באישור החשכ”לית: התקשרות המשך של רשות האוכלוסין על HPE ישראל לצורך דיוור תעודות זהות ביומטריות; היקף כספי: יותר מ- 31 מיליון ₪

הגוף המפרסם: משרד הפנים/רשות האוכלוסין וההגירה

שם הספק: היולט-פקרד ישראל בע”מ HPE

מהות ההתקשרות: התקשרות לצורך דיוור תעודות זהות ביומטריות

היקף ההתקשרות המבוקש/המאושר: 31,802,900 ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 30 בדצמבר 2015; סיום ההתקשרות: 30 ביוני 2025

החלטה: אושר ע”י החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג’ו בהמלצת וועדת הפטור ממכרז הממשלתית

הערות: וועדת הפטור ממכרז הממשלתית אומרת בהחלטתה כי הפטור ממכרז הוא בכפוף לתנאים הבאים: “המשרד ישלים את הטיפול בהתקשרות עם חברת הדיוור ויקבל את כל האישורים הנדרשים בנושא תקינות התהליך ואבטחת המידע מהגורמים הרשמיים האחראים לכך. על המשרד לעדכן את ראש רשות התקשוב הממשלתי אחת לחצי שנה על ההתקדמות בפרוייקט” [ההדגשה – במקור].

ההתקשרות הראשונה על חברת HP החלה בעקבות זכייתה במכרז פומבי לצורך ייצור תעודות זהות חכמות וביצוע פרסונליזציה, מחודש יולי 2013 ועד חודש יולי 2015 עם אופציה להארכת ההתקשרות בחמש שנים נוספות. עלות ההתקשרות הראשונה עומדת על כ- 270 מיליון ₪ כולל מע”מ.

בתאריך 17.7.2014 אושרה הרחבת התקשרות ראשונה עם החברה מיום 1.7.2014 ועד ליום 30.6.22025, בעלות כוללת של 105 מיליון ₪ כולל מע”מ. ההרחבה בוצעה לצורך הארכת תוקף ביצוע הפרסונליזציה שהמדינה התחייבה באמצעות החברה.

“לאור מעבר המדינה לתיעוד לאומי חכם בצורה הדרגתית, כיום קיימת אפשרות לאזרח לבחור את האפשרות להנפיק תעודת זהות חכמה או לחילופין תעודת זהות רגילה. תהליך הנפקת ת.ז. חכמה דורש מהאזרח להגיע ללשכות רשות האוכלוסין פעמיים, פעם בעת הבקשה להנפקת ת.ז. חכמה ולצורך מסירת הנתונים הביומטריים ובפעם השנייה לצורך קבלת התעודה. תהליך זה לא מעודד את האזרחים להנפיק ת.ז. חכמות היות והם נדרשים להגיע פעמיים ללשכות מרשם האוכלוסין ולהמתין בתורים הארוכים. בנוסף, תהליך מסירת ת.ז. החכמות כיום יוצר עומסים גדולים בלשכות, זאת לצד בעיות אבטחה מורכבות אשר דורשות מהרשות לשמור את תעודות הזהות תחת תנאי אחסון מחמירים ומיוחדים”.

אשר על כן בחנה רשות האוכלוסין אפשרות לבצע את תהליך מסירת תעודות הזהות באמצעות הדואר. כשתהליך זה ידרוש מהרשות לצרף לתהליך הייצור הקיים מכונת דיוור.

כיום הנפקת תעודות זהות חכמות נמצאת בתקופת מבחן האמורה להסתיים בתאריך  31.03.2016   אשר לאחריה יוחלט האם להמשיך ולנהל מאגר ביומטרי ולתעד את הנתונים הביומטריים של האזרחים. במדיה והממשלה תחליט להפסיק את התיעוד הביומטרי, הנפקת התעודות החכמות תימשך אך ללא מאגר ביומטרי.

במהלך הדיון אמר יוגב שמני מנהל אגף מערכות כי מסיבות שונות (ביטחוניות וטכניות) לא ניתן להכניס גורם אחר לשרשרת הייצור של תעודות הזהות החכמות וע כן בפועל חברת HP היא הגורם הרלבנטי היחיד שיכול לבצע את ההתקשרות.

רז הייפרמן בשם ראש רשות התקשוב הממשלתי בחוות דעתו המליץ לאשר את ההתקשרות.