אנליסטים ספקניים לגבי האפשרות שאכן מומחי לוחמה אלקטרונית איראניים גרמו ליירוט המל”ט האמריקני

המגזין Computerworld אומר כי הדיווחים לפיהם מומחי לוחמה אלקטרונית איראניים הם שגרמו להפלת המל”ט האמריקני וליירוטו נתקלים בספקנות מצד אנליסטים לענייני אבטחה. העיתון אומר כי “בהחלט ייתכן שהמל”ט נתקל המארב אלקטרוני כפי שדווח אולם עדיין נדרשים פרטים נוספים מה בדיוק התרחש למטוס ללא זעיר RQ-170 Sentinel”.

העיתון Christian Science Monitor פירסם מוקדם יותר בשבוע שעבר דיווח בלעדי על היירוט בידי מומחי לוחמה אלקטרונית תוך שהוא מצטט מהנדס איראני(שלא זוהה בשמו) כאומר שאיראן מסוגלת לנתק את קשרי התקשורת של המל”ט מתוצרת חברת Lockheed-Martin ולשנות את קואורדינאטות ה- GPS שלו כך שינחת באיראן.

John Pescatore אנליסט בחברת המחקר Gartner [ולשעבר אנליסט בסוכנות איסוף המידע האמריקנית National Security Agency (NSA)] אמר כי ייתכן שכך אכן אירע למרות שהוא מפקפק באפשרות זו. הוא ציין כי בחודש אוקטובר 2011 הודיע חיל האוויר האמריקני שמקצת מהמל”טים שלו נפגעו ע”י וירוס. “אם וירוס יכול לחדור לשם אזי נוזקה מוכוונת בוודאי שיכולה לעשות זאת”. יחד עם זאת כדי לבצע התקפה כזו על האיראנים לדעת בצורה מפורטת את פרטי התוכנה, מה שלא סביר.

שני תרחישים סבירים יותר הם שהמל”ט “הלך לאיבוד” כתוצאה מכשל של שליטה ובקרה או שאפשרי כי סוג כלשהו של שיבוש אותות [jamming] שיבש את השליטה והבקרה על המל”ט וכי אמצעי שהיה מיועד להתגבר על התקלה – לא פעל.