האוצר: היקף שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית 4 מיליארד ₪; כ- 1.5 מיליון משקי-בית מחוברים כש- 94% מהם ל- HOT או YES

וועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה ביום שני (21.11.2016) את דיוניה על פרק ה”תקשורת” בהצעת חוק תקציב המדינה (בהמשך לדיון הקודם ביום חמישי האחרון 17.11.2016).

להלן נתונים שהציג אמיר לוי הממונה על התקציבים באוצר:

+ היקף שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית 4 מיליארד ₪;

+ ההכנסה החודשית הממוצעת 230 ₪ לצרכן;

+ כ- 1.5 מיליון משקי-בית מחוברים כש- 94% מהם ל- HOT (שיש לה 816,000 מנויים) או YES  (שיש לה 623,000 מנויים); מדובר ב”שליטה מאוד דומיננטית של שתי החברות” [מצב היוצר מחירים גבוהים, אפשרויות בחירה מצומצמות לצרכן ועצם הדואופול בשוק דורש אסדרה (רגולציה) מכבידה];

+ יש כ- 100,000 צרכנים לסלקום וכ- 160,000 צרכני עידן פלוס.

עוד אמר לוי כי המדינה מבקשת להאיץ פיתוח תשתיות תקשורת לטובת הגברת התחרות. לדבריו לחברת בזק נתח של 68.5% בשוק חיבור תשתיות נייחות לבתים הנתח של הוט עומד על 31.5%. לטענתו, היעדר התחרותיות משפיע על רמת הריווחיות; הדואופול מאפשר לחברות התשתית להציג ריווחיות עודפת. רמת התשתית נמוכה ואין תמריץ להשקעות. 96% מהרווחים בשוק התקשורת ב- 2015 היו של בזק.

לבזק יש EBITDA של 66% (ברבע השני של שנת 2016) ול- HOT יש EBITDA של 53%.

הוא הוסיף כי השינויים המוצעים בתחום תשתיות התקשורת יגרמו לכך שיופחת הנטל הכלכלי והמימוני, יופחת העומס הניהולי הנדרש לניהול פרוייקט מסוג זה; היבטי איכות הסביבה: פחות עבודות לא נחוצות; יעילות משקית: פחות צינורות ויותר סיבים.

בשקף שהתייחס לנתחי שוק הסלולר: 28% לחברת סלקום; 27% לחברת פרטנר, 26% לחברת פלאפון, 11% לחברת הוט טלקום, 8% לחברת גולן טלקום.

חברים בוועדה התרעמו על כך ששלמה פילבר מנכ”ל משרד התקשורת לא הופיע היום וביום חמישי האחרון לשני הדיונים והנהלת המשרד הייתה מיוצגת ע”י סמנכ”ל אגף בכיר פיקוח ובקרה מימון שמילה (זאת בנוסף, כמובן לעו”ד דנה נויפלד היועצת המשפטית של משרד התקשורת ומספר מסגניה שהציגו את עיקרי הצעת החוק). ח”כ איילת נחמיאס ורבין אף ציינה כי מאז הדיון האחרון על תאגיד השידור הציבורי, “מנכ”ל משרד התקשורת החליט לא להגיע לדיוני הוועדה”.

מימון שמילה ביקש להתנצל בשמו של המנכ”ל על היעדרותו ואמר כי למרות זאת נציגי המשרד הגיעו לדיון. לדבריו נעשתה עבודה משותפת עם משרד האוצר לגבי הצעת החוק אבל “כמו בכל משפחה טובה לפעמים יש חילוקי דעות, נעלה אותם בפני הוועדה ונקבל את ההחלטה שלה”.

באשר לפריסת התשתית ביישובים הערבים – נושא שהועלה ע”י ח”כ עיסאווי פריג’ – אמר מימון שמילה כי החל מ- 1 בינואר 2017 הוט תהייה מחויבת לפריסת תשתית בכל ישוב שירצה בכך.