אישור התקשרות של משרד האוצר בפטור ממכרז עם דורקום מחשבים: התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש

הגוף המפרסם: משרד האוצר

תקנה: 3 (2)

שם הספק: דורקום מחשבים

מהות ההתקשרות: רכישה דחופה של דיסקים לצורך גיבויים בהיקף של 302,080 ₪.

התחלת ההתקשרות: 7 באוקטובר 2014; סיום ההתקשרות: 30 באוקטובר 2014

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המשרדית של משרד האוצר

הערות: בנימוקיה המפורטים כותבת וועדת הפטור המשרדית של משרד האוצר כי עד לפני מספר  חודשים הייתה קיימת במשרד מערכת גיבויים אחת (Data Protector) שהיא ישנה והתאימה בזמנו לגיבוי שרתים פיסיים בלבד כאשר הגיבוי נעשה  בעיקר לקלטות.

“מאז כניסתו של אנטולי וייסמן לתפקיד ה- CTO תוכננה והותנעה תוכנית להסבת השרתים הפיסיים לשרתים וירטואליים כחלק מפרוייקט כולל לשיפור התשתיות, התייעלות תפעולית והכנה ל- DR. המעבר שרתים וירטואליים מחייב שינוי טכנולוגיית הגיבוי למערכת חדשה ומתקדמת אשר תאפשר גיבוי ושחזור מידע מהירים ותאפשר להקטין למינימום את איבוד המידע במקרה תקלה”.

אחד הרכיבים החיוניים לשינוי טכנולוגיית הגיבוי הוא שתי מכונות דיסקים פשוטות אותן יש לרכוש באופן מיידי. “ברגע זה, היות ואין מכרז מרכזי, אין דרך מהירה לביצוע הרכש. עפ”י הצהרת מינהל הרכש הממשלתי אמור להיות זוכה במכרז אחסון מרכזי בתחילת ינואר 2015 אולם משרד האוצר אינו יכול להמתין עד לפרסום הזוכה במכרז מהסיבות הבאות:

+ הגיבוי לשרתים הוירטואלים הקיימים (כ- 90% מכלל השרתים) מבוצע כיום, בלית ברירה, על גבי שטח אחסון של המערכות הפעילות בייצור. לא ניתן להמשיך להשתמש בשטח אחסון זה מכיוון שכבר עתה 75% נמצא בשימוש והצפי הוא שעד ינואר 2015, בקצב הגיבוי הנערך כיום, שטח האחסון עבור המערכות פשוט ייסתם.

+ השימוש בשטח האחסון הקיים גם לצורכי גיבוי וגם לצורכי העבודה השוטפת גורם להאטה חמורה בביצועי המערכות השוטפות וגם להאטה בביצוע הגיבויים.

+ גם אם לא יחול עיכוב נוסף בפרסום תוצאות מכרז האחסון המרכזי ואכן יהיו תוצאות בחודש ינואר 2015, יידרשו לפחות שלושה חודשים לתהליך הרכישה, האספקה וההתקנה של הציוד. הדבר מוביל אותנו למימוש תוכנית הגיבויים רק ברבע השני של שנת 2015”.

בכך כרוכים “הסיכונים הבאים:

+ עיכוב משמעותי בהעברת יתרת שרתי בסיסי הנתונים לסביבה הווירטואלית. הסיכון הוא שבמקרה של קריסת אחד השרתים הללו יושבתו כל המערכות של אגף שוק ההון, החשכ”ל והשכר וזמן ההתאוששות במקרה כזה עלול להימשך ימים. לדוגמה: היות ומערכות התקציב כבר נמצאות בסביבה וירטואלית והן מגובות במערכת הגיבויים החדשה, תקלה חמורה שאירעה בשבוע שעבר, ערב הגשת ספרי התקציב לממשלה, שוחזרה וטופלה תוך חצי שעה מרגע שהתגלתה (זמן השחזור נטו ארך כ- 5 דקות!).

+ ללא רכישת מכונות הדיסקים ייגמר המקום במכונת האחסון הראשית ונאלץ להפסיק בהדרגה את הגיבויים למערכת הווירטואלית, עד לעצירה מוחלטת. כלומר לא יהיו גיבויים לכל המערכות (מאור וכל מערכות המידע התומכות בפעילות העסקית של אגפי המשרד)”.

“לאור הנאמר לעיל, הצורך ברכישת מכונות הדיסקים להמשך תוכנית הגיבויים, הינו דחוף וקריטי”.

משרד האוצר פנה לחברות HP ו- IBM בבקשה לקבלת הצעות מחיר. חברת HP – באמצעות דורקום מחשבים – הגישה את המחיר הנמוך ביותר ולכן נבחרה לספק את המכונות, וועדת ענ”א אישרה את ההתקשרות.