באישור החשכ”ל: התקשרות בהמשך של משרד רוה”מ עם התעשייה האווירית [9.2 מיליון ₪ לשנה] להמשך פיתוח מערכת “סייברנט”; השנה יפורסם מכרז להקמת “סייברנט 2”

הגוף המפרסם: משרד ראש הממשלה

שם הספק: התעשייה האווירית לישראל בע”מ

מהות ההתקשרות: הארכת התקשרות לשנתיים עבור אחזקת מערכת “סייברנט”

היקף ההתקשרות המבוקש/המאושר: 9,200,000 ש”ח

התחלת ההתקשרות: 15 באפריל 2018; סיום ההתקשרות: 31 במארס 2019

החלטה: אושר ע”י החשב הכללי רוני חזקיהו בהמלצת וועדת הפטור המרכזית

הערות: מטה הסייבר פירסם מכרז לקבלת הצעות להקמת מערכת מאובטחת ואמינה לשיתוף מידע טכנולוגי לטובת התמודדות עם איומי סייבר (“סייברנט”) – מכרז מספר 09/2014.

ביום 21.05.2014 אישרה וועדת המכרזים פנייה במסגרת מכרז סגור לרשימה של 13 ספקים בהתאם לדרישות שפורטו בפרוטוקול.

ביום 09.12.2014 בחרה וועדת המכרזים את התעשייה האווירית לישראל כזוכה במכרז בעלות של 5,948,592 ₪  לא כולל מע”מ לתקופה של שלוש שנים ועוד שלוש שנות אופציה – לתחזוקה בלבד. ביום 7.1.2015 נחתם הסכם התקשרות עם הזוכה.

במהלך השנים 2015-2016 אישרה וועדת הפטור המשרדית שתי הרחבות של ההתקשרות בהיקף של 1,790,256 ₪ לא כולל מע”מ ו- 6,250,000 ₪ כולל מע”מ.

“המערכת פותחה במסגרת יישום החלטת ממשלה מס’ 3611 בנושא קידום היכולת הלאומית במרחב הקיברנטי. המערכת מהווה פלטפורמה טכנולוגית מרכזית לשיתוף מידע ופעולה בין גופים ברחבי המדינה בכל הנוגע לאיומי סייבר, מתוך התפיסה כי שיתוף כזה בין ארגונים ומגזרים שונים בארץ ובחו”ל הינו מרכיב קריטי בהתמודדות מדינתית עם איומי סייבר.

“המערכת משרתת עשרות ארגונים פרטיים וממשלתיים בהתנהלותם מול הרשות, ומספקת למשתמשים קריטיים מענה שלא ניתן לקבל ממערכת אחרת.

“אגף התמ”ק (תשתית מדינה קריטית) ברשות, שהחל לעבוד בתחילת 2017, הינו צרכן חשוב של המערכת, ועם תחילת פעילותו, התעורר צורך לשנות מספר מאפייני ליבה של המערכת, אשר מוטמעים בשנה האחרונה בכלל הארגונים עליהם אחראי התמ”ק.

“כחלק ובהמשך להליך ההטמעה אשר עודנו מתרחש, הרשות מעידה על צורך בהמשך פיתוח המערכת, וביצוע שיפורים ושינויים בה, בהתאם לצרכים של הארגונים המחוברים

למערכת. עצירה של המשך הפיתוח תיפגע שאמון שהמשתמשים נותנים במערכת ובהתאמה שלה לצרכי שיתוף המידע ההגנתי שלהם. בסביבה טכנולוגית זו, תחזוקת המערכת בלבד אינה מספקת ונדרש להמשיך בפיתוח בשל השינויים הטכנולוגיים התכופים בתחום זה.

“ביצוע הפיתוח ע”י הספק הוא הפיתרון היעיל ביותר, כיוון שהספק מחזיק אתר בדיקות בו מפתחים ובודקים את המערכת לפני עדכוני גירסה”.

עוד אומרת הוועדה “הפיתוח המבוקש מתוכנן לשנת 2018 ולרבעון הראשון של שנת 2019. בימים אלו הרשות מבצעת תכנון רב שנתי למערכת, לאחריו מתוכננת יציאה למכרז לטובת הקמת ‘סייברנט 2’ עוד בשנת 2018. לפי וועדת המכרזים, ההתקשרות לתקופה המבוקשת מאזנת בין הצורך המבצעי בהמשך הפיתוח לבין עבודת המטה לבחינת המשך פיתוח המערכת בהיבט הטכנולוגי והמכרזי.

“למערכת יש שלושה רבדים: תשתית, תשתיות תוכנה והתאמה על גבי התשתית. עבודת ההתאמה היא מימוש הצרכים של הרשות ותוצרי עבודה זו ישמשו גם למערכת ‘סייברנט 2’ … המערכת תישאר בשימוש עד להחלפתה ע”י מערכת ‘סייברנט 2’, כדי לשמור על רציפות מבצעית”.