אושר סופית במליאת הכנסת: איסור הפצת פרסומות בשיחות ספאם כולל באמצעות “צנתוק”

מליאת הכנסת אישרה (ב’, 21.5.2018) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס’ 72), התשע”ח – 2018, של ח”כ אורי מקלב וקבוצת חברי כנסת.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר: “כיום קיימת תופעה של משלוח מסרים לציבור הרחב, בעיקר באמצעות מערכת חיוג אוטומטי, ובהם מסרים חדשותיים או תוכן רכילותי שניתנים בהם פרטי מידע חלקיים, במטרה לגרום לנמען לחייג את המספר שמצוין במסרים אלה. מסרים אלה הם גם מקור הכנסה למשגר המסר בשל התשלום בעד קישור גומלין כמשמעותו בחוק.

“מאחר שמסרים אלה, הנשלחים בכל שעות היממה, מטרידים את הנמענים, מוצע לאסור בסעיף 30א לחוק גם שיגור של מסר המופץ לציבור הרחב שאינו דבר פרסומת כהגדרתו היום, אם הוא כולל הצעה לנמען להתקשר למספר טלפון מסוים לשם קבלת מסר כלשהו. ואולם, מוצע להחריג מהאיסור מסר כאמור ששוגר מאת המדינה ומוסדותיה.”

ח”כ אורי מקלב אמר בדיון היום כי “הנחנו את ההצעה הזו ביום הראשון של הכנסת העשרים ואני שמח שהיום היא מגיעה לקו הסיום. מנכ”ל חברת תקשורת הכי גדולה בארץ אמר לנו שהחקיקה הזו באמת עושה שינוי, גם בפרסומות, גם בשיחות שמבקשות תרומות וגם במסרים של תוכן”.

הוא הוסיף שהחברות שהיו נוהגות לבצע את השיחות הללו הפסיקו כי לא רצו להסתבך עם החוק.  “היה לנו סיפוק שההצעות האלה משפיעות על השטח. ההצעה הזו הגיעה מאזרחים שהתלוננו שמישהו מרחוק משתלט להם על הטלפון ומטריד אותם ואין להם דרך להפסיק את שיחות הספאם הללו. החל מהיום לא יהיו צנתוקים [צלצול+ניתוק] והעברת מסרים ללא רשות, ויבואו הרוגע והמנוחה.”

הערת עורך Read IT Now: ב- 2 בנובמבר 2016 פירסמתי ידיעה על אישור הנחת הצעת החוק של ח”כ מקלב [פ/3371/20] על שולחן הכנסת – כאן.