל הכבוד לכל הנושאים ברומו של עולם, בסופו של יום אין כמו לצפות במשחקי המונדיאל בבית עם הילדים … שבוע טוב ומבורך !”.

השר טען (והוכיח – בתצלום) שבמוצאי שבת כבר היה בביתו (דלית אל-כרמל) ושם צפה במשחק כדורגל. בביתו לא בארה”ב אלא במדינת ישראל.

לעומתו, מומחה הטלקום אבי וייס עורך “טלקום ניוז”, שחוזר ואומר כי הוא בודק את כל המידע לפני שהוא מפרסם באתר שלו, טען [למחרת, ביום א’] שרק השבוע השר ישוב מארה”ב.

אין לי את הכלים והיכולת לבדוק בביקורת הגבולות לגבי מועד שובו של השר לארץ. ייתכן שהדבר קשור ליַעֶפֶת (“גֵ’ט לֵג”) וייתכן שלא. לפיכך לא נותר לי אלא להבין שהשר היה בסוף השבוע האחרון — בו זמנית – גם בארה”ב וגם בישראל.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =