אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (שירותי תחבורה ציבורית ללא תשלום)

20:45 25.06.2018

קטגוריות: תעופה/תחבורה/תיירות

תגים:

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 26.6.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/5510/20) של חברי וחברות הכנסת תמר זנדברג, אילן גילאון, עיסאווי פריג’, מיכל רוזין ומוסי רז.

בדברי ההסבר להצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (שירותי תחבורה ציבורית ללא תשלום), נאמר כי “לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית יתרונות רבים לחברה, לסביבה ולכלכלה. תחבורה ציבורית מפחיתה את זיהום האוויר היות והיא מצמצמת את השימוש ברכב פרטי, שהוא הגורם הממונע המזהם ביותר שקיים. התחבורה הציבורית גם מצמצמת את הנזק שנגרם כתוצאה מתאונות דרכים. דו”ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת קובע כי כ- 9% מכלל ההרוגים נהרגו בתאונות שהיו מעורבים בהן אוטובוסים. כמו כן, הנזק הכלכלי שמוערך לתאונות הדרכים בישראל הוא כ- 5 מיליארד שקלים חדשים בשנה.

“הגדלת השימוש בתחבורה ציבורית גם יכולה להוות פתרון לגודש בכבישים, אשר גורם להפסדים של מיליארדי שקלים חדשים בשנה למשק הישראלי, בשל אובדן שעות עבודה, צריכת דלק וזיהום אוויר.

“נוסף על כך, לתחבורה הציבורית יתרונות חברתיים היות שהיא מאפשרת לאוכלוסיות אשר אינן מחזיקות ברכב פרטי לממש את הזכות לנגישות ותנועה ובהם קשישים, סטודנטים ומעוטי יכולת.

“מומחים בתחום התחבורה מצביעים על כך שתחבורה ציבורית בחינם, תביא לעלייה חדה במספר משתמשי התחבורה הציבורית, תעלים את עומסי התנועה ותחזיר את ההשקעה למשק. לפי הערכות, הפיכת שירותי התחבורה הציבורית לשירותים ללא תשלום תצמצם את פערי השימוש בין אמצעי התחבורה ליחס של כ- 35% עד 65% לטובת כלי הרכב הפרטיים. לצד ההשקעה הממשלתית, מומחים צופים תרומה לתוצר המקומי שיכולה להגיע לעשרות מיליוני שקלים חדשים בשנה.

“דו”ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת מצא כי מתן שירות תחבורה ציבורית בחינם יעלה את מספר הנוסעים על חשבון מספר הרכבים הפרטיים בכביש. כמו כן, הדו”ח מצא כי הדבר יכול להביא לחסכון בהוצאות המדינה על הטיפול בזיהום אוויר, על בריאות הציבור, על הפיתוח של תשתיות לרכבים פרטיים וכאמור, הפחתת העומס בכבישים.

“תחבורה ציבורית חינמית תאפשר למשתמשי התחבורה הציבורית עלייה קלה, מהירה ופשוטה היות שהיא תבטל את העיסוק בכרטיסים, תשחרר את הנהג מעול העיסוק בכסף ותחסוך בעלויות מערכות התשלום והפקחים.

“בעולם ישנן מספר דוגמאות לערים אשר מפעילות שירות תחבורה ציבורית בחינם. כך למשל, בעיר טאלין שבאסטוניה הפעלת התחבורה הציבורית בחינם העלתה את מספר המשתמשים בשירות. כך גם בעיר גאופינג בסין ובמחוז אובן שבצרפת.

“כמו כן, שירות המוצע בחינם מושך אליו אזרחים רבים משכבות אוכלוסייה שונות. אין ספק כי הפעלת השירות בחינם ידרוש השקעה ממשלתית לצורך סבסוד מלא של התחבורה הציבורית בישראל, אולם לאור הנזקים הכלכליים שיוצר השימוש ברכב הפרטי ובהם זיהום, פקקים ותאונות דרכים, ניכר כי הפעלת תחבורה ציבורית חינמית דווקא תביא לחיסכון בהוצאות הממשלתיות.

“על כן, לאור היתרונות הרבים של המעבר לשימוש בתחבורה הציבורית, על אף ההשקעה הממשלתית הנדרשת, לצעד יהיה תרומה ענקית לכלכלה ולחברה הישראלית”.

* יצויין כי הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים על ידי חברת הכנסת תמר זנדברג וקבוצת חברי הכנסת (פ/4816/20; הוסרה מסדר היום ביום 13 ביוני 2018).