אתר ה- BBC מדווח על “מהפיכה בטכנולוגיית איתור רעידות האדמה”

16:37 06.07.2018

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל

תגים:

באופן מקרי לחלוטין, וללא כל קשר לרעידות האדמה שהתחוללו בצפון הארץ בימים האחרונים, אתר ה- BBC מדווח על מה שהוא מכנה “מהפיכה בטכנולוגיית איתור רעידות האדמה”.

לדברי האתר, חוקרים באיסלנד השתמשו בהצלחה בכבל תקשורת של סיב אופטי כדי להעריך פעילות סיסמית. כבלים כאלה מונחים מתחת לאדמה במדינות ברחבי העולם כדי לספק שירותי אינטרנט וטלביזיה. הטכניקה בה מדובר הוכיחה רגישות לתנודות באדמה אולם היא אינה מוכנה עדיין לשימוש נרחב.

לדברי ה- BBC, זהו אחד מתוך שורה של פיתוחים בתחום ה- earthquake sensing לרבות יישומוני סמרטפונים וחומרת איתור זולה יותר.

צוות המחקר בראשות ד”ר Philippe Jousset מ- GFZ German Research Centre for Geosciences השתמש בכבל סיב אופטי באורך 15 ק”מ שהותקן במקור באיסלנד בשנת 1994 בין שני מתקני אנרגיה גיאו-תרמית. הוא סיפר ל- BBC כי “בתחילה לא ידענו מה נוכל לתעד אולם איתרנו רעידות אדמה ממרחק”.

הצוות הצליח לתעד תעבורה מקומית, רעידות סיסמיות וגם בני אדם הולכים על גבי האדמה. החוקרים הצליחו גם לדבריהם לקלוט אות מרעידת אדמה חזקה שהתרחשה באינדונסיה. לדבריהם מדובר בשיטה הטובה כמעט כמו השימוש בסייסמוגרף [seismometer].

כיום המכשיר שיש להצמיד לכל כבל כדי לאפשר את פעולת הניטור – הוא יקר. ואולם, החוקרים עובדים על חלופות עלות/תועלת. ככל הנראה הפיתרון שיתקבל יהיה חלופה זולה יותר בצורה משמעותית בהשוואה לרשתות הסייסמיות היקרות.