אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (תיקון – השקעה של גוף מוסדי בתעשייה עתירת ידע בישראל)

20:24 07.05.2018

קטגוריות: הנפקות/השקעות

תגים:

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 7.5.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/5363/20) של חברי הכנסת עודד פורר ויוליה מלינובסקי.

בדברי ההסבר להצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (תיקון – השקעה של גוף מוסדי בתעשייה עתירת ידע בישראל), נאמר כי “התעשייה עתירת הידע הישראלית הגיעה בשנים האחרונות להישגים יוצאי דופן בקנה מידה עולמי. הצמיחה הטכנולוגית מהווה את אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של המשק הישראלי.

“מקורותיהם הכספיים של כ- 80% מהחברות בתעשייה עתירת הידע הישראלית הם מהשקעות זרות, בעוד שמקורותיהם הכספיים של יתר החברות הם מכספים בישראל.

“מצב זה פוגע בעתיד הכלכלה והתעשייה הישראלית, מאפשר למשקיעים זרים ליהנות מפירות השקעתם ומשאיר בחוץ את הציבור הישראלי. בראש מעיינם של המשקיעים הזרים לא עומד בהכרח אינטרס הפיתוח לטווח ארוך של החברה בה השקיעו או קידום המשק הישראלי וצמיחתו, אלא רצון במקסום רווחים ועשיית ׳אקזיטים׳.

“לעומת זאת, גידול השקעות של גופים מוסדיים ישראלים בתעשייה עתירת הידע בישראל יעודד הקמת חברות מבוססות ייצוא ויועיל לגורמים רבים, בהם הבורסה בתל-אביב, ציבור העובדים, והציבור בכללותו.

“למרות היתרונות בהשקעה בחברות הנמנות על ענף התעשייה עתירת הידע, הגופים המוסדיים מחליטים להשקיע את הכספים המנוהלים על ידם, בין היתר, באיגרות חוב שהונפקו על ידי חברות שהתאגדו מחוץ לישראל.

“לפיכך, מוצע לחייב את החברות המנהלות של קופות הגמל להשקיע לפחות 5% מן הכספים שמנוהלים על ידן בתעשייה עתירת הידע הישראלית ולבנות מנגנון מסודר ויעיל שירתום גם את הבורסה למאמץ זה. אף אם ההשקעה בחברה עתירת ידע מסוימת תרד לטמיון, הפגיעה בעמיתי הקרנות תהיה שולית, בהשוואה לתרומה בפיתוח ובביסוס התעשייה עתירת הידע”.