מנכ”ל דואר ישראל בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת: יצאנו לדרך חדשה אך הממשלה לא מאפשרת לנו להתחרות

09:49 10.02.2016

קטגוריות: דואר/שירותי דואר כללי

תגים: ,

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ איתן כבל דנה בהתקדמות ברפורמה בדואר ובהליך ההפרטה. היו”ר אמר בפתח דבריו כי לפני כחצי שנה קיימה הוועדה דיון בנעשה בחברה ותמונת המצב הייתה ש”חברת הדואר בעצם קרסה וכל ניסיון לתאר זאת במילים מכובסות הוא מיותר. זה רק היה כפסע שהחברה תיסגר”.

בדיון “ההסכמים בין חברת דואר ישראל והמדינה” [תוכנית ההבראה] בוועדת הכלכלה בכנסת ב- 10 בפברואר 2016 אמר היו”ר ח”כ איתן כבל לגבי המצב כיום כי ניתן לראות שיש שינוי וחברת הדואר עולה על המסלול הנכון: “זה יותר מניצנים של שינוי, רואים שינוי ושיפור, נשארו שני נושאים קשים: הדואר הרגיל ודואר החבילות”.

“השינוי לא היה קורה ללא שיתוף הפעולה של העובדים שהבינו את גודל השעה. יחד עם זאת עדיין ארוכה הדרך ויש עוד בעיות שצריך לטפל בהן, לכן בכוונת הוועדה לקיים מעקב דו-שבועי אחר הנעשה בסניפים הבעייתיים ואחר הטיפול בדואר חבילות ודואר רגיל. מהיום יהיה מעקב  דו-שבועי: אני רוצה דו”ח על ההתקדמות במקומות הקשים”.

מנכ”ל דואר ישראל דני גולדשטיין הודה כי לפני חצי שנה החברה הייתה במצב מאוד קשה, אך יצאה לדרך עם רוח גבית של הוועדה, משרד התקשורת, רשות החברות ומשרד האוצר. “עשינו כברת דרך, זה עוד לא הסוף אבל זה בהחלט כיוון משמעותי”.

הוא מסר לוועדה נתונים לגבי פעילות חברת הדואר כיום. בין היתר אמר כי בחצי השנה האחרונה קלטה החברה 5 מנהלים בכירים. לחברה הכנסות של כ- 1.8 מיליארד ₪ [ו- EBITDA של 9%]. בדואר ישראל יש כיום  כ- 5,500 עובדים כיום לעומת 6,250 בעבר ואולם מתכוונים לרדת ל- 5,050 עובדים. לחברה יש 750 סניפים ו- 190 מרכזי מסירה. מתנהלים כיום  450 אלף חשבונות בבנק הדואר.

כ- 500 מיליון פרטי דואר (מתוכם 40 מיליון חבילות) מטופלים בשנה. ישראל היא המדינה שצומחת הכי הרבה במסחר המקוון וברכישה בחבילות מחו”ל. הוא אף התייחס לפרסומם על ספק של eBay שמסרב לשלוח חבילות לישראל, ואמר כי מדובר בספק קטן שבקושי שולח 100 חבילות לישראל, זאת בעוד ש- eBay  עצמה הוציאה הודעה שדואר ישראל הוא ברשימת 10 נותני השירות המובילים.

באשר לזמני ההמתנה בסניפי הדואר, הוא אמר כי הם ירדו משעה וחצי ל-8-11 דקות בלבד.

עם זאת ציין מנכ”ל דואר ישראל כי צריך לאפשר לדואר להתחרות מול החברות המסחריות, וציין כי משרד הפנים מסרב לדחות בחודש את המכרז להוצאת הודעות לבוחר והדבר מונע מהדואר להשתתף בו. “המדינה שלחה אותנו לעשות עבודה ולא נותנת לנו אפשרות להתמודד, אני מרגיש שאני על ההליכון וכל שעה מעלים לי את השיפוע ומוסיפים לי עוד ק”ג על הגב”, אמר.

סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות  מוריס דורפמן התייחס לתהליך הקמת בנק דואר ואמר כי הוא מקווה שאפשר יהיה לסיים אותו עד ספטמבר השנה. ח”כ כבל אמר כי חלפו שנים מאז אושר התיקון לחוק בעניין ושום דבר טרם קרה, וביקש את התייחסות דורפמן להפרטת הדואר. לדברי דורפמן, “לשר האוצר היו הערות כאלה ואחרות שהפנמנו אותן. היה חשוב לו שהתמורה תוזרם לחברה וזה תוקן והיו דגשים נוספים שהוכנסו”.

היו”ר כבל אמר כי השאלה היא האם מוכרים את הדואר כחברה חלשה במחיר נמוך או כשהוא חזקה ויציבה, והוסיף כי לפי פרסומים בתקשורת יש קרע בין שר האוצר משה כחלון למנהל רשות החברות אורי יוגב ולא מדובר רק ב”מחלוקות וחידודים”.

ח”כ רועי פולקמן הוסיף כי היו מחלוקות לגבי שווי החברה במכירה ולגבי היקף ההפרטה, 20% או פחות, כאשר התפיסה של השר כחלון שהדואר צריכה להישאר חברה ציבורית. היו”ר כבל ציין כי הוועדה תדון גם בעניין הזה בקרוב ותדרוש את השתתפותו של יוגב בישיבה.

יו”ר הוועדה ציין כי הוועדה תתכנס בעוד כ- 3  חודשים להמשך המעקב. לדבריו הוועדה תבחן את החקיקה להרחבת התחרות, ותקדם אותה רק אם תשתכנע שהדבר לא יפגע בחברה. עם זאת הוא הבהיר כי לדואר תהייה תחרות.