אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הכנסת (תיקון – שמירת מעמדה של הכנסת כמפקחת על עבודת הממשלה והבטחת מסירת מידע לכנסת על ידי הממשלה)

20:34 27.02.2018

קטגוריות: כללי

תגים:

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב- 26.2.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/5187/20) של חברות וחברי הכנסת סתיו שפיר, משה גפני, דוד אמסלם, שלי יחימוביץ’, איתן כבל, ניסן סלומינסקי, אורי מקלב, ישראל אייכלר, אברהם נגוסה, יעקב מרגי, תמר זנדברג, יואב קיש, עאידה תומא סלימאן, נורית קורן, יפעת שאשא ביטון ואלי אלאלוף.

בדברי ההסבר להצעת חוק הכנסת (תיקון – שמירת מעמדה של הכנסת כמפקחת על עבודת הממשלה והבטחת מסירת מידע לכנסת על ידי הממשלה) נאמר כי “חוק-יסוד: הכנסת וחוק-יסוד: הממשלה קובעים את חובתם של עובדי הממשלה להתייצב בפני ועדות הכנסת ולמסור את המידע המתבקש על ידן. זאת, לשם קיום חובתה וזכותה של הכנסת לשמש כגורם המפקח על עבודת הממשלה.

“דומה שהמחוקק הניח כי קיומה של הוראה חוקתית בדבר החובה להתייצב בפני ועדות הכנסת – די בו, והממשלה תימנע מהפרת חובה חוקתית המעוגנת בשני חוקי יסוד. בהתאם, לא קבעו חוקי היסוד מנגנוני אכיפה יעילים להבטחת קיומה של חובה זו.

“מצב דברים זה הביא לכך שהממשלה מפרה, שוב ושוב, את חובתה הבסיסית כלפי הכנסת, ופעמים רבות מסרבת, או לא טורחת, להופיע בפני ועדות הכנסת. מציאות זו יש בה משום פגיעה קשה בדמוקרטיה, על ידי פגיעה ביכולתה של הכנסת לפקח על עבודת הממשלה, כמו גם זלזול בכנסת ופגיעה בכבודה ובמעמדה.

“בהתאם, מוצע לקבוע כי משרד ממשלתי שאינו מכיר ב’דיאלוג’ החיוני בין רשויות השלטון השונות, ומסרב לשלוח לוועדה נציג רלוונטי או למסור לוועדה מידע חיוני, יהיו כל עובדיו מנועים מכניסה למשכן הכנסת, ככל שהורה על כך יושב ראש הוועדה, לאחר שמיעת טענות המשרד. זאת, באשר דיאלוג, מטבעו, מאופיין בהדדיות. סירוב להתייצב יכלול אף מקרה שבו נשלח מטעם המשרד נציג שאינו זה שהתבקש על ידי הוועדה ושאינו הנציג המתאים לדיון, היכול לספק את המידע הנדרש.

“הצורך בהוראה זו נובע מנטייתם של משרדי ממשלה שונים לשלוח לדיונים נציגים שכלל אינם עוסקים בנושא שעל סדר יומה של הוועדה, לשמו נשלח הזימון, ואינם בקיאים בפרטי הנושא. דבר זה, נקל להבין, מונע כל יכולת לקבל את המידע הנדרש ושקול לאי-התייצבות.

“עוד מוצע לקבוע כי ההגבלה על הכניסה למשכן הכנסת תהיה בתוקף עד להתייצבות השר הממונה על המשרד בפני הוועדה. עם זאת, בשל ההכרה בקיומם של עניינים דחופים שונים, יוסמך יושב ראש הכנסת לאשר כניסה למשכן הכנסת למרות קיומה של הוראה אוסרת, במקרים מיוחדים”.