בג”ץ: ‘אין בידי שב”ס מסד נתונים טוב דיו המאפשר הצגת נתונים ולוּ בסיסיים’

17:29 05.08.2016

קטגוריות: תובנה עסקית BI/ביג דאטה

תגים:

כבוד שופט בית-המשפט העליון מנחם מזוז מבקר את שירות בתי-הסוהר (שב”ס) לגבי בסיס הנתונים של הארגון.

הדברים נכתבו בפסק דין של רע”ב  8858/15 – בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי לעניינים מינהליים בבאר שבע בעת”א 11257-11-15. פסק הדין עוסק בבקשתו של אסיר המרצה עונש מאסר עולם בעקבות רצח אשתו, שלא להעבירו מכלא אשל בבאר-שבע שם הוא שוהה בשנים האחרונות לבית-סוהר איילון שבמחוז המרכז (ליד רמלה ולוד).

זאת כחלק ממדיניות כללית של השב”ס “לפיה יש להימנע משהייתם של אסירים בבית סוהר מסוים לפרקי זמן ארוכים בשל ההשלכות האפשריות על היבטי הביטחון, המשמעת והאבטחה בבית הסוהר. מדיניות זו, שהייתה קיימת ‘עלי ספר’ מזה שנים רבות, לא יושמה באופן עקבי לאורך השנים, ובשנת 2015 בעקבות המלצות ועדה מקצועית שבחנה אירוע ירי שארע בבית הסוהר רימונים (אירוע שאינו קשור למבקש) על ‘תיחום תקופות שהייה לאסיר’  חודשה המדיניות”.

בדיון שנערך בחודש אפריל 2016 בבית-המשפט העליון [בפני הרכב שכלל גם את כבוד השופטים יורם דנציגר ונעם סולברג] ובמהלכו נתבקש שירות בתי-הסוהר להגיש הודעת עדכון הכוללת “נתונים בדבר מספר האסירים המרצים עונשי מאסר בני למעלה מ- 15 שנים, שהועברו ממתקן הכליאה בו ריצו את תקופת מאסרם מיום כליאתם ולאחר 15 שנים, במהלך השנים 2015-2010 וכן נתונים בדבר מספר האסירים שעונשם כמפורט לעיל, שהוחלט שלא להעבירם ממתקן הכליאה על אף שהם כלואים באותו מתקן מאז כליאתם ומזה 15 שנים לפחות“.

הודעת העדכון כוללת נתונים שנאספו ממערכות המחשוב של השב”ס. ואולם היו אלו נתונים חלקיים בלבד: “אשר ל’צד השני של המטבע’ – אסירים שהוחלט שלא להעבירם, נטען כי ‘אין אפשרות לאתר במערכות המחשוב של שב”ס החלטות שלא להעביר אסירים המרצים למעלה מ- 15 שנות מאסר באותו מתקן כליאה’, כותב השופט מזוז.

בסוף פסק הדין כותב השופט מנחם מזוזהערה המתייחסת לנושא זה:

“במסגרת ההשתלשלות המתוארת של התיק, התחוור לנו כי אין בידי המשיב מסד נתונים טוב דיו המאפשר הצגת נתונים ולוּ בסיסיים, כפי שהתבקש המשיב להציג בתיק זה (בדיון הובהר לנו כי איסוף הנתונים שהוצגו לנו היה כרוך באיסוף ידני מייגע).

“נראה ברור מאליו כי מסד נתונים המאפשר חיפוש ושליפה מהירים הוא כלי ניהולי ממדרגה ראשונה בכל מערכת מורכבת כדוגמת שירות בתי-הסוהר, ודאי לצורך יישום מדיניות כללית ומורכבת כגון זו שעמדה בבסיס ההחלטה בעניינו של המבקש.

“מעבר לחשיבות הרבה בפן הניהולי, למסד נתונים איכותי יש גם חשיבות בפן המשפטי. בחינה של נתונים יכולה להראות פעמים רבות בנקל אם זכותו של פלוני, למשל לשוויון, נפגעה; היא יכולה להראות כי פגיעה בזכות היא מוצדקת ומבוססת על צורך אמיתי; ובנוסף היא תורמת לשקיפות באופן כללי ומאפשרת על-ידי כך דיון ציבורי בסוגיות חשובות”.

הערות עורך Read IT Now: בסוף שנת 2012 פירסמתי כאן באתר ידיעה בדבר מכרז של השב”ס שכותרתה “מכרז לרכישה ושילוב מנוע חיפוש ארגוני בשב”ס”.

בתחיל ינואר 2014 פירסמתי כאן באתר ידיעה על דיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת (בעקבות דו”ח מבקר המדינה) שעסק בבעיות מחשוב בשירות בתי-הסוהר.